Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RSI

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij een open discussie....die wil ik graag houden op 2 niveau's.

Enerzijds is voor velen van ons het gebruik in meerdere dan wel mindere mate het gebruik van een PC of een werkplek station dagelijkse kost om de "zuur verdiende" boterham te verdienen. Anderzijds wordt door iedereen van tweakers een toetsenbord en muis dagelijks mishandeld voor programmeren dan wel games spelen. Ik ben dus degene die het allebei doet. Overdag mag ik worstelen met samenvoeg bestanden en thuis om de nodige "mercenary's" naar de andere wereld te helpen. Waar het op neer komt is dat je veel tijd met deze twee harde waren aan de slag bent....niet geheel onbelangrijk dus. Ik heb mijn persoonlijke voorkeuren: de trackball muis omdat je hierbij je arm rustig op het buro of tafelblad kunt laten liggen en je vingers de cursor kunt sturen en de trust keyboard omdat die bescheiden qua formaat is en zich heel licht laat bedienen.

Mijn vraag komt hier kort op neer:

Wat is voor jullie de beste toetsenbord en wat is de beste muis? Zowel op je werk als bij gamen.
Wordt dat bepaalt door preciesie?
Levensduur?
Is draadloos nu echt zo zaligmakend? Maw loop jij de hele dag met je toetsenbord door het huis?

Om enig zicht te geven op mijn harde waren:
Werk: een optical logitech muis met compaq toetsenbord (werkplek 1) en een muis met zo'n afschuwelijk balletje onderaan met ook een compaq toetsenbord (werkplek 2)
Thuis: werkplek....trust slimline toetsenbord (€10!!!!) en een logitech trackball muis (draad...10 jaar oud en still going strong). game plek: logitech wireless toetsenbord en logitech wireless trackball muis (fijn maar nadeel dat je afhankelijk bent van de batterijen)

OK: anyone?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zolang jij geen RSI krijgt met de huidige hardware zou ik niet gaan klagen, pas als je klachten gaat krijgen tijdens het werken of tijdens het gamen zou ik de muizen eens gaan vervangen en kijken of het daar aan lag/ligt en eventueel overstappen op een ander setje of gewoon het wat rustiger aan doen of op zoek gaan naar een fatsoenlijk bureau/werkplek waar je je hele onderarm op tafel kunt rusten en dus rustig muizen en typen.

Ook de gevoeligheid van je muis/-zen omlaag zetten geeft een grotere beweging voor dezelfde verplaatsing op het scherm wat soms een positief effect kan hebben bij beginnende RSI klachten. Toetsenborden zijn zeer persoonlijk, als je een lekker typend toetsenbord thuis hebt maar op het werk een hel doorgaat met je ramplank, koop voor jezelf eenzelfde toetsenbord en sluit die op het werk ook aan.

En mocht je per se draadloos en handloos willen dan is er altijd nog dit (OCZ NIA):
Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/products/accessories/b/NIA_headband_1_big.jpg
vereist wel enige oefening

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Het gaat er volgens mij vooral om hoe je je toetsenbord en muis op je bureau hebt liggen. Daarnaast is de zithouding ook heel erg belangrijk.

Je toetsenbord en muis moeten eigenlijk zo liggen dat je je polsen op je bureau kunt steunen. Daarnaast moet je zoveel mogelijk zorgen dat je hand en polsen in een rechte lijn zitten, zodat het nergens kan knellen. Ook is het belangrijk je toetsenbord plat neer te leggen dus. Zo maak je geen scharnier/hoekbeweging met je pols dus kan het niet knellen, wat beter is voor je houding.

Ook is je zithouding heel belangrijk. Zit altijd met een rechte rug op een goede stoel. Laat je schouders wat hangen en je ellebogen behoren in 90 graden te staan. Ook je knieën horen in 90 graden te staan. Nu neem je ook bovenstaande tips mee en je hebt eigenlijk de ideale houding. Wat hierbij wel heel erg kan helpen is een bureau met de juiste hoogte en een stoel met de juiste hoogte. Ook kan het fijn zijn om een monitor te hebben die niet op je bureau staat maar met een arm vastzit aan je bureau, zodat je deze kunt draaien.

Zorg er trouwens ook voor dat je ogen eigenlijk gelijk zijn met de bovenkant van het beeldscherm. Dat is eigenlijk het beste. IMHO kun je dan ook op zo'n moment het beste je taakbalk (als je in Windows werkt) boven hebben, maar dat is ook meer persoonlijke voorkeur.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 21:51
Een favoriete muis heb ik niet echt. Gewoon een lichte muis, voor mij betekend dat dus met draad want met batterijen word al snel te zwaar. Op dit moment gebruik ik een simpel logitech optical muisje. Het volgende toetsenbord gebruik ik op m'n werk:

Afbeeldingslocatie: http://www.officeposture.com/images/Fujitsu_Siemens_Kbd.jpg?osCsid=73defce8cff000c95851510ed721d8db

Deze heeft geen numeriek deel en omdat ik voornamelijk rechtshandig muis kan de muis dus iets dichter bij het toetsenbord liggen wat beter zou zijn voor de ergonomie. Deze is me aangeraden door een een medewerker van achmea die op kantoor mijn werkhouding kwam bekijken toen ik last kreeg van m'n armen. Moet zeggen dat dit toetsenbord me erg goed bevalt, neem hem zelfs altijd mee als ik op reis ga!

