Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win32] Shared videomemory gebruik bij meer dan 3 GB ?*

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 10:27

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb laatst voor mijn broer de Sony Vaio besteld die op iBood stond.

De laptop komt standaard met 2 Gb intern en daar wil ik 2 GB bij gaan prikken. Nu verwacht ik dat er een 32-bits versie van windows op draait. Als ik er dus 2 Gb bij prik kan hij maar 3 Gb benutten. Maar het ding heeft ook een een videokaart met shared memory. Wat ik me dus afvraag is als ik er 4 Gb in prop of de videokaart dan een deel van de aanspreekbare 3Gb pakt of dat hij de 1 Gb pakt die 'over' is.
Als het nl. dat laatste is dan is het wellicht nog de moeite om Win32 er op te laten staan. Win64 is wel leuk maar meer dan 4 Gb krijg ik er toch niet in en dan is het voordeel in mijn ogen nog beperkt. Hoewel er wel Photoshop op gedraaid moet gaan worden en die is er tegenwoordig in een x64 versie.

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 13:42

Tiny

Wat eten we?

Het shared geheugen zal los staan van het OS, ik ga er dan ook vanuit dat je aanspraak kunt maken op de totale 4GB, zolang het mainboard het geheugen maar kan aanspreken.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Deddiekoel schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:21:
Hoewel er wel Photoshop op gedraaid moet gaan worden en die is er tegenwoordig in een x64 versie.
Ben laatst aan de slag gegaan met een 1200 dpi scan van een oude foto. De ongecomprimeerde scan data was meer dan 400 Mb, en na een aantal bewerkingen (die Photoshop voor je onthoud) nam mijn photoshop.exe proces al snel 2.4 Gb geheugen in, iets wat op Win32 onmogelijk is, die begint bij de 2 Gb te swappen.

Als je veel photoshopped, en je hebt CS4, dan is het gebruik van 64bit windows en photoshop zeker aan te raden. :Y

Werkt - naar mijn mening - sneller dan de 32bits versie op 32bits windows.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Err... jongens: letten we wel een beetje op de aanduidingen? 2Gb = 256MB bijvoorbeeld..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
alt-92 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:53:
offtopic:
Err... jongens: letten we wel een beetje op de aanduidingen? 2Gb = 256MB bijvoorbeeld..
offtopic:
MiereNneuker. Ik denk dat de context duidelijk genoeg is in dit geval. Komop zeg.... :')
Of mag ik ook zeuren over het gebrek aan hoofdletters in alle zinnen van je signature? :P

[ Voor 12% gewijzigd door maartena op 31-12-2008 19:35 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Je kan maar één mier tegelijk nemen :P
offtopic:
Ik denk dat de context duidelijk genoeg is in dit geval. Komop zeg.... :')
Of mag ik ook zeuren over het gebrek aan hoofdletters in alle zinnen van je signature? :P
offtopic:
Ik ga echt niet op elke slak zout leggen, maar op een IT forum vind ik dat je wel de juiste aanduiding en hoeveelheid mag verwachten. Juist vanwege het ambigue karakter van de foutieve aanduiding.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Deddiekoel
  • Laatst online: 12-11 10:27

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Tiny schreef op woensdag 31 december 2008 @ 09:03:
Het shared geheugen zal los staan van het OS, ik ga er dan ook vanuit dat je aanspraak kunt maken op de totale 4GB, zolang het mainboard het geheugen maar kan aanspreken.
Wordt video memory share vanuit BIOS geregeld of vanuit windows driver?

Iemand verder ervaring met het upgraden naar Win64 vanaf een dergelijke laptop?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Pagina: 1