• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 16:34
Ik werk nu ongeveer anderhalf jaar als webprogrameur, ik heb het naar mijn zin, maar de laatste tijd bekruipen mij gedachtes als 'wil ik dit wel' en 'ben ik wel goed genoeg om programmeur te zijn'.

Misschien om een iets beter beeld te schetsen wat woorden hoe ik mij als webdeveloper zie.
Ik ben eigenlijk niet zozeer in de ban van de code zelf, ik ben geen vakidioot.
Als je mij een lap code voorschotelt, dan zit de kans er dik in dat het mij langer duurt om de code te doorgronden dan collegas van mij.
Aan de andere kant ben ik wel sterker in het meedenken met wat de klant eigenlijk nodig heeft, ipv klakkeloos een technisch ontwerp uitbouwen (en dat is handig, want die zijn meestal niet voorradig).
Een programma vangen in schemas, en bedenken waar ik welke data kan / moet (her) gebruiken gaat mij ook goed af.

Maar nu denk ik dus na over wat ik over 10 jaar wil doen?

Ik merk dat de gewenste functionaliteiten mij eigenlijk een stuk meer intereseren dan het programmeren an sich. Samen met klanten bekijken wat er eigenlijk gedaan moet worden, wat er belangrijk is, en dit uiteindelijk vertalen naar functionele ontwerpen.

Nu wil ik graag weten of een baan als functioneel ontwerper (of informatie analist) werkelijk iets voor mij zou kunnen zijn. Wat zijn daarvoor belangrijke eigenschappen die ik zou moeten hebben?

En daarnaast, hoe wordt je functioneel ontwerper, wat is een logische route? De vacatures vragen bijna altijd om werkervaring als functioneel ontwerper, maar ik zie nauwelijks vacatures voor starters.

Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat ik te weinig houvast voel met mijn werkzaamheden, dat ik het gevoel krijg dat ik maar iets aan koetel.

Kanttekeningen

- Op mijn opleiding heb ik eigenlijk geen programmeren gekregen als vak zijnde (wel modeleren), ik ben er als afstudeerstage ingerold (met succes)
- Ik vind het programmeren nu nog wel leuk, het feit dat je eigenlijk de hele dag puzzeltjes oplost staat mij (voor nu) nog wel aan.
- Als ik een ander soort baan neem, is het wel van belang dat die niet al te commercieel is (ik gruwel af en toe als ik van dichtbij merk wat projectmanagers meemaken), maar meer op inhoud is gericht. Ik heb ook weining zin/aanleg voor politieke spelletjes.
- Naast gewenste functionaliteiten interesseer ik mij ook voor informatiestromen in bedrijven

Achtergrond

Leeftijd: 29 jaar
Relevante werkervaring: 2 jaar
Opleiding: hbo digitale communicatie , mbo+ financiele dienstverlening

In het kort ;)

Is een baan als functioneel ontwerper eventueel iets voor mij?

Welke route dien ik dan af te leggen?

Verwijderd

In welke branche zou je Functioneel Ontwerper willen zijn? Enige branchekennis is wel belangrijk voor het schrijven van specificaties. 2 jaar werkervaring als webdeveloper (dus technische kennis) is een absolute pre, lang niet elke functioneel ontwerper heeft dat. Ik denk dat het best mogelijk moet zijn om rechtstreeks vanuit je huidige baan naar die kant toe te gaan.

Je geeft aan dat je geen zin hebt in politieke spelletjes en dergelijke. Daar zul je als FOer vaak wel mee te maken krijgen. Je moet namelijk wel de wensen en eisen van de business vertalen naar iets waar de technisch ontwerpers en ontwikkelaars mee uit de voeten kunnen. En andersom, technische beperkingen moeten weer teruggespeeld worden naar bijv. de afdeling Sales & Marketing, mensen met een vlotte babbel dus! En dat is ook een soort politiek spelletje :)

Verwijderd

Mijn tip voor jou is om bij een detacheerder te gaan werken en dan duidelijk aangeven dat je voornamelijk de functionele kant op wilt (en op termijn Informatie Analist o.i.d.).
Dit moet je ook voor jezelf bewaken zodra je opdrachten voorgeschoteld krijgt, blijf dit dan ook steeds aangeven.

Als functionele man moet je ook de techniek begrijpen.
Kortom begin met opdrachten aan de functionele kant en werk jezelf dan gedurende de jaren richting informatie analist.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:15
Functioneel ontwerp ligt in de buurt van functioneel beheer (FB). Voor FB bestaat een framework: BiSL. Je zou kunnen beginnen met het behalen van het BiSL-certificaat. Wellicht wil je baas het betalen, maar het is privé ook prima te betalen (€140). Over BiSL is e.e.a. in W&I te vinden.

Met het certificaat + je ervaring en interesse denk ik dat je zeker een baan kunt vinden die aansluit bij wat je hierboven schetst.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema