Pentium 4

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-02 21:26
Ik heb nog een pentium 4 staan.
3,4 ghz
2gb geheugen
P4c800-e deluxe moederbord
Er zit een WDC WD1600JB-00FUA0 8mb IDE 7200 rpm en een ST3120023A segate 2 mb chase 7200rpm in.
Ik heb nog een raptor van 74 gb sata 10000 rpm 8mb over. De 160 gb schijf is de opstart schijf. nou is mijn vraag is het handig om die raptor in die computer te zetten. is er dan merk baar verschil in opstart tijd en het starten van programma's

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zoek ff een vergelijkingsschema op van deze harde schijf met enkele anderen en oordeel zelf of het verschil voor jou dan merkbaar is. Dan heb je feitelijke info.

Als je bij iedere kwestie een topic opent met de vraag "wat is sneller", kun je beter ff google/search gebruiken.

Succes!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

simpel gezegd ja, dat ga je zeker merken, temeer omdat je 7200rpm schijf al wat ouder is (de nieuwere 7200rpm schijven zijn al weer een klap sneller).
Wil je echt snel zijn moet je er 2 in Raid 0 zetten (snel lezen en schrijven echter wel dubbel zoveel kans op data verlies) of Raid 1 (2 schijven hebben de capaciteit van 1tje maar je hebt wel dubbele lees sneleheid, normale schrijf snelheid maar ook een 100% backup)

overigens kun je dit prima vinden met wat google werk

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 31-12-2008 00:59 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:04
GoldenSample schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:59:
simpel gezegd ja, dat ga je zeker merken, temeer omdat je 7200rpm schijf al wat ouder is (de nieuwere 7200rpm schijven zijn al weer een klap sneller).
Wil je echt snel zijn moet je er 2 in Raid 0 zetten (snel lezen en schrijven echter wel dubbel zoveel kans op data verlies) of Raid 1 (2 schijven hebben de capaciteit van 1tje maar je hebt wel dubbele lees sneleheid, normale schrijf snelheid maar ook een 100% backup)

En geen backup.
Wat zou er gebeuren als je een virus oploopt?
Wat zou er gebeuren als je een bestand wist wat je niet had willen wissen?

Inderdaad je backup heeft het ook niet meer :(, een backup is pas een backup als deze niet direct bereikbaar is voor het te backuppen systeem.

2 laptops die elkaars backup zijn kan prima (niet verstandig maar kan)
1 laptop die inter op zichzelf backupt kan niet, je kan namelijk de backup nooit van het orgineel scheiden.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-02 21:26
als ik dit zo lees denk ik dat ik hem er wel in ga zetten.
GoldenSample schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:59:

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:24
Ik heb zelf bij een vriend eens zo'n schijf in een pc met 'n Northwood P4 2.8 GHZ gezet.

Bij het opstarten van het OS, en het laden van spellen (WoW) scheelde dat echt 2 slokken op 3 borrels. ;)

Dus ja, zet 'm maar in je pc, het verschil is best groot.

Ik sluit me aan bij het backup verhaal: de echte backups staan op een ander systeem (of mobiele HD) dan de orginele data.

Verwijderd

Ik heb zelf een combi van 2x WD Raptor 36GB in raid-0. Lekker vlot, dat wel. Maar soms kakt het OS in waardoor er veel I/O moet worden uitgevoerd. Het voordeel is is dat games en applicaties lekker vlot starten.

Dus ja, ook op een oudere Pentium 4 merk je daar profijt van. De WD raptor is sneller in access/seek-tijden en doorvoer dan een gewone schijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je ze beide hebt liggen dan kun je het toch makkelijk zelf testen? Natuurlijk kun je met benchmarks ook al een conclusie trekken.

Dit topic gaat in elk geval op slot omdat we verwachten dat tweakers zelf in staat zijn om hardware uit te zoeken voor hun systeem en te kijken wat het beste werkt.
Let in het vervolg ook even op de topictitel, die moet een beschrijving geven van het probleem. 'Pentium 4' zegt eigenlijk niets over de inhoud van je topic.

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 31-12-2008 07:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.