[HD4870] Waterkoeling op 2e VGA-kaart

Pagina: 1
Acties:

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 09:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik heb hier een Sapphire HD4870 512MB versie en koel deze met een EK-fullcover-waterblok om zo de temperaturen en het geluid van de PC laag te houden. Werktemperatuur is tussen de 30 en 35 graden, afhankelijk van de belasting en de omgevingstemperatuur.

Ik wil nu al langere tijd een 2e kaart kopen en gebruiken om gewoon wat meer brute rekenkracht te hebben en ook wat "zekerheid" voor de toekomst, maar ik wil dan wel dat de kaart stil zijn werk doet, met lagere temperaturen en eventueel, een goede overklok.

Mijn problem is dat ik niet zeker weet of mijn huidide waterkoelings-setup voldoende "ruimte" heeft om een 2e Hd4870 te koelen, want ik heb al de 1e kaart op de setup aangesloten, en ook mijn Q6700 op 3.6Ghz wordt met water doormiddel van een Swifttech GT gekoeld.

Mijn huidige setup is:
Swiftech GT op de Q6700
EK-fullcover blok op de HD4870
Laing DDC Pomp 12V Pro
Black ICE Radiator GT Stealth 360 met 3x12cm Coolermaster Led Fans die de lucht aanzuigen

Temperaturen van de CPU zijn op max belasting 55 graden(IntelBurntest) en zoals gezegd 30~35 graden op de VGA.

Mijn vraag is nu, kan deze setup veilig en goed een 2e HD4870 koelen of ga ik dan over de limiet ervan?
En op welk vlak(ken) moet ik dan gaan verbeteren of ugraden om het wel te kunnen?
Zou bijvoorbeeld de Liang DDD Ultra 12 pomp kunnen kopen, de radiatior vervangen met de 140mm versie, of een dikkere 120mm versie kunnen kopen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat het wel zal gaan. Als de temps toch te hoog worden is het beste om er nog een extra rad bij te nemen. De pomp kan een extra rad makkelijk aan.

De rad die je nu hebt is behoorlijk goed en kan best veel aan.

Wat handig is om te testen of de rad het aan kan is de water temp te meten of anders te voelen of het heet wordt. Stress je PC en kijk of het water heet wordt. Als dat niet zo is kan de rad je huidige setup prima aan en kan er ook nog wel wat bij.

55 graden full stressed voor de CPU is vrij netjes. Ook de GPU temp is vrij netjes dus ik denk dat je rad nog lang niet aan zijn max zit.

Mocht het toch te heet worden is een extra 120mm rad voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 01-01-2009 20:28 ]

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Normaal gesproken is een 360 rad méér dan zat om dit te koelen. Elke setup is natuurlijk uniek, maar ik zie acht niet waarom een tweede 4870 niet zou kunnen met deze setup :)