Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
Ik heb een pc met twee fysieke harde schijven van elk 640 GB. Op schijf 1 staan meerdere partities met o.a. XP pro SP3 en Ubuntu 8.10 daarop geinstalleerd. De bij Ubuntu mee geinstalleerde bootloader Grub (waar ik erg tevreden over ben) geeft mij bij het opstarten van de pc de keuze tussen XP en Ubuntu.

Nu wil ik graag experimenteren met Vista Ultimate 64 bit. Ik weet dat de vista bootloader Grub van Ubuntu eraf gooit als je Vista installeert, en dat is een gedoe om dat weer goed te maken.

Nu vroeg ik me af: Schijf 1 (met xp en ubuntu) staan als 1e in de bootsequence. Als ik nu Vista op schijf 2 (andere fysieke schijf) installeer en tijdens de installatie dus ook schijf 2 als 1e in de bootsequence zet krijg ik dan dat schijf 1 helemaal met rust wordt gelaten: na vista installatie zet ik schijf 1 weer als 1e in de bootsequence en ik voeg Vista toe aan Grub bootloader.

Klopt bovenstaande?

2e vraag: ik heb een dvd van Vista ultimate 32 bit. Ik heb begrepen dat ik de code van deze dvd kan gebruiken voor de installatie van Vista ultimate 64 bit (die ik dus niet heb gekocht). Klopt dit?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De MBR is per HDD. Theoretisch zou je een OS op een aparte HDD installeren en tijdens de POST de juiste HDD selecteren om daarvan te booten.

Heb het alleen niet getest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Iemand anders die iets kan toevoegen/bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je schijf 1 afkoppelt tijdens het installeren van Vista op schijf 2 dan is er niets aan de hand en moet je gewoon met een bepaalde toets tijdens het POST'en een popupmenu tevoorschijn toveren om je bootdevice te kiezen. (Op een Asus bord is het F8).

Over het 32/64bit gedeelte zie: 2 GB of 4 GB? 32-bit of 64-bit? en nog specifieker pagina 3
Hoe stap je over van 32-bit naar 64-bit Windows?

Om maar meteen met het slechte nieuws te beginnen: een upgrade van 32-bit Windows naar 64-bit Windows zit er helaas niet in. Je zult in alle gevallen je PC helemaal opnieuw moeten installeren. Maar er zijn nog wat meer valkuilen. Wanneer je een OEM versie van Windows Vista hebt is deze óf 32-bit óf 64-bit. Heb je een 32-bit versie, dan zul je helaas een nieuw Windowspakket moeten aanschaffen. Wie een Fullversion retail-pakket van Windows Vista heeft aangeschaft of juist een Upgrade versie heeft geluk: als het goed is heb je dan twee DVD's, één met de 32-bit versie en één met de 64-bit versie. Je kunt dan dus Windows opnieuw installeren in 64-bit modus zonder een nieuwe aanschaf te doen.

Wie nog niet helemaal zeker is over de overstap van 32-bit naar 64-bit Windows en slim denkt te zijn door de twee varianten in een dual-boot configuratie naast elkaar te draaien, komt helaas bedrogen uit. Hoewel het technisch prima mogelijk is, staat de licentieovereenkomst van Microsoft het niet toe. Het is gelukkig wel toegestaan om Windows Vista gedurende 14 dagen zonder CD-codes te installeren. Je zou op die manier wel tijdelijk als evaluatie de 64-bit versie van Vista naast de 32-bit versie kunnen draaien.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ok, ik heb het zo opgelosd: Ubuntu eraf, deed er toch te weinig mee.

Vista ultimate 64bits NL dvd gedownload, mijn eigen 32 bits key gebruikt bij installeren; werkt perfect, activeren en dergelijke ging ook goed. Heb nu dual boot XP en Vista 64bit

Ter info, ik had een Vista ultimate NL 32 bits upgrade dvd via surfspot voor 15 euro, die key kon ik dus prima gebruiken.