Kegel speaker vastzetten, Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
1 januari, 01:00, ik was schijnbaar iets te enthousiast met het volume.
Had mijn Harman Kardon AVR 145 op -1,5dB staan. Is zeer zelden dat ik dit doe. Eens in de 2 maanden ofzo voor een minuut of 5. Nummer van Kraftwerk klonk wel lekker dus effe dat volume naar -1,5dB. Ergens rond de 5 minuten sprong het volgende uit mijn KEF C55 speaker:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1zzswn6.jpg

Schijnbaar werd de druk binnenin zo groot dat ie eruitgeknald is. Versterker heb ik ook nog eens meer bas ingedraaid :) Geluid klonk gewoon helder. Niet vervormd ofzo. Nu met de missende kegel of hoe dat ding ook mag heten klinkt de speaker nog gewoon goed. Niet optimaal neem ik aan. Zit nog gewoon een lading bas in. Schijnbaar heeft die kegel nooit goed vastgezeten. (Via marktplaats overgekocht) Als ik naar mijn andere KEF C55's kijk zit er bij 1 ook die kegel al een jaar of 4 schuin. Nog voor ik ze had. Nu is mijn vraag. Hoe zet ik dat ding nu vast. Kan hem er gewoon induwen maar floept er weer uit als de druk iets te hoog is. Met welke lijm zet ik ze terug? 2 secondelijm? Of bizon? Ik heb geen idee.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12 20:26
Geen seconde lijm gebruiken dat zal het plastig eerder smelten.
Ik zou iets van kunstoflijm gebruiken even bij een hobby winkel vragen.

En het liefst een lijm die een beetje gel achtig is en na het drogen nog een klein beetje flexibel blijft.

Voor het lijmen op zich gewoon de luidspreker op zijn achterkant leggen dan kegeltje terug plaatsen en dan een paar euro munten erop stapelen als tegendruk.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ben vergeten de achterkant van de kegel te posten. Geld dan nog steeds je reactie?
Het is nogal zwaar ding.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/121ap3p.jpg

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12 20:26
Zoals ik het plaatje zie zit er een randje op de kegel en in de conus.

Dus je kan hem niet te ver drukken als ik het zo zie.
Dus dan blijf ik bij mijn advies, zou alleen wel aan de binnenkant van de conus smeren en niet op de kegel.

Dit omdat je anders lijm wegdrukt naar boven en dat zal niet netjest staan.

2 3 druppels lijm goed uitsmeren met iets (tandenstoker) is al genoeg.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28

GaMeOvEr

Is een hork.

Zo te zien is die "kegel" de dustcap voor de conus, en beweegt het zilveren ding in het midden van de conus, niet met de conus mee? Als in, als je (voorzichtig en met druk aan beide kanten van de conus) de speaker indrukt, gaat die naar achteren, en blijft dat zilveren ding in het midden stilstaan? Zoals ik het hier kan zien, gaat de daadwerkelijke conus "om" dat zilveren ding heen?

Als dat het geval is, is het gewoon de dustcap, om te voorkomen dat er stof in de spreekspoel komt, en zou je die gewoon met -iets- vast kunnen lijmen, omdat je niet aan de conus zelf lijmt.

Waarschijnlijk is hij dan ook losgeknalt door de uitslag van de conus, omdat die of aan zijn xmax (maximale uitslag) zat, of het ding om te beginnen al niet netjes in het midden zat. (Want zo te zien moet hij wel netjes strak gecentreerd zitten, omdat de rand van de conus schijnbaar gedeeltelijk ook nog over de dust cap schuift.)

Aannames zijn fataal.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
gaat om iets anders als jullie denken. heb geen idee hoe het heet maar wat je ziet op de foto is niet de conus/speaker. De werkelijk speakers zitten boven. Wat je ziet beweegt in tegengestelde richting van de woofer. Dus als ik de woofer indruk komt het onderste naar voren. Andersom ook. Maar zonder dat kegeltje blijft het zaakje op zijn plaats. Als er signaal opstaat dan gaat de onderste toch wel heen en weer. Hetzelfde zie je bij sommige subwoofers. 1 echte speaker en de andere zijn dummies. Drukregelaars of hoe je ze ook noemt. Dat witte op de foto is glaswol? In ieder geval dat spul wat je aantreft in een speaker. Nu weet ik in ieder geval dat er een best grote druk aanwezig is dus ik denk niet dat iedere lijm hier tegen kan.
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_9az2hHv_6uQ/RlmyQ0xidYI/AAAAAAAAABQ/uPUK0tV8qKM/DSC_6766.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Twazerty op 01-01-2009 22:05 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Het zou het geluid van de speaker wel moeten veranderen aangezien de conus nu een stuk lichter is. Hierdoor nemen de lage frequenties af als het goed is.

