Toon posts:

Leren: C++ of Python?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 220084

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een week of 2 geleden fanatiek begonnen met het leren van xhtml/css met behulp van een boek. Dit boek is gericht op beginnende webdesigners. Het behandeld ook 2 talen voor server side scripting, Pearl en Python. Nadat ik wat rond heb gezocht op het internet heb ik het gevoel gekregen dat niet veel mensen Pearl aanraden. De vergelijking komt vaak neer op Python vs C++ en vaak wordt alleen de taal gepromote die ze zelf kennen (het is lastig om objectief vergelijkingsmateriaal te vinden).

Ik ben van plan om eerst maar eens wat meer over webdesign te leren, maar als er niet veel verschil zit in de mogelijkheden van C++ en python op gebied dan lijkt me het fijn om één taal te leren die ik later voor andere doeleinden ook goed kan gebruiken. Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat C++ qua snelheid beter is voor grotere programma's en dat python handiger is voor kleinere. Als ik het goed begrijp dan wordt C++ dus relatief beter als je je programma uitbreidt.

Ik snap dat het moeilijk is om te zeggen welke beter is omdat ze allebei goed zijn op hun eigen manier, maar zouden jullie me kunnen vertellen welke taal jullie persoonlijke voorkeur heeft voor algemene doeleinden en waarom? Moeilijkheid speelt niet echt een rol voor me, ik vind uitdagingen wel leuk. Ik hoop trouwens dat ik deze topic in het juiste forum geplaatst heb. Ik heb de sticky even doorgelezen maar het was me niet helemaal duidelijk.

alvast bedankt en een fijne jaarwisseling,

Mvg Bram

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-03 20:01
Eerst maar de disclaimer: Ik ben een Python fan.

Voor een eerste taal zou ik een taal kiezen die niet te complex is. Ik zou ook voor een taal gaan die je aanmoedigd om goede gewoontes aan te leren. Hoewel Perl een goede taal is zou ik vanwege deze twee punten niet voor perl gaan om mee te beginnen.

C++ is een taal waar ik vroeg mee begonnen ben en ik kom het nu op de universiteit nog steeds tegen. C++ kan een erg nuttige taal zijn, maar helaas zie ik dat sommige features van c++ te vaak "misbruikt" worden (operator overloading, template programming etc.). Een advies wat ik soms tegenkom over c++ is dat je je moet beperken tot een subset van c++ om je code mider complex te maken. Dit vind ik een goed advies, maar dat maakt voor mij wel duidelijk dat c++ geen taal is voor beginners.

Python vind ik een erg duidelijke taal. De interactieve interpreter werkt heel erg prettig als je de taal aan het leren bent, code test/debugd of een nieuwe library aan het verkennen bent. Python is prima geschikt voor grote projecten, maar supersnel is het niet. Denk dan niet dat Python erg langzaam is, voor de meeste programma's, zeker server side scripts, is Python snel genoeg. Mocht je toch zware berekeningen gaan doen kan je altijd je meeste zwaar gebruikte functies herschrijven in c(++) zodat die sneller kunnen worden.

Mijn advies zou zijn Python en als je er de tijd voor hebt een paar andere talen (lisp, smalltalk, c, etc.). Leer welke dingen prettig werken voor bepaalde problemen en vooral ook welke dingen niet prettig werken. Van bijna elke taal kan je wel wat nuttigs leren wat je van pas kan komen in de meeste andere talen.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03 20:40
Simpel, python. Voor het gebruik op het web is hier meer informatie over te vinden, plus dat python een taal is waarmee je vrij eenvoudig snel leuke resultaten kan bereiken. Tevens is python nog relatief jong en neemt het aantal gebruikers nog steeds toe, terwijl je bij c++ toch enigzins een vermindering lijkt te zien. Dit doordat python en vele andere talen snel genoeg zijn voor zeer veel programma's.

[Voor 0% gewijzigd door denyos op 31-12-2008 01:47. Reden: spuit elf ofzo....]

Strava

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Nadat ik wat rond heb gezocht op het internet heb ik het gevoel gekregen dat niet veel mensen Pearl aanraden
Misschien omdat je het spelt als Perl en daardoor weinig results kreeg? Niet dat ik het verder zou aanraden overigens, hoor ;).

