Van modem naar router naar switch

Pagina: 1
Acties:

• kwad
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-11-2025
Situatieschets:

Ik wil in mijn nieuwe huis gelijk goed een netwerk aanleggen.

Waar mijn kabel beneden binnenkomt wil ik mijn modem plaatsen met daaraan mijn draadloze 4-port linksys router. Hieraan wil ik voor beneden een port gebruiken voor mijn xbox beneden en eventueel een port voor een toekomstige mediacenter oid bij mijn tv. Ook wil ik de draadloze router gebruiken voor draadloze apparaten zoals een laptop.

Vervolgens wil ik een kabel naar de computerkamer op de eerste verdieping trekken en daaraan een switch zetten. Die switch moet ik nog aanschaffen. Vanuit die switch wil ik dan een kabel trekken naar de computer in die ruimte en naar 1 of meerdere toekomstige NAS apparaten. Tevens kunnen er dan in de toekomst ook extra computers aan de switch gekoppeld worden.

Ik gebruik mijn xbox360 veel om (HD) films, foto’s en muziek te streamen vanaf mijn computer (toekomstig NAS) naar mijn tv beneden. Dus een snel netwerk is erg belangrijk voor mij en ik wil graag voor zover mogelijk al voorbereid zijn op eventuele toekomstige ontwikkelingen.

Vragen:

1. Is dit een logische en mogelijke opstelling?
a. Is het dus mogelijk om voor de xbox en andere apparaten al poorten van de router te gebruiken en voor boven poorten van de switch?
2. Wat is een goede switch? (Bijv: Linksys SLM2008, maar heeft als nadeel geen SNMP. Of de linksys SWR2008, is iets duurder maar wel zeer compleet volgens mij als leek zijnde gezien)

Alvast bedankt!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
1a. Ja is mogelijk.
2: SNMP e.d zijn leuk maar niet essentieel, zeker niet in jouw netwerk. Iedere goedkoop switch zou voldoende moeten zijn. Het enige wat ik zou doen is gigabit aansluitingen en bekabeling.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Jouw inrichting lijkt me de meest logische. Houd er alleen wel rekening mee dat de doorvoersnelheid van thuisroutertjes en -switches doorgaans 100 MBit is. Misschien niet ideaal voor streamen op hoge kwaliteit, maar zou te doen moeten zijn.

Wat betreft merk, ik denk niet dat het op het gebied van de consumentenswitches gek veel uitmaakt welk merk je neemt.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 19:36
Ik neem aan dat je de SRW2008 bedoelt? Zoja, prima ding voor het MKB, niet voor thuis.
SNMP staat voor Simple Network Management Protocol, iets wat je in een huis-tuin-en-keuken-netwerk niet nodig hebt.
Ook de SLM2008 is wat overbodig voor thuis. Zoek iets van linksys met ***1008. Deze doet alleen switching zonder VLAN support/802.1x auth. Wat je dus ook niet nodig hebt thuis.

Voor de rest ziet je opstelling er goed uit. Gebruik van gigabitapparatuur is leuk, maar simpele NAS apparatuur die je kant en klaar koopt, komt vaak niet boven 100mbit/s uit. Hierover zijn voldoende topics op GoT.

[ Voor 22% gewijzigd door magiel op 30-12-2008 21:48 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Inderdaad. :) Gewoon lekker 100Mbit pakken (Ik neem aan dat je Xbox360 hier genoeg aan heeft?), en een (Linksys?) switch van 20EUR ofzo. Voor de rest ziet het er goed en haalbaar uit. :)

Tegen de tijd dat je echt meer snelheid nodig hebt, zal gigabit apparatuur ook goedkoper zijn. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door MensionXL op 30-12-2008 21:49 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, Gbit switch en een fatsoenlijke future-proof router (die >100Mbit/s WAN-LAN kan routeren en Gbit LAN poorten heeft) lijkt me geen overbodige luxe als je het gelijk 'goed' wilt doen. Zeker omdat je *nu* al baat hebt bij Gbit LAN.

Managed switches, SNMP en nog meer high-end ongein lijkt me daarentegen nergens voor nodig in een simpele recht toe, recht aan config als dit. Gewoon een goede maar simpele unmanaged Gbit switch pakken, 3Com of D-Link ofzo, 5-poort hoeft nog geen EUR 30 te kosten, 8-poort heb je voor EUR 45. Qua router zijn er genoeg topics te vinden hier over welke dingen 100Mbit+ aankunnen, ze kosten niet eens zoveel meer dan trager spul en je weet dan dat als je ooit op glasvezel of EuroDOCSIS 3.0 over wilt schakelen je niet opeens nieuwe apparatuur hoeft te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 31-12-2008 03:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

• kwad
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-11-2025
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Ik ben blij om te lezen dat ik redelijk de goede richting op zit te denken maar dat ik alleen met de switch een beetje over de top ben gegaan. Ik zit nu aan de switch van Linksys de SD2008 te denken. Deze is voor 5 a 6 tientjes te krijgen. En hij is volgens mij unmanaged en heeft Gbit poorten.

Magiel, ik lees dat je een linksys in de serie ***1008 aanbeveelt maar die kom ik niet tegen. Wel bij D-Link. Bedoel je die misschien?

Dion_b, welke snelle (draadloze) router zou je in deze opstelling aanbevelen of kan ik dan beter de topics daarover even afstruinen? Ook kan mijn huidige modem trouwens de aangeboden snelheid van mijn (kabel)provider niet meer aan. Kan ik dan beter een snelle draadloze modem en router in 1 kopen als die al bestaan? Welke kant moet ik dan een beetje opdenken?

Bedankt alvast weer.
Pagina: 1