HUD (Heads Up Display) voor in de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 16:46
Goedenacht,

Ik zit al een poosje voor informatie te zoeken over hoe ik in mijn auto een HUD kan realiseren op mijn voorraam.
Ik las al meerdere dingen zoals een LCD over de kop naar je haaks op je daskboard naar je raam to laten 'kijken', en dan een spiegel er tussenin die dan weer 45 graden het beeld van de LCD naar je voorraam 'projecteert'.

Ik vind dan bijvoorbeeld illustraties als dit:
Afbeeldingslocatie: http://images.pennnet.com/articles/lfw/thm/th_0503lf06.gif

Ik heb alleen geen idee hoe ik zoiets het beste kan realiseren.
Zo heb ik onder andere een bepaalde LCD setup nodig, die bijvoorbeeld met ODB-2 om kan gaan en zo de snelheid en eventueel toerental etc. kan ophalen enz.

Weet iemand hier bijvoorbeeld een KIT voor die hieraan voldoet?

Voorbeeld van een in-car HUD:
Afbeeldingslocatie: http://antzinpantz.com/kns/images/hud.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 09:20

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er loopt een draadje op bit-tech en google geeft best wat hits.
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=119166

zo op het eerste gezicht wordt je grootste uitdaging het uitlezen an de OBD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Klopt, google geeft wel een hoop hits, alleen gaat het altijd om een LCD'tje etc. Maar ik raak dan ff kwijt hoe ik het beste dan het kan realiseren qua hardware.
Ik zal wel ff naar dat draadje kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Misschien kun je ergens een HUD unit uit een BMW 5 serie (E60 model) krijgen, die zitten daar namelijk optioneel in, en werken zeer goed (weer alleen niet of de E60 daar speciaal glas voor heeft).

Nadeel is though, dat ze waarschijnlijk heel duur zijn, en het bovendien wat kennis vereist om deze dingen aan te sturen. Kun je iets kwijt over je budget en aanwezige kennis en tools?

edit: hier staat er één te koop op ebay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 21:23
Als ik dat zo bekijk, ziet die ashperic mirror er redelijk ****up uit. Omdat je scherm niet recht is, gebruik je een spiegel die hetzelfde (of tegenovergestelde) is van je voorruit. De HUD-unit uit BMW's van LeonM zal die wel intern hebben, maar een voorruit is voor zover ik weet niet altijd hetzelde. Ik verwacht dus niet dat je het zo netjes gaat krijgen, tenzij je veel tijd kwijt wilt zijn met fine-tunen.

Zelf maken is natuurlijk wel een optie, het lcd'tje en die odb-2-koppeling zullen niet het moeilijkste zijn als je kunt programmeren. Maar ik denk dat het je met de projectie niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 17:49

DaWaN

'r you wicked ??

Kijk alleen al eens naar het koelblok wat er in die BMW unit zit, zo'n projector is swieso al niet zuinig. Daarbij moet je het optisch nog eens in orde krijgen, waarschijnlijk heb je dan een spiegel nodig speciaal voor jouw voorruit.

Een µC programmeren die toerental en snelheid kan ophalen hoeft volgens mij niet te moeilijk te zijn. In mijn auto komt bijvoorbeeld het toerenteller signaal rechtstreeks van de ontsteking af, kwestie van pulsjes tellen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zozeer moeilijk is om iets werkends te krijgen (gewoon een LCD-projector fabriceren zoals 100+ tweakers je voor zijn gegaan), maar om iets werkends te fixen dat echt netjes recht is, dat is het lastige. Ook een typisch probleempje is dat zowel LCD als voorruit gepolariseerd zijn. Verkeerde polarisatiehoeken betekent problematisch donker beeld. Dat zal dus uitproberen worden. Je kunt het niet riskeren om je auto te modificeren op een vreselijk kritiek onderdeel als de voorruit (zowel van veiligheids- als structureel belang), dus het zal moeten werken zonder aanpassing aan de voorruit.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik heb wel eens op teh interwebs een soort doe-het-zelf pakket gezien om zo een HUD achteraf in een auto in te bouwen, en bij de kit in kwestie (die ik helaas niet meer terug kan vinden) werd er een semi-transparente donkergetinte zelfklevende sticker aangebracht op de voorruit tbv de HUD.
Dan ben je van het probleem van verkeerd uitgelijnde polarisaties in ieder geval verlost :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