Maar als het gaat om webapplicaties zou ik toch eerder kijken naar C# of Java dan naar C++, vanwege de web-applicatie frameworks die er beschikbaar voor zijn. Dat is met C++ toch een heel stuk minder. Geen idee hoe dat met Python is geregeld trouwens, maar vast ook een heel stuk beter.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Met het oog op je toepassingen zou ik ook niet voor C++ gaan. C# is ook idd een idee. Python is een prima taal, daar wordt veel in gescript tegenwoordig. Dan kan je ook meteen goed unix scripts schrijven. Veel grote C++ libraries hebben trouwens python bindings (boost bv), dus dan kan je alsnog C++ code aanroepen vanuit python. Overigens zijn er bij mij op het werk al twee mensen die al hun 3D visualisatie software in python schrijven, met behulp van VTK op zo'n manier. Je kan er dus genoeg leuke dingen mee doen.

[Voor 22% gewijzigd door Zoijar op 31-12-2008 07:19]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor Python kan ik Django aanraden, een geweldig webframework :) Maar je weet wel dat de meeste hosters PHP draaien? Dat maakt het hosten van een Python-website mogelijk wat lastiger.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:25
Bij onder andere Zest kan je een Python website hosten. Wist je trouwens dat Google ook gebruik maakt van Python, dus zo'n mindere taal is het helemaal niet zoals soms gesuggereerd. Daarnaast zijn behalve webapps, ook veel clientside applicaties in of met Python geschreven, vooral op het linux platform. Zoek maar eens in Synaptic of jouw pakket-beheer programma naar 'Python' en kijk maar hoeveel applicaties met Python zijn geschreven. Daarnaast kan je ook voor het Windows Mobile en Symbian platform Python applicaties schrijven, dus voor mobiele apparaten. Kortom: Genoeg keuze en je kan eventueel later nog alle kanten op.

En last but not least is de leercurve stukken lager van Python en heb je een stuk sneller je applicatie in elkaar gezet. Python is nog zo langzaam niet: het is al een stuk sneller dan PHP. C# is ook een idee en het meeste van het hierboven genoemde geld ook, behalve dat het wat lastiger is om aan .NET voor Symbian te komen (hoewel het wel lijkt te bestaan?).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Als je applicaties wilt gaan programmeren zou ik C++ aanraden maar je post richt zich voornamelijk op het web, dan heb je betrekkelijk weinig aan C++. Er zijn betere talen en platforms. De vergelijking tussen Python en C++ lijkt me niet zo heel zinnig in dit geval. De vraag is: wat wil je leren maken? Webapplicaties? Dan heb je best veel keus: PHP, Ruby (on Rails), Python, C#/.net (hoewel ik dit geen fijne omgeving vind voor websites/applicaties) en ook Perl. Hou er ook rekening mee dat je misschien compatible wilt zijn met andere applicaties. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker om een SOAP webservice geschreven in .net aan te roepen binnen .net dan met bijv. PHP.

Saved by the buoyancy of citrus

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31

Mx. Alba

die/hen/zij

Perl is zeker een zeer nuttige taal. Je kan er heel snel een werkend resultaat mee krijgen, maar je loopt vaak het risico dat je "write only" bezig bent: code waarvan je bij het later doorlezen denkt: "WTF???" Vooral als eerste serieuze programmeertaal zou ik Perl ten strengste afraden, want je kan daarmee veel slechte gewoontes aanleren, terwijl Perl in een handomdraai te leren is als je al een andere strictere programmeertaal beheerst, waardoor beginnen met Perl sowieso "nutteloos" is.

Python vs C++... Ik zou zelf voor Python gaan.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

Anoniem: 220084

Topicstarter
Erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is lastig om als een beginner ergens te starten met de grote hoeveelheid aan talen die beschikbaar zijn, maar jullie reacties waren erg nuttig allemaal! Ik had zoiezo nog nooit van c# gehoord dus dat is ook iets wat ik ga bekijken. Ik denk dat ik maar met de basisprincipes van python begin en dat ik ook eens naar php kijk, omdat zoals in de replies gezegd is, dit een erg veel gebruikte taal is. Beide talen worden ook kort in m'n boek behandeld. Misschien dat C++ iets is wat ik beter tot later kan bewaren als ik wat meer ervaring heb.

Nogmaals bedankt en een fijne jaarwisseling,

Bram
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee