Geen beeld Sapphire 4870 na bios flash

Pagina: 1
Acties:

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:20
Tweakers,

Ik zit sinds vanavond met een probleem. Na net afgelopen week mijn nieuwe Sapphire HD4870 in te bouwen in mijn nieuw bestelde systeem, werkte alles perfect. Echter, toen ik begon te gamen, kreeg ik bij verschillende games random lockups. Na dit even gegoogled te hebben, bleek dat Sapphire zelf een bios heeft uitgebracht, die dit probleem zou moeten verhelpen.
Na een poging te hebben gewaagt met ATIWinflash met de gedownloade bios van de Sapphire site, hing mijn PC.
Nadat ik deze vervolgens opnieuw (Gedwongen) moest opstarten, bleef het beeld zwart, en gingen de fans volledig aan (van de videokaart), en kreeg ik, zoals vermeldt, geen beeld meer.

Waarschijnlijk is er dus iets fout gegaan tijdens het flashen iets fout is gegaan, waardoor ik nu dus zit met een ''bad flash''.
Na ook dit even gegoogled te hebben, bleek de enige oplossing te zijn om dus te zorgen dat ik deze bios weer goed werkend krijg. Echter heeft mijn moederbord geen onboard videokaart (Asus P5Q Pro), en heb ik hier niet de mogelijkheid om alles even om te bouwen in een andere PC om zo te zorgen dat ik alsnog mijn bios kan flashen.

Is hier nog een andere oplossing voor te vinden eventueel, of moet ik deze terugsturen naar de winkel waar ik de videokaart gekocht heb (heb ik recht op garantie, RMA)?

Nog even mijn systeem specs:
Intel Core2Duo E8400
Sapphire HD4870 512MB GDDR5
4GB Kingston DDR2
CoolerMaster 500W Silent M Pro voeding (moet ook voldoende zijn toch?)
Asus P5Q Pro moederbord.

Alvast bedankt voor de input!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 14:33

KneoK

Not in a million lightyears

Yup, een PCI of PCI-E (P5Q-Pro is een Crossfire bordje, dus je kunt er sowieso een willekeurige tweede inzetten om te booten) videokaartje ernaast en dan eventueel in DOS de juiste kaart nogmaals flashen moet het euvel verhelpen. Even zoeken naar de beste procedure, maar dat moet wel goed komen.

Heb mijn BIOS van een van mijn kaarten ook al een keertje verprutst, de ingestelde clockspeeds wilden niet meer met de driver werken, totale lockup als Windows aan het booten was (terwijl ik softwarematig nog veel verder kwam). Ik kon nog wel booten, na veel gepruts en rebooten in veilige modus kunnen komen om de drivers te verwijderen en daarna in normale modus opnieuw geflasht (dat wil niet in veilige modus).

[ Voor 42% gewijzigd door KneoK op 30-12-2008 22:29 ]

Verwijderd

(heb ik recht op garantie, RMA)?
Nee.
Niet ergens een PCI kaartje kunnen vinden.
Anders vraag je er toch 1 in Vraag en Aanbod kun je vast wel ergens gratis afhalen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 22:25 ]

• VeeGee
KneoK schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 22:25:
Yup, een PCI of PCI-E (P5Q-Pro is een Crossfire bordje, dus je kunt er sowieso een willekeurige tweede inzetten om te booten) videokaartje ernaast en dan eventueel in DOS de juiste kaart nogmaals flashen moet het euvel verhelpen. Even zoeken naar de beste procedure, maar dat moet wel goed komen.

Heb mijn BIOS van een van mijn kaarten ook al een keertje verprutst, de ingestelde clockspeeds wilden niet meer met de driver werken, totale lockup als Windows aan het booten was (terwijl ik softwarematig nog veel verder kwam). Ik kon nog wel booten, na veel gepruts en rebooten in veilige modus kunnen komen om de drivers te verwijderen en daarna in normale modus opnieuw geflasht (dat wil niet in veilige modus).
Ik heb mijn oude PC hier nog wel staan, met een Ati HD3850 PCI-Ex kaart erin. Als ik deze nu naast de HD4870 zet, kan ik dan booten vanaf de HD3850 zonder de HD4870 los te koppelen? Of moet deze dan eerst los, en dan later deze er weer in drukken...

