Nu Bluray-writer kopen of toch maar even wachten?

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Deze thread is wat luidop denken van mezelf over de aankoop van een BR-schrijver en wat tweede meningen opvangen.

Mijn DVD-schrijver heeft zijn beste tijd gehad: hij gaat enkel nog open door middel van een speld, en zelfs dàn doet ie nog moeilijk. Daarnaast kan ik niet op 2x speed branden zonder power calibration errors en wordt af en toe een schijfje niet herkend. Enfin, om maar te zeggen: tijd voor een nieuwe.

Een nieuwe DVD-schrijver via SATA heb je tegenwoordig al voor €30. Toch vraag ik me af of ik niet beter meteen de stap kan zetten naar een BR-schrijver. Vanaf €200 zijn die al te krijgen.

De voordelen zijn eenvoudig: bovenop de mogelijkheden van een DVD-schrijver ook BR schrijven en lezen. De transitie van DVD naar BR zal toch gebeuren, of vergis ik me en wacht ik beter op de opvolger van BR? Ik vind daar weinig overeenstemming over en heb zelf geen goed zicht meer op de markt sinds ik uit de retail ben.

Behalve de superieure kwaliteit van BR-films (nou ja, als ik dat al zie op mijn 32" 720p, het is geen full HD) is vooral BR-schrijven wat mij interesseert. Ik heb ongeveer een TB aan data die ik echt niet kwijt wil. Backuppen op een HD is goedkoop maar gevoeliger (bv. brand, schokken, ...) dan een schijfje.

Wacht ik beter tot de zomer omdat deze eindejaarsperiode wel eens een boost aan Bluray zou kunnen geven en dus leiden tot een daling van de verkoopsprijs in het voorjaar? Natuurlijk: je kan blijven wachten, het zal altijd goedkoper worden.

Een ander issue is dat de technologie nog snel ontwikkeld. De snelheid van de nieuwste modellen is 8x maar 12x is in ontwikkeling. Voor 50GB schijfjes is dit een groot verschil. Aan de andere kant: traag schrijven geeft betere resultaten, dus misschien is dit best gewoon te negeren.

Tussenoplossing zou natuurlijk zijn om een combo BR-reader/DVD-writer te kopen, maar het prijsverschil tussen dat en een BR-writer is niet zo geweldig (€50 of zo).

Graag wat meningen. In elk geval alvast een Gelukkig Nieuwjaar *O*

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn gevoel is er nog even mee te wachten, tot maart/april/mei volgend jaar of iets in die buurt. De BD markt zal zich verder ontwikkelen (en waarschijnlijk zijn er tegen die tijd dan ook behoorlijke schijfjes te krijgen voor een normale prijs). Zeker nu het nog relatief nieuw is zal je onevenredig veel betalen.

De grote vraag is dus eigenlijk: is het je het prijsverschil waard? En ik denk dat jij de enige bent die dat voor jezelf kan bepalen :)

Even rekenen: een 1TB HDD kost ongeveer 90 euro, of in de vorm van een WD MyBook 1TB zit je op pakweg 100 euro. Reken die 25 euro voor de DVD-brander erbij. Snelle, betrouwbare opslag, die je rustig in de kast kan leggen ;) Wanneer je voor BD kiest, kost het ongeveer 175 euro voor de brander, plus 5-10 euro per schijfje van 25GB. Daar ga je er dus al 40 van nodig hebben. Komt op 300 euro voor alleen de schijfjes al. Zit je op een kleine 500 euro. Naar mijn mening waanzin. Voor de prijs van de harddisk-oplossing kan je 4x zoveel opslaan voor dezelfde prijs, of, anders gezegd, evenveel opslaan voor een kwart van de prijs.

[ Voor 42% gewijzigd door spone op 31-12-2008 18:33 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Gewoon 2* 1Tb HD schijven kopen en een BR reader, nergens voor nodig al je data op BR discs te branden.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

BluRay discs zijn op dit moment qua betrouwbaarheid nog lang niet op het niveau van DVD's en dus niet verstandig om te gebruiken als opslag van je data. Daar is een RAID1 array zoals een_naam zegt handiger voor.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Lekkere Kwal schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:16:
BluRay discs zijn op dit moment qua betrouwbaarheid nog lang niet op het niveau van DVD's
[...]
Heb je hier een bron van?

Hoi!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-02 18:12
EWK schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:26:
[...]

