[Showcase] Marathonschaatsen - Natuurijs Noordlaren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 23:24
Vanmorgen was de 2de schaatsmarathon op natuurijs in het plaatsje Noordlaren. (Tussen Groningen en Assen).
Hierbij een kort fotoverslag van de dames.

01 Het was mistig vanmorgen om 10:30 uur.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3103/3153736016_d820b94d44_o.jpg

Maar tussen het Drenthe landschap dat had de plaatselijke ijsvereniging een mooie ijsvloer gemaakt.
De start was door de mist lastig te zien, met wat na bewerking kwamen de volgende foto's uit mijn camera.

02 Start in de mist
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3265/3153736106_e121d413c9_o.jpg

03 De eerste ronde
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3207/3153736210_303217bc2f_o.jpg

04 Close-up
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3285/3153736296_97a50498dd_o.jpg

05 Tussensprint
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3133/3152901115_c83caa1c93_o.jpg

06 Kopgroep
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3216/3153736594_8085e05947_o.jpg

07 Maria Sterk wint
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3132/3153736442_7f1c5eaa89_o.jpg

08 Podium Ceremonie
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3109/3153736534_de0b8ec44d_o.jpg

Geen finishfoto?
Nee, de AI-servo focus van de 350D is niet super te noemen.
Soms gaat het goed, maar deze keer helaas weer niet. :'(
Als afsluiting...

09 Onscherpe Finish foto
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3246/3152901467_ffc4fdfbbf_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grappige serie, maar een beetje dezelfde platen steeds. Met mist fotograferen is sowieso rot (weinig contrast e.d.), maar het is eentonig.

Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om wat publiek te zien, wat close-ups van schaatsen, de 'oer-Hollandse taferelen' die erbij horen zoals erwtensoep en dat soort dingen.

Niet vervelend bedoelt maar dit is meer testcase spul :)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ik bedenk me net nog iets: ik zie dat je een lens hebt met IS. Ik zou het dan leuk vinden om een wat langere sluitertijd te nemen zodat je de snelheid van die schaatsers ook goed kan zien. Eventueel met flits (als ze wat dichterbij zijn) om het een en ander te bevriezen (hehe, woordspeling :P ).

[ Voor 27% gewijzigd door sOid op 31-12-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft verder weinig met je serie te maken maar ik vind #1 wel een fijn plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
sOid schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:31:
Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om wat publiek te zien, wat close-ups van schaatsen, de 'oer-Hollandse taferelen' die erbij horen zoals erwtensoep en dat soort dingen.
Ik weet niet of je ervaring hebt met marathonschaatsen maar zijn geen 'oer-Hollandse taferelen' en ook geen snert. Marathonschaatsen is een serieuze topsport in Nederland. Mijn fotografie ging dus ook om de wedstijd. Een totaal verslag is niet mogelijk met een 10-tal foto's, vandaar een selectie.
sOid schreef:Niet vervelend bedoelt maar dit is meer testcase spul :)
Kan je dan ook uitleggen waarom? Voor mij was het namelijk geen test. Ik fotografeer namelijk veel marathonwedstrijden alleen nu een keer buiten. Heerlijk, eens een keer hoge sluitertijden. :) De mist vond ik ook wel wat hebben, dat heb je ook nooit als ze binnen schaatsen.
sOid schreef:Ik bedenk me net nog iets: ik zie dat je een lens hebt met IS. Ik zou het dan leuk vinden om een wat langere sluitertijd te nemen zodat je de snelheid van die schaatsers ook goed kan zien. Eventueel met flits (als ze wat dichterbij zijn) om het een en ander te bevriezen (hehe, woordspeling :P ).
Zoals ik zei maak ik al veel foto's met langere sluitertijden als ze gewoon binnen schaatsen, zoals komende zaterdag weer in Assen. Je idee over flitsen is niet slim, dit wordt je niet in dank afgenomen door de KNSB. Je kan de rijders daarmee uit hun concentratie halen. Dat wil je als fotograaf niet op je geweten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Nette serie hoor. #3 staat de focus meer op de 2e rij dan op de voorschaatster, maar verder prima setje. Koude vingers zeker?

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
AugmentoR schreef op woensdag 31 december 2008 @ 20:47:
#3 staat de focus meer op de 2e rij dan op de voorschaatster.
Ja, klopt.
Komt ook door de trage AI-servo, maar vond het niet storend bij deze foto, hoewel ik voor mij zelf wel weet dat het niet de bedoeling was. ;)
AugmentoR schreef:
Koude vingers zeker?
Dat viel reuze mee, ben wel gewend om met koud te fotograveren bij marathonschaatsen.
Ik had vandaag erg koude voeten. Dat heb je niet zo erg bij een binnenbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He leuke plaatjes....welke instelling gebruik je....heb zelf een canon 30 d en een 400mm ultrasonic..ben nog een beetje aan het experimenteren..en alle tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik ben het wel eens met sOid wat betreft de classificering van je case.
Je kunt wel zeggen dat dit voor jou geen test betreft, maar ik denk dat je foto's zeker voor verbetering vatbaar zijn.