• KneoK

KneoK

Je zou volgens mij je 3850 dan even in het huidige slot kunnen drukken en je 4870 in het tweede, je monitor uiteraard aan je 3850 hangen en je moet gewoon kunnen booten. Zoek wel even goed naar de juiste commando's als je in DOS flasht en kijk anders goed uit in Winflash dat je wel je tweede kaart flasht en niet per ongeluk je 3850 van een 4870 bios voorziet (met hopelijk een foutmelding als gevolg maar mogelijk een tweede niet-werkende kaart).
Als je goed uitkijkt zou er niets mis mogen gaan, in DOS flashen lijkt mij de voorkeur te hebben omdat het de vorige keer in Windows mislukte, maar ik heb anderzijds geen problemen gehad met flashen in Windows, je kunt het altijd nog een keer proberen, mislukt is de flash nu toch al.

[ Voor 5% gewijzigd door KneoK op 30-12-2008 22:37 ]

• blubbers
  • Laatst online: 13-05 16:37
Als je het probeert weet je het. ;)

• VeeGee
blubbers schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 22:35:
Als je het probeert weet je het. ;)
Ik zal morgen avond het bovenstaande gelijk proberen en de resultaten posten. Het is me nu te laat om me nog 2 pc's overhoop te halen ;)

• C-dude
  • Laatst online: 15-05 17:44
Je hebt toch zeker en vast opgelet ivm die biosupdate ?

FOR P/N:188-01E85-001SA,SKU#11133-00 ONLY

• VeeGee
C-dude schreef op woensdag 31 december 2008 @ 00:19:
Je hebt toch zeker en vast opgelet ivm die biosupdate ?

FOR P/N:188-01E85-001SA,SKU#11133-00 ONLY
Ja, ik heb precies dezelfde nummers op de groene sticker op de doos van mijn ATI Sapphire HD4870 512MB.

Maakt het verder nog uit of ik de 3850 dan in het 2e slot steek of in het 1e slot? Want het 2e slot is in mijn geval makkelijker bereikbaar ivm kabels, of moet de 3850 perse in het 2e PCI-ex slot van het moederbord?

• KneoK

KneoK

VeeGee schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:24:
[...]

Ja, ik heb precies dezelfde nummers op de groene sticker op de doos van mijn ATI Sapphire HD4870 512MB.

Maakt het verder nog uit of ik de 3850 dan in het 2e slot steek of in het 1e slot? Want het 2e slot is in mijn geval makkelijker bereikbaar ivm kabels, of moet de 3850 perse in het 2e PCI-ex slot van het moederbord?
Volgens mij boot een P5Q Pro alleen op de eerste kaart, ik heb in ieder geval geen beeld op mijn tweede kaart. Wellicht kun je wel in Windows komen, dan wordt de tweede kaart gewoon aangezet om zo maar even te zeggen en zou je in Windows dus wel beeld moeten krijgen. In DOS flashen wordt dan dus moeilijk (blind lijkt me niet zo'n fantastisch plan als je twee kaarten geinstalleerd hebt) maar je kunt Winflash er nog eens tegenaan gooien.

• VeeGee
Even een update:

Het is gelukt :)
De 3850 in het eerste slot gedaan, de 4870 in de 2e. Vervolgens in windows (ik had weer beeld), even een opstart USB-Drive gemaakt, en na een beetje kloten in de bios lukte het om te booten via de USB Drive, en zo kon ik in dos komen.
Vervolgens in dos volgens een tut op internet de bios geflashed, dit was geen enkel probleem, het was binnen een paar seconden gedaan, en toen kon ik de PC opnieuw booten.
De 3850 er weer uitgeschroefd, de 4870 weer in het eerste slot gedaan, booten en bidden dat ik weer beeld had...
En gelukkig! :D Ik had weer beeld! Alles werkt nu weer naar behoren (voor zover ik dat nu kan oordelen), ik ga nu even gamen, kijken of ik weer lockups krijg (zoals met de auto bios).
Als het goed is niet....

Iedereen bedankt voor de input (vooral KneoK!).
Pagina: 1