Spdif geeft alleen stereo door

Pagina: 1
Acties:

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 21:34
Goedendag allemaal,

Ik heb net een nieuw systeem aangeschaft en blijf met een probleempje zitten. Ik gebruik de spdif uitgang op mijn moederbord om naar mijn home chinema te gaan. Maar ik krijg er nu alleen maar stereo geluid uit. De home chinema heb ik op dolby surround staan dus dat zou goed moeten zijn dacht ik.

Ik kan in het realtek menu ook niet op de spdif uitgang klikken. Dit kan wel bij de analoge speakers die aangesloten zijn. Maar misschien hoort dat wel zo. De instellingen van spdif heb ik op 48 kHz staan. En 6 CH geluid geselecteerd. Als ik dan de demo laat draaien hoor ik niks op mn achter speakers, sub en centerspeaker. In de normale windows geluidsinstellingen staat hij ook op 5.1 ingesteld. Bij de mixer hiervan is het spdif schuifje grijs. Hier kan ik dus niks mee doen, hij staat nu op ongeveer 75%.

Dit zijn de gegevens die volgens mij van belang kunnen zijn:

MSI X58 Platinum
Windows XP 32 bit

Home chinema:
Sony SF2300

Ik hoop dat iemand mij iets verder kan brengen, alvast bedankt voor het meedenken.

Wouter

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:02
Woudtwe schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:37:
Ik gebruik de spdif uitgang op mijn moederbord om naar mijn home chinema te gaan. Maar ik krijg er nu alleen maar stereo geluid uit. De home chinema heb ik op dolby surround staan dus dat zou goed moeten zijn dacht ik.
Dat laatste vraag ik mij af. Dolby surround is een oude analoge standaard, waarbij het geluid van de center en achter-speaker op een analoge manier door het stereo-signaal heen gemixt zitten. De versterker ontvangt dan dus een analoog stereo signaal en berekent in de Dolby Surround mode zelf het center en achter signaal.

Ik ken je versterker niet, maar kan je hem op Dolby Digital zetten? Heb je wel de juiste digitale ingang geselecteerd?

(overigens ben ik meer thuis in audio-dingen dan moederborden en zo, kan best zijn dat er aan de PC-kant iets fout zit)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat voor demo laat je draaien? Je weet dat enkel DTS en DD geluid in 5.1 weergegeven kan worden he? De rest van de 5.1 geluiden zoals bij games worden allemaal in stereo doorgestuurd. Maakt ook niks uit wat je bij windows audio apparaten instelt. Bij mij staat zowel in windows als in de audio drivers van realtek gewoon stereo ingesteld want dat is het enige wat mogelijk is met spdif in windows zelf. En via de audio codecs stuurt hij de rest gewoon digitaal door via de spdif aansluiting.
Je moet een fatsoenlijke codec gebruiken zoals ac3filter, daar je spdif instellingen goed zetten en zorgen dat dat ook je enige audio codec is die gebruikt word. Of bijvoorbeeld powerdvd en daar de instellingen van spdif aanzetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je moet in Windows wel aangeven dat je via SP/DIF, dus je digitale uitgang, luistert. Dan stuurt het ding pas alles door. Je versterker moet je op automatisch laten, dan herkend deze zelf een Dolby Digital en/of DTS signaal als deze dit ook ondersteunt.

Als je je versterker op Dolby pro-Logic (II) zet, doe je de functie teniet, dan doet je versterker namelijk zelf wat zaken regelen op een manier die je dan niet wilt.

/En inderdaad, probeer wel een 5.1 bron, anders blijft het stereo..tenzij je chip DTS connect of DD Live heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Exorcist op 31-12-2008 13:26 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[b][message=31272336,noline]
/En inderdaad, probeer wel een 5.1 bron, anders blijft het stereo..tenzij je chip DTS connect of DD Live heeft.
En lang niet alle 5.1 bronnen, want een 5.1 spel gaat hij nog steeds gewoon als stereo ontvangen omdat je versterker gewoon niet weet hoe hij dat signaal moet behandelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 12:48
De speaker instellingen in Windows of het Realtek hebben verder geen invloed op de digitale uitgang, dit geld alleen voor de analoge aansluitingen.

Een goede codec zoals AC3 Filter is idd aan te raden. Daarnaast bij bijvoorbeeld Power DVD de geluids instellingen aanpassen. Deze moet je op "use SPDIF" zetten. Zet je receiver ook op "auto" of op "direct", indien het aangeleverde signaal bijvoorbeeld DTS of DD is, zal de receiver automatisch goed schakelen.

Als je nu muziek luistert (wat stereo zal zijn in de meeste gevallen) kun je eventueel een of andere Dolby op jouw receiver selecteren. Zelf bij mijn Onkyo receiver zet ik het dan altijd op "All channel stereo" omdat ik persoonlijk niet zo van die Dolby fratsen hou,het vervormt toch het orginele geluid, wat bij "All channel stereo" niet het geval is, daar stuurt hij het orginele signaal door naar alle speakers.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> AUD

Verwijderd

Ik heb een terratec geluidskaart en die kan via sp/dif ook alleen maar stereo doorgeven en geen 5.1. Ik zou niet weten hoe dat op jou MSI moederbord is geregeld maar ik moest er even aan denken omdat het mij ook bekend voorkwam.

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ook is Windows Media Player (mocht je dat gebruiken) niet ideaal voor 5.1 geluid. Gebruik liever PowerDVD of BSplayer icm AC3filter. En dan zoals hierboven beschreven. Je moet je versterker inderdaad wel op Auto of Dolby Digital zetten dan.
Je moet ook zeker weten dat je bron wel 5.1 is, dit kan je bij het afspelen in AC3filter wel zien hoeveel kanalen er binnenkomen en hoeveel er uitgaan.

ActueleWind

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-02 16:49
Bij mij is het zo dat windows gewoon op 'stereoluidsprekers op bureaublad' (oid) moet staan, wil de spdif goed werken. Ik weet alleen niet of je analoge set dan nog naar behoren werkt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1