En dan nog op een plek waar je uitzicht niet wordt belemmerd, want op dat punt in je autoruit wordt ook al een deel van je gezichtsveld ontnomen door de achteruitkijkspiegel en evt. zonneschermpje van passagier.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Goedenavond, was een poosje offline vanwege de jaarwisseling en het bijkomen ervan.
Maar je zal dan sowieso zeker in je dashboard moeten omhakken om een uitgebreide HUD systeem in te monteren lijkt me.
Daar moet ik dan naar kijken bij me volgende auto die ik voor de zomer in mijn bezit wil hebben.

En er werd gevraagd naar mijn kennis, ik heb alleen ervaring met programmeren binnen VB script, en alle webdesign talen. (Aangezien dat ook mijn job is)
En verder, een beetje elektronica kennis, wat ook niet al te groot is.

Budget, zal bij mij ergens tot de 400 à 500 euro liggen.

En over dat voorraam, misschien is het mogelijk om hier aan de binnenkant een laag aan te brengen, dat gewoon wel transparant is, maar wel een weerspiegeling van een LCD beter vast houdt.
En een plek waar me uitzicht niet wordt belemmerd, daarbij denk ik aan een plek als in het midden onderaan het raam.
Zoals dat van BMW, dat is wel netjes. Daarbij raak je geen zicht kwijt, aangezien het gewoon allemaal vrij compact en toch informatief wordt behouden:

Afbeeldingslocatie: http://www.zen104526.zen.co.uk/BMW/HUD2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59

Croga

The Unreasonable Man

Het grootste probleem met een HUD is dat hij óf midden in je gezichtsveld zit (en daarmee belemmerend kan werken), óf (zoals in het plaatje hier boven) nauwelijks iets toevoegd omdat je voor het uitlezen alsnog je aandacht van de weg af moet halen (en dan kun je net zo goed op je dashboard kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
In het midden van het zicht veld, is in de eerste instantie, wel het handigste omdat je er omheen kijkt naar de weg, en je altijd je snelheid etc. blijft zien. Maar mocht het toch belemmerend worden, dan zou het HUD systeem altijd nog kunnen uitschakelen met een knop op het dashboard of iets dergelijks.
En of het belemmerend kan werken, is naar mijn idee ook een beetje afhankelijk van de kleur van de HUD.

Ik zat te denken, is zoiets niet te realiseren met een grafisch LCD schermpje die per pixel oplicht (Dus zodat je niet de hele backlight van de LCD in het raam ziet), gekoppeld aan een PIC die de LCD voorziet van de informatie die getoond moet worden etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:28

Santford

FP PowerMod
De aftermarket setjes van Waeco maken wel gebruik van een ontspiegelende folie voor op de voorruit om het op te projecteren. Ik denk dat als je het midden onder op de voorruit doet of mss in de linkeronderhoek op de plek waar veel mensen een tom tom hebben hangen, dat het het uitzicht niet belemmerd.

