Kernel verwisselt device nodes

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb een probleempje met mijn Ubuntu 8.10-server setup: de kerneldetectie/udev verisselt /dev/sda en /dev/sdb eigenlijk per boot. De fstab, een aantal scripts etc gebruiken natuurlijk UUIDs, maar voor bepaalde zaken zou een consistente sd?-verdeling wel handig zijn. Op internet zijn ook een aantal posts hierover te vinden, maar zonder goede oplossing.

Een schijf is op de SATA-poort 1 aangesloten (driver sata_via), 1 schijf is op de IDE-poort 1 aangesloten (als master) (driver pata_via)
Soms wordt de ene schijf als sda gevonden en de andere als sdb, soms andersom. Hoe kan ik de naamgeving over reboots consistent krijgen?

Net als OpenBSD vergt ook Ubuntu 'geklooi'

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Ik ben benieuwd of hier interessante reacties op komen, want ik heb dezelfde merkwaardigheid. Last heb ik er niet van, maar raar is het wel. Ik betwijfel of het een Ubuntu-ding is, want onder Arch ging het ook zo. Kennelijk een hardwaregerelateerde kernel issue.

Ik heb trouwens een Abit-moederbord met Intel ICH8R- en JMicron JMB363-controllers. Per controller houdt hij mijn (in totaal drie) schijven wel 'bij elkaar'. Dus met twee schijven op de Intel en eentje op de JMicron, krijgen de Intel hd's [sda en sdb] of [sdb en sdc] maar nooit [sda en sdc].

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het zou voor zover ik begrijp inderdaad met de kernel te maken hebben.

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 14:17
Je kunt met udev rules de naamgeving waarschijnlijk wel goed krijgen. Ik had hetzelfde probleem, maar dan met mijn netwerkkaarten. Die kregen ook steeds in een andere volgorde hun naam.
Hiervoor moet je wat udev regels maken die op basis van een kenmerk van je schijf altijd dezelfde naam toewijst. Zie bijvoorbeeld http://www.centos.org/doc..._Linux_5_environment.html voor een uitleg voor hd's. Dat is specifiek voor scsi, maar hetzelfde principe kan je ook op andere hardware toepassen.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

je kan je partities ook een label geven.
en de labels in /etc/fstab gebruiken

>.< >.< >.< >.<

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

begintmeta schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 13:14:
Op internet zijn ook een aantal posts hierover te vinden, maar zonder goede oplossing.
Die is er ook niet echt. Je kernel ziet de hardware, initialiseert die, en wacht wie het eerst klaar is met z'n reset. De ene keer is dat de IDE-disk, de andere keer is het de SATA-disk. Ze hebben dus grofweg precies even lang nodig voor hun reset, waarbij de verschillen komen uit onbenullige verschillen als het exacte punt waarop het schijvenpakket tot stilstand gekomen is waardoor de spinup-tijd iets (milliseconden) langer kan zijn, of wie er 'voor' loopt als je naar exacte positie van de kop op de disk kijkt.

Je zou wellicht een vaste volgorde kunnen afdwingen door in je startup-scripts te gaan sleutelen maar of dat een wenselijke oplossing is? (insmod ide_driver ; sleep 1 ; insmod sata_driver).

I don't like facts. They have a liberal bias.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Aan dat laatste had ik ook al gedacht inderdaad, maar ja dat is ook niet echt elegant... misschien terug naar een hda/sda verdeling (of naar OpenBSD ;) )

Maar er is dus niet echt iets aan te doen?

[ Voor 67% gewijzigd door begintmeta op 01-01-2009 15:58 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Op verzoek TS titelwijziging

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 14:17
Zoals ik hierboven al gezegd heb: dit is gewoon in te stellen met udev rules. Maak een regel dat het hardware-id van je eerste schijf altijd sda wordt en je bent er...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
burne schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:38:
[...]

Die is er ook niet echt. Je kernel ziet de hardware, initialiseert die, en wacht wie het eerst klaar is met z'n reset. De ene keer is dat de IDE-disk, de andere keer is het de SATA-disk. Ze hebben dus grofweg precies even lang nodig voor hun reset, waarbij de verschillen komen uit onbenullige verschillen als het exacte punt waarop het schijvenpakket tot stilstand gekomen is waardoor de spinup-tijd iets (milliseconden) langer kan zijn, of wie er 'voor' loopt als je naar exacte positie van de kop op de disk kijkt.

[...]
Op zich hoort een PATA schijf natuurlijk /dev/hdX te krijgen en niet /dev/sdX dat was een tijdje geleden een bug in de kernel die PATA schijven als sdX ipv. hdX aanmerkte....
Hoe dan ook met udev kun je er inderdaad waarschijnlijk voor zorgen dat de schijven altijd hetzelfde heten.
Op Debian is het relvante configuratie bestand /etc/udev/rules.d/60-persistent-storage.rules op Ubuntu (als Debian afgelijde) zal het wel ook iets in die trend zijn....

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
had inderdaad naar 60-persistent-storage.rules gekeken, maar mijn modificaties hebben niet geholpen. Ik probeerde de node op modelnaam te verdelen.

Maar goed ben (in ieder geval nu) niet de helderste, dus tips over hoe de rules te modificeren zijn welkom.
Pagina: 1