• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 16:40
Ik heb een Intel E8400 processor i.c.m. een MSI P43 NEO-F mobo. 4 GB geheugen PC6400 (800 mhz). Voeding is 430 watt voeding die bij de Antec 6580b kast is geleverd. Stroom verbruik idle: 90 watt, full load circa 160 watt.

Ik heb een overklok gedaan door de FSB te verhogen van 333 --> 400 mhz. Hierdoor loopt het geheugen 1:1 en de CPU op 3,6 Ghz. Kortom de standaard overklok. Mijn Vcore heb ik op 1,30 V staan. Dit is vrij hoog maar ik heb ook EIST en een andere besparingsfunctie aanstaan: in idle gaat de multiplier naar 6 en de Vcore naar 1,15V: temps idle 35graden.

Bovenstaande is stabiel, hele dag Prime en/of CPU-burnin laten lopen.

Wat alleen niet stabiel is wanneer ik mijn pc uit de slaapstand haal. Dit doe ik met het toetsenbord. 1 op de 3 keer wordt de pc spontaan opnieuw opgestart, enkele of één seconde nadat ik de pc met het toetsenbord uit de slaapstand haal.

Ik heb EIST en andere besparingen uitgezet, maar dat heeft niet geholpen. Als ik de overklok terugdraai doet het probleem zich NIET voor.

Nu heb ik meerdere topics hierover gelezen en het schijnt dat de pc te weinig stroom heeft na slaapstand en daardoor uitgaat. Wat kan ik hier aan doen? Ik vindt die slaapstand met het toetsenbord namenlijk wel erg handig, snel verder en slechts 1 watt verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 31-12-2008 11:17 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 22:11
Misschien de voeding eens testen? Misschien trekt hij de piek niet wanneer je pc weer opstart (zoals je zelf al zegt).
Meer kan ik me even niet bedenken.

Verwijderd

Je kan het denk ik vrij makkelijk testen door alles wat je niet nodig hebt om te booten los te koppelen, alle usb apparaten, vooral wifi adapters, dingen die stroom van je pc moeten hebben en je niet nodig hebt voor het booten/ wakker worden. (usb sticks, printers, gamecontrollers etcet)

Ik draai mijn E8400 standaard op 1.38 volt (533*8) met een 4850X2 en slaapstand werkt hier prima op Vista 32 Ultimate met een 520 watt voeding. (maximum Intel spec is 1.4 volt dus 1.3 is netjes (officieel dan))

Wel zie ik in de Error logs van windows veel gezeur over de videokaart dat ie te langzaam reageerd bij naar sleepmode gaan en eruit komen, maar hier werkt dat dus wel gewoon. Misschien dat je in die logs meer informatie over de storing tegenkomt.

EDIT: en wat The_Mask zegt kan ook, of heb je met die intel burn test ook tegelijkertijd de rest van je systeem belast? (zoals furmark voor je videokaart)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2008 11:50 ]

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad na overklokken, dus het komt vaker voor ...

bij mij heeft de voeding een ruime overkill met een Zalman 600 Watt voor :
Gigabyte GA m57SLI met AMD Athlon 6000, Geforce 8600GTS, 3 HDD's, 2 ODD's

Kijk eens of het weer is opgelost als je de de defaults weer gebruikt, bij mij werkte dit.
Verder ben ik ook niet tot een oplossing gekomen voor het slaapstand probleem, dus ik houd jouw post wel even in de gaten :-)

Verwijderd

Ik heb voor mijn computer de oplossing gevonden voor het slaapstandprobleem.

Mijn moederbord geeft standaard 1.8V voor het intern geheugen en na een upgrade met OCZ Platinum PC6400 heb ik dit opgeschroefd naar 2.0V. Dit was echter te weinig voor mijn geheugen die 2.1V verlangde.

Door via de bios het RAM Voltage omhoog te gooien naar 2.1V is het probleem opgelost.
Voor jouw computer ligt het probleem waarschijnlijk ook aan een of meer te lage voltages.

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Ik heb eenzelfde probleem alleen is mijn PSU zware overkill voor mijn systeem :p (zie specs) Tja, had em gewonnen en is future proof ;) Ik houd dit topic ook in de gaten... Ik ga zo mijn NB voltage maar is proberen te verhogen. Geheugen loopt al op 2.3 of 2.4 dus lijkt me niet het probleem. Ik zal zo is kijken :)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

is je overclock softwarematig of in de BIOS ?

als het softwarematig is zou het logisch zijn dat je pc reboot, als je in slaapstand gaat dan wordt alles wat in het geheugen staat opgeslagen op de HDD en gaat de pc volledig uit.

indien je de pc "normaal" start wordt de overclocksoftware actief tijdens het laden van windows, maar als je uit slaapstand komt denkt het programma dat de overclock actief is maar windows heeft zichzelf niet opgestart het heeft zichzelf gewoon geresumed waardoor de software een fout geeft en de pc reboot.

ik kan het textueel moeilijk verwoorden maar volgens mij ligt het aan de software het zei in windows zelf het zei andere systeembeherende software

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 16:40
Ik gebruik enkel het BIOS voor het overklokken, niks softwarematig.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik heb zelf gister mijn CPU naar 4GHZ geclocked, ram 450 DRAM Frequincy, divider op 1:1.
1,28 Volt.
Ik heb hem 4 op slaapstsand gezet en geen bsod/reboot en daar ben ik blij om.

Heb je al geprobeert format/re-install, het kan ook aan vista liggen.

Verwijderd

Caneezy schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:55:
Ik heb zelf gister mijn CPU naar 4GHZ geclocked, ram 450 DRAM Frequincy, divider op 1:1.
1,28 Volt.
Ik heb hem 4 op slaapstsand gezet en geen bsod/reboot en daar ben ik blij om.

Heb je al geprobeert format/re-install, het kan ook aan vista liggen.
wat is format/re-instal ?

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Het formatteren van je harde-schijf, en het re (her) installeren van je besturingssyteem (OS)..

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Pagina: 1