Gewoon een beetje lijm, niet te veel terug plakken zoals hierboven beschreven. Ik zou niet te veel lijm doen.

Portfolio

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mail anders even met audiofriends, die hebben wel het goede spul voor je.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

ook een keer mee gemaakt maar dan met een subwoofer in de wagen.
Ik hoorde plof en de stofkapje lag er af.

Je kan het lijmen maar niet met seconde lijm.
Gewoon normale lijm kan je het vastplakken zonder problemen.
Ik zelf gebruikte careserie lijm uit de auto industrie .
Ding zit nog steets lekker op zijn plaats.

Je heb een passiefe cones
En word inderdaad gebruikt om de druk in de kast te regelen .
Vooral bij gesloten systemen zonder basspipe die eigelijk een te kleine behuizing hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2009 23:17 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28

GaMeOvEr

Is een hork.

Ok, dan is het dus een passieve radiator. (soort methodiek om iets te bouwen, net zoals bass-reflex, transmission-line, gesloten behuizing, etc) Maakt niet uit, het is een conus en een dustcap. Gaat, als je de op de conus van de radiator drukt, het middelste deel nu wel of niet mee met de conus beweging? Over het algemeen is bij een passieve radiator een "contragewicht" aangebracht, om de boel een beetje te dempen. Maar dan moet hij dus wel aan de conus zelf vastzitten. :)

Aannames zijn fataal.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:04
Het lijkt wel een overdrukventiel of akoestische zekering: zodra je te hard gaat met je speaker wordt die dop eraf geperst. Misschien zit die dustcap wel express zo losjes vast. Aan de andere kant is het voor de andere speaker / de woofer ook niet echt goed om dan open ongeremd heen en weer te wapperen. Ik zou een beetje lijm in de ring van de conus doen om de dop er weer op te zetten. Hoe zwaar is die? Iets als 3 2€ munten?

Ik ga er nu even voor het gemak vanuit dat het hier om een passive radiator gaat, maar op internet staat ook een C55 waarbij de bovenste een 8" mid/hoog is en de onderste een 8" woofer. Dan ligt het natuurlijk wat anders.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBsel op 02-01-2009 02:06 ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Wat een grappig ding, heb ik nog nooit gezien. :)
Als het gewicht heeft is het om de resonatiefrequentie van de passieve conus te verlagen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 23:14:
.Vooral bij gesloten systemen zonder basspipe die eigelijk een te kleine behuizing hebben.
Je hebt dus kans dat deze behuizing echt te klein is, ook met radiator.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 02:48:
[...]

Je hebt dus kans dat deze behuizing echt te klein is, ook met radiator.
Dat niet
Maar B&O heeft zo soort systeem ook.
Dan zijn de biolab 3 deze hebben ook een kleine behuizing met een woofer en twee passief cones.
Dingen klinken echt goed voor zo kleine behuizing.

Ik zelf denk niet dat de behuizing te klein is.
Maar meestal zijn passiefe woofer cones uit een stuk gemaakt.
Bij die van jouw bestaat het uit een extra deel die niet goed vast is gelijmt .

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Hetzelfde idee als de beolab 3 idd. Hebben wij hier ook thuis staan. Ipv 1 heeft die er 2 zitten. Voorin de werkelijke woofer en aan de zijkanten de drukregelaars.

In mijn KEF's zit de woofer en tweeter/mid boven. Dubbele conus dus.Onder zit verder helemaal niks. Geen spoelen geen conus niks. Als ik de kegel bekijk en kijk naar de lijmrand zie ik aan 1 kant vrijwel geen lijm zitten. Lijkt erop dat die nooit goed vast heeft gezeten. Gewicht komt overeen met circa 4 1 euro munten.

Het is geen overdrukventiel oid want de kegel knalt er nu met een veel lagere druk al uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Twazerty op 02-01-2009 15:40 ]

Verwijderd

Ik heb 'n keer op Discovery gezien bij "How it's made" hoe ze speakers bouwen en volgens mij gebruikte ze hier 2 componenten lijm voor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:57:
[...]

Dat niet
Maar B&O heeft zo soort systeem ook.
Dan zijn de biolab 3 deze hebben ook een kleine behuizing met een woofer en twee passief cones.
Dingen klinken echt goed voor zo kleine behuizing.

