8400m GS fan slaat op hol

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Na een recente driver update via windows update is de ventilator van mijn 8400m GS helemaal het draadje kwijt. Waar de ventilator zich eerst netjes aanpaste aan de temperatuur (belasting), wat in de praktijk betekende dat hij vaak gewoon niet draaide, loeit hij nu eigenlijk doorlopend.

De 8400m GS zit ingepakt in een HP Pavilion dv6700 serie notebook. Het besturingssysteem is Windows Vista Home Premium. Met de prop. drivers van nvidia onder Linux gedraagt de ventilator zich netjes. Dat het een driver probleem is, lijkt me dus duidelijk.

Om het probleem op te lossen heb ik de nieuwere drivers vewijderd en een scala aan andere drivers geprobeerd, allemaal zonder succes. Het installeren van nieuwe drivers na het draaien van Driversweeper heeft ook niet mogen baten.

Iemand enig idee hoe ik dit vervelende probleem kan oplossen? Ik vind het doorlopen van een HP systeem recovery ook zo'n paardemiddel, maar als het niet anders kan...

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Verwijderd

Fan profiel maken met bijvoorbeeld Rivatuner als het niet met andere drivers lukt. :)

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:12
Ik zou eens kijken naar je temperaturen van je kaart, aangezien deze bij die 8xxx serie van nVidia erom bekend staan oververhit te raken. Ik denk dat na verloop van tijd er bv. stof in de cooler is gekomen, zodat deze nu harder moet aanslaan. Waarom die in Linux niet aanslaat zou ik dan niet weten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

is dit wel de fan van enkel de videokaart? of is dit een combo fan die de cpu, de videochip en de northbridge van een koel briesje voorziet?. In het laatste geval (dan heppie dus maar 1 ventilator in je laptop zitten) is de kans groot dat de fanspeed geregeld wordt door de chipset, en zul je dus naar die drivers moeten kijken.

-_-

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Rare vraag misschien maar weet je zeker dat de gemiddelde belasting niet te hoog is. Het blijft natuurlijk wel Vista. Verder rest mij nog: komt er warme lucht of koele lucht uit de fan?

Codedivision | Freedom Internet

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

gijsiej schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 22:34:
Ik zou eens kijken naar je temperaturen van je kaart, aangezien deze bij die 8xxx serie van nVidia erom bekend staan oververhit te raken. Ik denk dat na verloop van tijd er bv. stof in de cooler is gekomen, zodat deze nu harder moet aanslaan. Waarom die in Linux niet aanslaat zou ik dan niet weten.
Ik denk dat jij doelt op de inmiddels beruchte produktie fout van Nvidia, dit heeft niet zozeer met oververhitting te maken. GPU's mogen over ht algemeen zeer heet worden. Dit heeft te maken met warmte fluctuaties, waardoor de betreffende GPU's vroegtijdig sterven.

Zie voor meer info. de frontpage: nieuws: Nvidia biedt 'oplossing' voor defecte notebook-gpu's

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• HydroDiOxide
Het betreft een 8400m GS. Volgens het genoemde artikel is dit niet één van de probleem chips (het is ook een wat meer low-end oplossing). Nvclock lijkt dit te bevestigen: de temeratuur gaat bij een beetje internetten niet over de 45C heen.

@the mask en anderen: een fanprofiel is geen mogelijkheid. De fan is volgens rivatuner niet 'handmatig' te regelen. Dit lijkt te bevestigen dat het om een alles-in-één fan gaat. Het zou een ongelukkige toevalligheid kunnen zijn, maar ik zal de cpu-load onder Vista ook eens bekijken. Misschien dat het inderdaad iets anders dan de gpu is dat het loeien veroorzaakt. Dat het iets onder Vista is is in ieder geval duidelijk. Het gedrag onder Linux is onveranderd.

• HydroDiOxide
Ik wil toch nog even een update voor dit topic posten. Na wat gepuzzel lijkt het dat de hoge fanrotatie niets te maken heeft met de videokaart, maar eerder met de cpu belasting. In de taskmanager zorgt één van de processen svchost (die de services PlugPlay en DcomLaunch vertegenwoordigd) voor een continue belasting van de cpu tussen de 20% en 50%. Als ik dit proces kill dan wordt de fan direct stil. Helaas is dit een kortstondige oplossing want Vista sluit de laptop vervolgens af.

Ik heb wat rondgegoogled, maar een oplossing lijkt er niet echt te zijn, alle suggesties zijn dus welkom.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

zou je wat meer informatie kunnen geven over het beruchte process? met de process explorer van sysinternals

Trek alle USB rommel eens uit je systeem, eventueel zoveel mogelijk meuk die je nooit gebruikt in de bios uitschakelen (COM poorten, printer poort, audio chip etc., als dat mogelijk is in de bios teminste)

drivers er opnieuw opzetten wil misschien ook nog wel eens helpen. (de chipset drivers teminste... die zorgen voor de fanspeed)

-_-

• HydroDiOxide
@M2M. Wat voor soort informatie wil je hebben? Met Process Explorer was ik wel in staat om het betreffende svchost proces te suspenden wat de cpu belasting direct verminderde en daarmee indirect ook snelheid waarmee de fan draait.

• jr-n
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik heb precies hetzelfde probleem, en had inmiddels ook uitgevogeld dat de gemiddelde CPU belasting tegen de 100% aan liep vanwege svchost.exe (dcomlaunch)

Er zijn op internet veel 'oplossingen' te vinden, varierend tussen een systeemherstelpunt etc. tot het uitzetten van de aanpassingen (enhancements) van je audiohardware. Niks helpt bij mij.

Iemand tips?

• jr-n
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04-2023
Dames en heren, na allerlei dingen geprobeerd te hebben hoorde ik dat het probleem van hoge CPU-belastig via svchost.exe(dcomlaunch) wel eens veroorzaakt kan worden door met je telefoon meegeleverde software. In mijn geval ging het om WAYFINDER MAPLOADER bij mijn Xperia X1. het enige wat ik hoefde te doen was het programma installeren en de laatste update (feb 2009) installeren. toen zakte mijn CPU-gebruik terug naar gemiddeld 5 a 10 %
Pagina: 1