Al met al vind ik dat je wel een goede afwisseling in je foto's toepast qua onderwerp.
Toch zijn er nog veel 'overzichts' plaatjes van de race. Ikzelf ben dan meer geinteresseerd in bijvoorbeeld een close up van degene die als eerste finisht.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:40:
He leuke plaatjes....welke instelling gebruik je....heb zelf een canon 30 d en een 400mm ultrasonic..ben nog een beetje aan het experimenteren..en alle tips zijn welkom
Stuur me maar een PM met wat je wilt weten. :)
Parle85 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:02:
Ik ben het wel eens met sOid wat betreft de classificering van je case.
Je kunt wel zeggen dat dit voor jou geen test betreft, maar ik denk dat je foto's zeker voor verbetering vatbaar zijn.
Je kan altijd leren inderdaad.
Wat zou ik na jou menig dan kunnen verbeteren?
Afgezien van het focuspunt, want op dat punt kan ik op het moment weinig aan doen tot de aanschaf van een andere body.
Parle85 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:02:Al met al vind ik dat je wel een goede afwisseling in je foto's toepast qua onderwerp.
Toch zijn er nog veel 'overzichts' plaatjes van de race. Ikzelf ben dan meer geïnteresseerd in bijvoorbeeld een close up van degene die als eerste finisht.
Als je meer gezichts platen wilt dan moet je met een ander doel daar gaan fotograferen is mijn menig.
Ik was daar om de dameswedstrijd vast te leggen. Dan heb je meer aan overzichten dan een close-ups.
Voor mij is het op dit moment ook niet realistisch om met dit cameramateriaal (slechte AF en geen prime lens) om een scherpe foto te maken van iemand (Maria Sterk) die de marathon wint.

[ Voor 11% gewijzigd door KillerDream op 01-01-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KillerDream schreef op woensdag 31 december 2008 @ 19:33:
[...]
Ik weet niet of je ervaring hebt met marathonschaatsen maar zijn geen 'oer-Hollandse taferelen' en ook geen snert. Marathonschaatsen is een serieuze topsport in Nederland. Mijn fotografie ging dus ook om de wedstijd. Een totaal verslag is niet mogelijk met een 10-tal foto's, vandaar een selectie.
Nee ik heb er geen ervaring mee, maar ik gaf dat soort dingen alleen maar aan om wat voorbeelden van variatie te geven :)
[...]
Kan je dan ook uitleggen waarom? Voor mij was het namelijk geen test. Ik fotografeer namelijk veel marathonwedstrijden alleen nu een keer buiten. Heerlijk, eens een keer hoge sluitertijden. :) De mist vond ik ook wel wat hebben, dat heb je ook nooit als ze binnen schaatsen.
Ik snap best dat het voor jou geen test is (ik ken het gevoel zelf ook goed) maar anderen kunnen hier anders over denken. Zoals Parle85 ook al zegt. Die mist is absoluut wel leuk in sommige gevallen, je krijgt een soort natuurlijke bokeh, maar bij foto nummer 2 vind ik het eerder storend: door de mist zit er heel weinig contrast in de foto.
[...]
Zoals ik zei maak ik al veel foto's met langere sluitertijden als ze gewoon binnen schaatsen, zoals komende zaterdag weer in Assen. Je idee over flitsen is niet slim, dit wordt je niet in dank afgenomen door de KNSB. Je kan de rijders daarmee uit hun concentratie halen. Dat wil je als fotograaf niet op je geweten hebben.
Mwah ik weet niet waar je staat, maar vanaf de tribune zie ik toch vaak flitsen hoor (wel kleine compact cams, op tv iig). En als je het doet kun je het ook proberen bij warmrijden of als ze net voorbij zijn zodat je niet in hun gezichten flitst (ik geef maar een paar voorbeelden).

Wat ik dus eigenlijk bedoel: probeer wat creatiever te zijn, (steeds) nieuwe dingen uitproberen et cetera.

Ben benieuwd naar je foto's van Assen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Wat je kunt verbeteren?
Tja, jij zegt alleen maar te registreren wat er gebeurd is. Het is jouw fotoshoot, dus jouw insteek.

Nummer 7 was beter geweest als je 'maria' van de voorkant had gefotografeerd i.p.v. de achterkant, dit geeft haar overwinningsgevoel beter weer in mijn ogen.
Ook ben ik een aanhanger van lage standpunten bij deze toepassing, dat maakt de foto's wat indrukwekkender. Jouw standpunt is exact dezelfde als die van een willekeurige toeschouwer, wat ik niet echt bijzonder vind.
Ik zie aan de omheining wel dat dit niet gemakkelijk is, wellicht dat je toestemming krijgt om in het midden van de schaatsbaan te mogen fotograferen (ik zie op foto 5 in ieder geval wel een cameraman)?

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Pagina: 1