Ik zelf denk niet dat de behuizing te klein is.
Maar meestal zijn passiefe woofer cones uit een stuk gemaakt.
Bij die van jouw bestaat het uit een extra deel die niet goed vast is gelijmt .
Ben ik niet met je eens. Een Passive radiator is niet even een ding wat er met een grote marge in is geplakt, dit is zeker berekend, netzoals een basreflex-pijp.

Verwijderd

Even off topic:
KEF is zowat pionier op het vlak van passieve (sub)woofers, en past het principe al veel langer toe dan B&O bijvoorbeeld. Bijna 40j terug waren ze al mee in de slag, De Cadenza zette de toon met een passieve variant van de fameuze B139 (een der beroemdste woofers aller tijden) en kende navolging in de befaamde 104(ab).
En, voor degenen die het principe niet kennen, het lijken 'dummies', maar dat zijn ze beslist niet, want hun aandeel in het welslagen van het ontwerp van de speaker is essentieel. :Y

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 21:18

wowi

Gewoon eens even de importeur bellen want dat hoort er echt niet uit te vliegen, en misschien kan de importeur je ook lijm aanbevelen die weten tenminste waarmee het gelijmd moet worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:12:
Even off topic:
KEF is zowat pionier op het vlak van passieve (sub)woofers, en past het principe al veel langer toe dan B&O bijvoorbeeld. Bijna 40j terug waren ze al mee in de slag, De Cadenza zette de toon met een passieve variant van de fameuze B139 (een der beroemdste woofers aller tijden) en kende navolging in de befaamde 104(ab).
En, voor degenen die het principe niet kennen, het lijken 'dummies', maar dat zijn ze beslist niet, want hun aandeel in het welslagen van het ontwerp van de speaker is essentieel. :Y
Helemaal waar :) een passive radiator kom de dB's ook nog eens ten goede ;)

KEF heeft hier veel setjes ook van, kijk marktplaats desnoods maar eens of speakerland :)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
wowi schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:19:
Gewoon eens even de importeur bellen want dat hoort er echt niet uit te vliegen, en misschien kan de importeur je ook lijm aanbevelen die weten tenminste waarmee het gelijmd moet worden.
Moet ik dan direct KEF bellen? Zijn al wel oude speakers. Geïntroduceerd in 1989 dacht ik.

Verwijderd

Twazerty schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:50:
[...]

Moet ik dan direct KEF bellen? Zijn al wel oude speakers. Geïntroduceerd in 1989 dacht ik.
Of Speakerland... ik denk dat ze het best leuk vinden... en die speakers zijn voor speakers best recent hoor.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:53:
[...]

Of Speakerland... ik denk dat ze het best leuk vinden... en die speakers zijn voor speakers best recent hoor.
Zal ik daar morgen eens heengaan. Lekker dichtbij. Woon ook in Oss :+

Verwijderd

Twazerty schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:00:
[...]

Zal ik daar morgen eens heengaan. Lekker dichtbij. Woon ook in Oss :+
Laat even weten hoe die nieuwe sub van ze klinkt die maar 23 CM hoog is en met 6 membramen... ziet er leuk uit ;)

Verwijderd

Twazerty schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:50:
[...]

Importeur sinds jaar en dag: Transtec in Rotterdam.
Als ze het materiaal niet kunnen leveren (wat me zou verwonderen), zal je iig het correcte advies krijgen, het tegendeel zou me pas écht verbazen.
Waarmee ik allerminst wil beweren dat je bij Speakerland niet zou kunnen geholpen worden, het is niet mijn bedoeling de deskundigheid van dit bedrijf in twijfel te trekken, integendeel...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 22:30 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:11:
[...]

Laat even weten hoe die nieuwe sub van ze klinkt die maar 23 CM hoog is en met 6 membramen... ziet er leuk uit ;)
Die klinkt echt geweldig. 6 speakers boven elkaar. Wie verzint het. Heb de kegel vastgezet met 2 componenten lijm nu. Verder nog een stel speakers beluisterd in de achterste ruimte. Man die surround set is echt ziek. Geweldig zeg. Om te smullen :9

Verwijderd

Twazerty schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 18:15:
[...]

Die klinkt echt geweldig. 6 speakers boven elkaar. Wie verzint het. Heb de kegel vastgezet met 2 componenten lijm nu. Verder nog een stel speakers beluisterd in de achterste ruimte. Man die surround set is echt ziek. Geweldig zeg. Om te smullen :9
Gaaf ! ik ga een keer kijken, dank je wel.

Vriendje van me heeft ook wel dat soort dingen gebouwd... creativiteit is alles :)
Pagina: 1