Toon posts:

Lastige vraag: widescreen LCD behoud van beeldverhouding...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarde Damesch en Heeren,

Ik heb enkele dagen geleden een mooie 23" widescreen LCD monitor gekocht van Acer (X233H). Hij is full HD, dus de native resolutie is 1920x1080 (16:9), het ziet er schitterend uit! Vooral HD films zijn echt een plaatje.

Echter, ik heb enkele spellen waarbij je de resolutie niet in kunt stellen, die starten altijd in 800x600. Op zich is dat geen probleem, alleen deze 3:4 resoluties worden opgerekt tot de volledige breedte van het scherm. Hier door is alles veels te breed.

Is het op de een-of-andere manier mogelijk om de beeldverhouding van 3:4 te behouden? (d.w.z. een zwarte balk links en rechts.)

Ik heb een Asus nVidia GeForce 8600 GT met een Acer X233H scherm. Hij is alsvolgt aangesloten:
DVI poort op grafische kaart -> DVI-naar-VGA converter -> VGA kabel -> VGA poort op monitor.

Alvast mijn hartelijke dank en een fijne jaarwisseling aan u allen,
Smakkie.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Volgens mij kun je dat instellen in je nvidia drivers toch? Bij mij kan het onder:

"Change flat panel scaling" → "Use NVIDIA scaling with fixed-aspect ratio".

Maar er zijn ook monitoren waar je het in de monitor zelf in kunt stellen (mijn 2253BW van Samsung bijv.). Dat geeft vaak een beter resultaat heb ik me laten vertellen. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:27
Bij veel schermen kun je dit gewoon instellen: auto-fit ofzo, of gewoon weergeven in de resolutie die ie krijgt (en de rest aanvullen met zwart)

Verwijderd

Topicstarter
Cloud schreef op woensdag 31 december 2008 @ 14:25:
Volgens mij kun je dat instellen in je nvidia drivers toch? Bij mij kan het onder:

"Change flat panel scaling" → "Use NVIDIA scaling with fixed-aspect ratio".

Maar er zijn ook monitoren waar je het in de monitor zelf in kunt stellen (mijn 2253BW van Samsung bijv.). Dat geeft vaak een beter resultaat heb ik me laten vertellen. :)
Waar kan ik deze instellingen vinden?

In het menu van mijn monitor zit deze optie niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2008 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, het ziet ernaar uit dat mijn grafische kaart dit scherm als een CRT-scherm ziet. :?

Wellicht door de DVI-VGA-converter.

Een kijken of ik wat kan vinden hierover...

Verwijderd

Topicstarter
Het ziet er naar uit, dat alleen Vista een LCD op VGA kan herkennen...
Pagina: 1