Toon posts:

Welke blue-ray lezer?

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude (jaartje of 4) Medion PC welke ik zou willen ombouwen tot mediacenter voor aan te sluiten op onze nieuwe HD televisie.

Nu ben ik van plan daarvoor een linux media omgeving te gebruiken (ben er nog niet juist uit dewelke).

Om geen stand alone blue ray speler te hoeven kopen denk ik dat het makkelijkst zal zijn om een blue ray lezer te integreren binnen deze computer...

waar let ik best op bij het kiezen van een (interne) blue ray lezer (branden is niet nodig), de aansluiting is IDE.

alvast bedankt!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Waarom een BD lezer? Je kunt net zo goed de films van internet plukken in 720 of beter kwaliteit (uiteraard koop je daarna braaf de BD schijf in de winkel O-) ), via LAN, USB stick of id overbrengen naar de media PC, beetje videokaart erin met HDMI of DVI out, geluid doorlussen naar TV. Klaar, als je er nog een redelijke processor in hebt zitten (wat samen met een goede grafische kaart voor een BD lezer ook nodig is).

Voordelen/besparing:
+ lezer kost zo'n €100 schat ik.
+ films op BD schijven kosten tussen €20 en €30 p/st.
+ kwaliteit is vergelijkbaar, stress op componenten net iets minder.

Als geld geen rol speelt dan moet je het vooral niet laten natuurlijk, maar dan zou ik gaan voor een full specs BD speler en de PC er maar naast voor allerlei Divx spul.

[ Voor 20% gewijzigd door Edgarz op 30-12-2008 18:30 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kan die pc uberhaubt wel HD decoden? Of heb je daar een videokaart voor de dat kan?
Vraag me ook af of er BD lezers met ide zijn..

• karel01
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 14:18
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:19:
Ik heb hier een oude (jaartje of 4) Medion PC welke ik zou willen ombouwen tot mediacenter voor aan te sluiten op onze nieuwe HD televisie.

Nu ben ik van plan daarvoor een linux media omgeving te gebruiken (ben er nog niet juist uit dewelke).

Om geen stand alone blue ray speler te hoeven kopen denk ik dat het makkelijkst zal zijn om een blue ray lezer te integreren binnen deze computer...

waar let ik best op bij het kiezen van een (interne) blue ray lezer (branden is niet nodig), de aansluiting is IDE.

alvast bedankt!
Een speler kost nu ongeveer 80 a 90 euro en voor zo ver ik gezien heb zijn ze er alleen maar met een sata aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Mr_gadget schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:29:
kan die pc uberhaubt wel HD decoden? Of heb je daar een videokaart voor de dat kan?
Vraag me ook af of er BD lezers met ide zijn..
Ik ben nog niet echt thuis in het hele HD/blue ray wereldje maar ik ben bang gezien de leeftijd van deze pc deze daar waarschijnlijk niet voor zal zijn uitgerust...

ik weet niet direct hoe dat gaat maar ik dacht dat dit zoiets was zoals de huidige dvd speler die erin zit, dat je gewoon schijfjes kan afspelen (als je maar de juiste lezer er natuurlijk instopt)

BD schrijven is niet zozeer nodig, we hebben netwerk storage genoeg, en uiteraard zal de primaire source van video bestanden van internet komen, maar dit neemt niet weg dat het uiteraard leuk zou zijn af en toe een Blue ray disk te kunnen spelen.

't was vooral een idee indien ik deze pc toch een volledig nieuw doel te geven die eventueel wat uit te breiden...

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Het 'decoderen' van de moviestream vanaf de BD speler vereist de nodige processor en videokaart kracht. Je kunt eens kijken of de aanwezige materialen voldoende zijn voor je plan.

Verwijderd

Aangezien er geen S-ATA connector aanwezig is denk ik dat de computer zelf ook niet krachtig genoeg zal zijn.

Aangezien Odysseyes het maar blijft hebben over Blue Ray (i.p.v. BluRay) en denkt dat het apparaat waarmee je het medium inleest iets te maken heeft met het afspelen van films betwijfel ik ook of het wel zo'n succes zal worden om zelf een oude pc om te toveren tot nieuwe media center pc met BluRay speler i.c.m. Linux.

Ik denk dat je er veel beter aan doet een nieuwe oplossing aan te schaffen en dan eens denken aan een losse mediaspeler (Popcorn, Western Digital etc) of een PS3 voor de BluRay functionaliteit.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om Blu-ray af te kunnen spelen heb je ook een HDCP compatible videokaart nodig. Anders wordt de boel gedownsclaled naar DVD resolutie. Ik heb een ATi HD4350 (kostte 50 euro). Die decodeert alles zelf. Denk dat die oude processor het dan wel moet trekken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tweede vraag is of dat eigenlijk wel in een linux-omgeving gaat werken. Ik ben er niet helemaal van op de hoogte, maar was het niet zo dat je voor HDCP een volledig veilig pad voor de content nodig hebt, welke vanwege het open source karakter van linux niet geboden kan worden?

offtopic:
Het is Blu-Ray, met of zonder streepje, maar niet blue ;)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klopt, werkt alleen onder Windows (voor zover ik weet).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Welke moet ik kopen?"-vragen zijn op GoT sowieso niet de bedoeling, al helemaal niet als je je ook nog eens overduidelijk niet in de materie verdiept hebt, zoals hier blijkt.

Daarnaast is Overige Hardware geen dumpbak, maar horen vragen over Opslagmedia & I/O Controllers daar en niet hier.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.