Ook zit er een lichtsensor in zodat bij verminderde donkerheid het contrast/lichtsterkte aangepast kan worden, misschien een idee om dit mee te nemen in een eventueel ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Dank je voor je reactie. (En sorry voor mijn late reactie, was een paar dagen ziek)

In feite is dat van WAECO dus gewoon een donker matte folie.
Maar bij die WAECO is het geen projectie, maar ook gewoon een weerspiegeling, die door die matte folie beter te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://www.waeco.com/en/i_headup-display_intro.jpg

Niet dat daar iets mis mee is hoor, ik wil het waarschijnlijk ook gewoon met weerspiegeling doen.
Maar ik moet eerst maar iets vinden om data op een LCD te toveren om dan vervolgens de LCD op mijn dashboard te monteren.
In feite kan je de LCD dan gewoon vrij vlak op het dashboard leggen waardoor je zicht alsnog niet wordt belemmerd, en hetgeen dat de LCD aanstuurt, wat dieper naar het raam toe leggen en die op de LCD aansluiten met een 'ribbon' kabel ofzo.
Dus dat de 2 elementen gescheiden zijn met een kabel.

Hoe kan ik het beste een velle LCD aansturen? Neem aan met een PIC, maar kan een PIC ook overweg met het OBD-II systeem?
(En wat voor LCD kan je mij aanraden? Want ik moet wel een LCD hebben die niet simpele backlight heeft, maar waarbij de pixels helder zijn in plaats van de achtergrond.
Heb zelf wel een donkerblauwe LCD liggen, incl. controller, waarbij de pixels fel blauw zijn, wat ook wel mooi is, maar moet nog uitzoeken hoe ik die moet aansturen, waarbij ik dus weer kom bij; kan dat met een simpele PIC? En welke?)

Ik zal vanavond wel even kijken waar mijn LCD schermpje is, en welke controller erop zit, want jullie willen die info ongetwijfeld weten voor jullie een PIC kunnen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 21:23
De PIC's hebben standaard geen implementatie voor het ODB-II protocol hoor, eveneens hebben de meeste geen standaard aansturing voor LCD schermen. Voor je LCD kun je er vanuit gaan dat je, met de datasheet, 8 pinnen data en nog ongeveer 5 pinnen control (7 als je backlite/contrast elektronisch wilt regelen). Het ODB-II-protocol is niet echt duidelijk, maar met een pin of 5 moet dat wel lukken. Het ziet er niet echt complex uit, dus een 8bitter moet wel lukken. Zeg even 20 output-pinnen, meer is leuk/marge. PIC18F, snel genoeg. Ga niet bezuinigen op 1 euro, je gaat toch geen massaoplage maken :) Speciale features heb je niet nodig, PWM zou wel leuk zijn maar niet noodzakelijk. External interrupts (eventueel voor uitlezen ODB-II) zitten er standaard wel een paar op. Kies wel voor een DIP package (fysieke vormgeving ;)), daar is makkelijker mee te werken :)

Qua geheugen is het een beetje afhankelijk. Sommige LCD's (grafisch :P) hebben ondersteuning voor cijfers/letters, sommige niet. Zo niet, dan zul je die er ook nog in moeten zetten. In dat geval kan het je redelijk wat geheugen kosten, maar ik durf daar geen schatting van te geven hoeveel dat dan zou zijn.

Het LCD aansturen is overigens waarschijlijk een eitje met een goede datasheet en wat programmeerervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander1981-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2020
Wat ook belangrijk is volgens mij, is de focus-afstand van de hud. Op het plaatje van de WAECO zie je bijvoorbeeld het dashboard scherp, dus is deze in wezen niet handiger dan gewoon op je teller kijken (behalve de pats-factor :) ) Op het plaatje van de BMW zie je dat het dashboard onscherp is, maar de weg een stuk duidelijker. Dit betekent dat je niet (enorm) hoeft te focussen op het beeld van je HUD, en je aandacht op de weg kunt houden. Veel veiliger, naar mijn idee.
Wat betreft uitvoering denk ik dat een kleine projector een hoop kan doen (incl naar smaak scherpstellen), eventueel wat lenzen in combinatie met een OLED-achtig scherm, of als je alleen cijfers wil zien zou een segmentendisplay ook al genoeg licht moeten geven (of een variant erop, zie bijvoorbeeld het nieuwe model Phillips wake-uplight, die doet het met LEDs)

I don't have a solution; but I do admire the problem.

Pagina: 1