Ja, stond een artikel van in de PCM van deze maan :). De resultaten waren bedroevend :(

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een BRbrander is leuk, maar 't kost nogal wat geld. Backups op schijfjes wordt imho steeds minder interessant. De grootte van de hdds neemt sneller toe dan de meuk die ik wil backuppen (hoewel met 1080p films het wel aantikt), dus pak ik liever een extra hddtje in een ander systeem om te backuppen. De rest doe ik wel op DVDs (dat is meer omdat je inderdaad voor €20 al een DVD brander hebt, schijfjes een kwartje per stuk kosten en de meeste meuk nog prima op DVD past). Films backup ik niet. Raak ik ze kwijt is het jammer. Vind ik ze goed dan koop ik ze wel dus heb ik een originele schijf en anders lig ik er niet echt van wakker.

Of je het het prijsverschil waard vindt is natuurlijk vrij persoonlijk, het lijkt me ook niet echt boeiend om dat in dit topic te bespreken. Ieder heeft zijn budget, maar rationele argumenten zijn natuurlijk veel belangrijker in dit geval :)

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

EWK schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:26:
[...]

C'T Magazine van een paar maanden terug (test van BluRay branders) en de verschillende reviews op bijvoorbeeld CDFreaks.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Eldariel schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:27:
[...]

Ja, stond een artikel van in de PCM van deze maan :). De resultaten waren bedroevend :(
Lekkere Kwal schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:56:
[...]
C'T Magazine van een paar maanden terug (test van BluRay branders) en de verschillende reviews op bijvoorbeeld CDFreaks.
En met 'betrouwbaarheid' doelen ze op schrijffouten en/of duurzaamheid van de disk?

Hoi!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Schrijffouten, dus met hoeveel fouten je al begint als hij net gebrand is.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Afgaande op jullie meningen denk ik dat ik de BR-schrijver maar nog even laat voor wat ie is. Ik was inderdaad uit het oog verloren dat de BR-schijfjes zelf vooralsnog duur zijn. Als ik dan nog lees dat de betrouwbaarheid nog niet top is ... Voor die prijs kan ik inderdaad beter 2 externe HDDs kopen: eentje voor aan m'n bureau en ééntje om off-site te bewaren. Ik ga wat zoeken op het internet naar een WD 1TB denk ik (€160/stuk - de eSATA versie). Bedankt allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowOnline op 01-01-2009 21:22 ]

Verwijderd

wat je ook kan doen is een br-raider combo nemen
die kosten 99euro .
Dan kan je gewoon bl-lezen en dvd branden.
Deze ga ik halen dan kan ik ook films bekijken die ik origineel gaat kopen.
Enigste wat ik niet legaal binnen haalt zijn manga films omdat die hier erg moeilijk te vinden zijn.
En oudere films die je gewoon niet echt goed kan vinden.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

Raphaelo

boeiend!!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 00:55:
wat je ook kan doen is een br-raider combo nemen
die kosten 99euro .
Dan kan je gewoon bl-lezen en dvd branden.
Deze ga ik halen dan kan ik ook films bekijken die ik origineel gaat kopen.
Enigste wat ik niet legaal binnen haalt zijn manga films omdat die hier erg moeilijk te vinden zijn.
En oudere films die je gewoon niet echt goed kan vinden.
Wat download je nou? manga of films? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Raphaelo op 02-01-2009 01:01 ]

originele signatures zijn top!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Heb dus zonet maar een 2TB eSATA HD met RAID1 gekocht voor €200. Bluray zal nog even moeten wachten.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zie zelf geen enkele reden waarom je uberhaupt nog optische media zou willen kopen. Het is een onbetrouwbaar opslag medium, het is duur voor zijn capaciteit en je hebt veel media nodig voor een beetje knappe capaciteit. Veel media betekent ook veel meer kans op dataverlies, doordat een schijfje niet goed blijkt te zijn.

Geef mij maar harde schijven, minimaal in een raid 1. Wil je meer storage, zet een nas doosje neer en gooi er een raid 5 in van 1 TB disks. Storage, genoeg, online en beschermd tegen hardware uitval. Zelf heb ik om die reden een 6 TB RAID 6 Nas in elkaar gezet op basis van Linux.

Met de data hoeveelheden van tegenwoordig zijn de optische media wat mij betreft volledig afgeschreven. Het is goedkoper en veiliger om voor opslag een stapel usb disks te kopen dan optische media.

Tenzij je bluray echt nodig denkt te hebben, laat het zitten. Of wacht totdat de prijzen nog even wat normaler worden.

Edit: spuit 11, post hierboven laat zien dat je al besloten hebt. Verstandig.

[ Voor 85% gewijzigd door Q op 03-01-2009 23:56 ]

Pagina: 1