Tegelijkertijd heb ik toen ook deze muis gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tonerwinkel.nl/shop/catalog/images/anirblack.jpg

Die heb ik een tijdje gebruikt maar was in mijn geval niet zo nuttig. Deze zorgt er wel voor dat je pols/onderarm een betere houding aan neemt maar ik heb voornamelijk last van m'n bovenarmen en doordat je bij deze muis eigenlijk je gehele arm moet bewegen om de muis te bewegen werd het er daarmee niet beter op.

- in reactie op de post hierboven -
Zithouding is inderdaad erg belangrijk, maar nog belangrijker (voor mij in ieder geval!) is regelmatig te wisselen van houding en om en om links en rechts muizen. En natuurlijk op tijd pauze.

[ Voor 31% gewijzigd door decipherer op 01-01-2009 21:43 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Verwijderd

Topicstarter
Oya Wiethoofd,

Helemaal mee eensch. Ik heb de reclame en specs van OCZ gezien en de billen uit mijn string gelachen. ;)

nivo 1: ik werk regelmatig samen met een Arbo figuur en die ergert zich groen en geel aan de houding van onze werkgever bij klachten van werknemers bij RSI...namelijk geen interesse (spreek uit: geen geld)

nivo 2: ik ben nieuwsgierig naar de gebruikerservaringen van gamers met betrekking tot deze harde waren. Met name naar de ontwikkeling van de draadloze systemen....wat is daar namelijk de meerwaarde van 8)7

Wel een kritische noot: bij constatering van (beginnende) RSI ben je dus al te laat...jammer dus

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2009 21:42 ]

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 15:57

StM

Gezien je het over RSI wilt hebben lijkt me de levensduur van iets minder belang. Gezien het toch wel een hele nare beperking is, mocht je RSI krijgen, kan je naar mijn mening beter wat meer geld uitgeven aan kwaliteits spul. Op je werk je volgens mij gewoon eisen dat ze je ergonomisch spul geven als je veel met de pc moet werken.

In mijn ervaring is het goedkope spul (< 20E of bijgeleverd bij een pc) een drama kwa ergonomie. Kwa muizen gevbruik ik al jaren de MX 1000 (de revolution is ook niks mis mee in principe) en een extra groot toetsenbord. De standaard toetsenborden zijn vaak erg klein, hebben geen overgangsplateau naar het bureau etc.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Voor werk Ik gebruik zelf veel het toetsenbord en features die je via het toetsenbord kan gebruiken. de muis relatief weinig

persoonlijk vind ik dat het toetsenbordt zich al ruim bewezen heeft. Typmachine anyone ? compleet mechanisch. ik heb weinig mensen horen klagen over typmachines. wel eens een typmachine met overgangs plateau

ik denk dat het meer te maken heeft met slechte werkplekinrichting. e.g. te hoge bureau's. en bijv het gebrek aan fatsoenlijk om kunnen gaan met je toetsenbord. denk maar aan al die mensen die (voor hun werk) met 2 vingers typen vind even sympel gezegd belast je die 2 vingers 5 keer zo hard

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Hoi site.to.make (goede voornemen 2009?)

Ik breng RSI op omdat dat het beruchte dempen van de gracht is als het kalf al verdronken is. Ik hoop dat met de discussie mensen weer even hun hersens gebruiken voordat ze uren achter (idd) te goedkoop setje gaan zitten.

Ik check je harde waren. Ben ik nog niet mee bekend. Thx!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je doet een hele mooie inleiding over RSI e.d., maar vervolgens stel je deze vragen:
Mijn vraag komt hier kort op neer:

Wat is voor jullie de beste toetsenbord en wat is de beste muis? Zowel op je werk als bij gamen.
Wordt dat bepaalt door preciesie?
Levensduur?
Is draadloos nu echt zo zaligmakend? Maw loop jij de hele dag met je toetsenbord door het huis?
Op GoT verwachten we dat je zelf op zoek gaat voor je hier een topic opent en dat als je er niet uitkomt, je laat zien waar je gezocht hebt, op welke zoektermen en wat je wel gevonden hebt (links). Die moeite ontbreekt helemaal uit je topicstart hier. Daar komt bij dat voor elk van die vragen op zich al vrij veel te vinden is in eerdere GoT topics. Ook daar lijk je niet naar gekeken te hebben. En dat is jammer, want nu gaat dit topic dicht wegens te weinig eigen inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.