[VirtualBox]Host networking over een aliased interface

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Hallo allen,

Ik ben weer eens aan het spelen met VirtualBox en zag dat de nieuwe 2.1.0 versie een nieuwe netwerkmogelijkheid heeft, namelijk "Host based".

Volgens de release notes en de dingen die ik erover op Google kon vinden, schijnt dit een mode te zijn waarin er geen tap interface meer nodig is, wat mij wel aansprak.

Aangezien ik maar 1 netwerkkaart (wired, eth0) in het host OS heb zitten, en de eth0 connectie direct aan het internet hangt, wou ik graag dat de VM naar een aliased interface ging praten, om op die manier toch een LAN netwerkje te emuleren.

Dit lukt echter niet.

Ik geef op de host
code:
1
ifconfig eth0:1 192.168.0.1/24 up

En de interface komt netjes up:
code:
1
2
3
4
eth0:1    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1d:60:1a:80:9d  
          inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          Interrupt:17

in VirtualBox kan ik ook netjes aangeven dat mijn host interface eth0:1 moet zijn.

Echter, als ik een VM start, krijg ik de melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Failed to open/create the internal network 'HostInterfaceNetworking-eth0:1' (VERR_INTNET_FLT_IF_NOT_FOUND).
Unknown error creating VM (VERR_INTNET_FLT_IF_NOT_FOUND).

Result Code: 
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component: 
Console
Interface: 
IConsole {e3c6d4a1-a935-47ca-b16d-f9e9c496e53e}

De enige echt zinnige hit die ik krijg, is http://www.virtualbox.org/ticket/2852

Helaas lijkt dit over een ander probleem te gaan (meerdere VM's aan 1 networkinterface toewijzen), maar voor de grap heb ik toch
code:
1
VBoxManage setextradata Arch VBoxInternal/Devices/pcnet/0/LUN#0/Config/RestrictAccess false

uitgevoerd (vm heet in dit geval even "Arch").

Ik krijg dan deze foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Configuration error: Failed to get the "RestrictAccess" value (VERR_CFGM_NOT_INTEGER).
Unknown error creating VM (VERR_CFGM_NOT_INTEGER).

Result Code: 
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component: 
Console
Interface: 
IConsole {e3c6d4a1-a935-47ca-b16d-f9e9c496e53e}

Heeft iemand enig idee hoe ik hier omheen kan werken?

[ Voor 7% gewijzigd door Rainmaker op 01-01-2009 05:11 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb persoonlijk een lichte afkeur voor die alias interfaces, niet in de laatste plaats vanwege de naam met een dubbele punt: veel software vindt dat niet een geldig teken voor in een interfacenaam. Je kunt proberen je interface eth0:1 te hernoemen (vroeger met ifrename, tegenwoordig met udev zo te zien) naar iets anders.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De alias is niets meer dan een extra IP waar je OS op zal luisteren. Als je de VM op de non-alias zet, en een IP in de range van de alias gebruikt, zal dat ook werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Bedankt voor de hulp beide.

Sorry voor de late reactie, maar ik heb de afgelopen week weinig tijd gehad om met Virtualbox te spelen.

Ik ben erachter waar de laatste foutmelding van kwam:
code:
1
VBoxManage setextradata Arch VBoxInternal/Devices/pcnet/0/LUN#0/Config/RestrictAccess false

moest zijn

code:
1
VBoxManage setextradata Arch VBoxInternal/Devices/pcnet/0/LUN#0/Config/RestrictAccess 0

Eigenlijk best logisch als je kijkt naar de foutmelding :p
VERR_CFGM_NOT_INTEGER
Ik heb daarna de adressen op de "nieuwe" manier op de interface gezet, dus met ip addr add.

Hierdoor krijg ik onder "host" networking inderdaad 2 eth0 interfaces. Er is binnen virtualbox geen verschil tussen te zien (misschien een leuke feature request), maar het werkt wel. Ik kan nu netjes van host naar client en omgekeerd connecten :)

Dank voor de hulp.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.