Toon posts:

Welk linux based media center?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude (4j) medion pc welke ik graag tot media center zou willen omtoveren

ik ben niet helemaal zeker over de specs maar ik denk dat het hier op neerkomt:
- P4 3Ghz
- 2GB RAM (DDR1)
- ATI raedon (128 of 256MB ram), 2x DVI out

Bedoeling is om de pc hoofdzakelijk te gebruiken voor video en foto bestanden.
TV is niet noodzakelijk gezien wij digitale TV hebben en daar een aparte digicorder voor is voorzien.

Ik weet niet in hoeverre dit beest nog in staat zal zijn om zware bestanden (lees: HD/blue ray rips) aan te kunnen, maar dat zou in ieder geval de bedoeling zijn...

In het verlengde daarvan ben ik dus ook op zoek naar een compatibele (interne) blue ray lezer aan te sluiten vie IDE...

alvast bedankt voor de tips, en een prettig eindejaar! :-)

Verwijderd

Hoeveel moeite heb je zelf ondernomen?

Je wilt BR maar je zoekt niet naar de eisen voor HD?
Wat heb je al geprobeerd?

Sorry, maar ik denk dat dit je een slotje oplevert.

Verder, je kan dit ding best als mediacenter gebruiken alleen gebruikt hij best veel stroom gok ik.. En je kan er geen HD beeld mee op scherm toveren lijkt me. Divxjes en foto's zonder problemen, probeer media portal anders, staat genoeg over hier op GoT

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 18:51 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is nou je vraag eigenlijk? :) Wat heb je zelf al geprobeerd/gevonden? Is die hardware snel genoeg voor hd? Je weet dat het blu-ray is en niet blue-ray (dat zoekt allicht wat makkelijker met de juiste term)?

Verwijderd

Topicstarter
ik ben hoofdzakelijk op zoek in eerste plaats naar een media omgeving en in 2e plaats om het eventueel te gaan uitbreiden indien dit kan. forget the blu ray dus even :-)

Ik heb al gekeken naar paketten zoals mythTV en XBMC, maar aangezien ik niet echt thuis ben in de hele materie vroeg ik mij af welke er voorhanden zijn en welke ik best gebruik

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat is je ervaring met Linux in het algemeen? Dat maakt het misschien extra lastig om je systeem goed te configureren. Aan de andere kant is het tv-gedeelte vaak het lastigst, dus dat scheelt nu dus alweer. Ik raad je aan eens een live-cd van een mythtv distributie te proberen (Mythbuntu, mythdora).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 21:55
Als je een simpele setup wilt: ubuntu met daarop xbmc 8.10
Hiermee kan je dan videos/muziek afspelen en foto's bekijken en dit van de lokale harde schijf of via een netwerk share.

zie ook: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=458675

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik heb zelf mythtv draaien en ben daar redelijk tevreden mee, maar bij een upgrade/reinstall (harde schijf is een beetje crappy ingedeeld waardoor ik met symlinks van partitie naar partitie een snelle lelijke opslossing voor ruimte gebrek heb moeten doen) ga ik denk ik eens kijken naar linuxmce, dat ziet er heel cool uit.

Maar op zich ondersteunen zij op dit moment officieel alleen nVidia videokaarten (hoewel het waarschijnlijk wel werkt met ATi/AMD zijn ze op hun forums noet erg berijd om hun hoofd te breken over ATi/AMD problemen dit doordat vroeger de drivers nogal brak waren).

Mijn gevoel over mythtv op het moment is eigenlijk een beetje een gebrek aan vooruitgang/ontwikkeling in combinatie met een systeem waar toch op best veel fronten veel kan worden verbeterd en daarom ga ik dus naar andere oplossingen kijken.

Misschien helpt dit je:
Wikipedia: Comparison of PVR software packages

Op zich ben ik ook erg nieuwsgierig wat anderen op dit moment gebruiken of denken te gaan gebruiken en waarom. Ik gebruik Mythtv alleen voor opgeslagen videos, muziek, dvds, fotos en wat spelletjes... (dus MythVideo, MythGame, MythMusic, MythGallery en MythDVD)

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:46
Keeper of the Keys schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:37:
Op zich ben ik ook erg nieuwsgierig wat anderen op dit moment gebruiken of denken te gaan gebruiken en waarom. Ik gebruik Mythtv alleen voor opgeslagen videos, muziek, dvds, fotos en wat spelletjes... (dus MythVideo, MythGame, MythMusic, MythGallery en MythDVD)
hm... heb nu boxee erbij geinstalleerd voor de movies (subtitle download ingebouwd!!)
foto's en muziek....

mythtv gebruik ik nu alleen eigenlijk nog voor live tv en tvgids/scheduling....
ben aan het wachten totdat boxee nativ mythv:// ondersteuning heeft..dan laat ik alleen nog de backend draaien..

cd /pub && more beer

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Blu-ray + Linux gaat niet werken. Het heeft weinig zin om een blu-ray drive aan te sluiten en te verwachten daar films vanaf te kunnen spelen. Je zult eerst een rip van je blu-ray moeten maken voor je hem onder Linux af kunt spelen.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Twee andere opties, nog wel in ontwikkeling, maar zeker erg veelbelovend zijn Elisa en Entertainer. Allebei overigens nog zonder (eigen) TV-Support.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Als Elisa en Entertainer al indrukwekkend zijn, dan moet XBMC dat helemaal zijn. Die hebben een live-cd versie waarmee je direct van cd of van usb stick kunt starten, kant en klaar. Lijkt mij de beste optie!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
HD gaat met zulke hardware al niet lukken. Tenzij je er een videokaart erin zet met video acceleratie. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
MisterE schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 01:10:
HD gaat met zulke hardware al niet lukken. Tenzij je er een videokaart erin zet met video acceleratie. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.
Wat ik zo lees van NVidia's VDPAU is dat het toch wel enorm veel verschil maakt. Op redelijk lichte hardware kun je HD afspelen met beperkt CPU gebruik. Maar inderdaad, wel in de kinderschoenen, zelf patchen en compileren. Als ik op dit moment een Linux mediacenter moest bouwen is NVidia de enige keus.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
riddles schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:10:
[...]

Wat ik zo lees van NVidia's VDPAU is dat het toch wel enorm veel verschil maakt. Op redelijk lichte hardware kun je HD afspelen met beperkt CPU gebruik. Maar inderdaad, wel in de kinderschoenen, zelf patchen en compileren. Als ik op dit moment een Linux mediacenter moest bouwen is NVidia de enige keus.
Aan de andere kant word er met man en macht gewerkt aan de ati drivers sinds ze alle specs vrijgegeven hebben. Dus hopelijk binnen een half jaar daar ook in orde.

Verwijderd

Zelf gebruik ik al jaren Freevo http://freevo.sourceforge.net/

Simpel maar doet precies wat het moet doen vind ik. Alhoewel ik binnenkort toch eens XBMC ga proberen.
Pagina: 1