Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows opnieuw instaleren.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.675 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al ruim 2 jaar mijn Toshiba Satellite en hij heeft heel wat raar gedrag.
Hij is traag, heeft/had virussen, mist dll-bestanden in de system32 map, loopt vaak vast ect.
Nu las ik dat het dan verstandig is om Windows XP opnieuw te instaleren.
Maar hoe moet dit?
Ik heb na lang zoeken een Toshiba Productherstel CD (twee delig) gevonden.
Ik lijkt me dat Microsoft daar op staat, maar staan er verder ook alle programma's op die er ook opstonden toen ik mijn notebook kocht? (er stond dat de DVDspeler enzo mogelijk vooraf geinstaleerd was..)
Mijn harde schijf (?) is verdeeld in een C (lokaal station) en D (ook een lokaal station, staat helemaal vol met mappen met daarin 1 tekstdocument > ik weet niet wat dat is..) en dan nog een DVD-ram (E:) CD-Rom (F:)
Ik snap dat ik Mijn documenten (van het C-station dus) eerst op een dvd of usbstick moet zetten en dat ik zelf gedownloadde/geinstalleerde porgramma's opnieuw op mijn notebook moet zetten, maar moet ik nog meer doen? En op de CD staat, stap 2: Zet de pc aan terwijl u de P12 toets ingedrukt houdt.
Wat is de P12 toets? Moet het F12 zijn dan? (er stonden meer typfouten..)
Nouja, ik ben gewoon heel bang dat ik iets fout doe, als webdesigner kan ik eigenlijk niet zonder mijn computer.
Alvast bedankt.

Louis

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 07:48
1) Back-up nemen van al je bestanden die je wil houden (een back-up neem je trouwens best dagelijks/wekelijks/maandelijks voor moest er ooit wat gebeuren met je harde schijf).
2) HerstelCD 1 erin stoppen.
3) Herstarten duwen.
4) Tijdens de POST in het BIOS instellen dat ie vanaf CD moet booten.
5) De aanwijzingen op het scherm volgen.

Maar mits een klein beetje Google werk had je dit ook wel zo kunnen vinden.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Persoonlijk heb ik het niet zo op 'productherstel'-cd's. Ik zou gewoon een cd regelen van XP (zelfde versie) en op een normale manier installeren. Je hebt immers een legitieme product-key.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 10:08

ralpje

Deugpopje

En vergeet niet je mail / contacts etc. te backuppen, als je die lokaal bewaard.
En daarnaast: als je je brood verdient met je pc, maar niet zelf dit wil / kan / aandurft, kan het geen kwaad om hier iemand voor in te huren.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Quinten :

Dit stond ook gewoon wel in het doosje van de Productherstel CD.
Behalve dan jouw punt 4, wat is dat?
Maar ik ben juist op internet gaan zoeken en toen kwam ik allemaal enge dingen tegen die ik niet snapte.
Over partities bijvoorbeeld?
En er zijn nogsteeds wat dingen die ik zeker wil weten voordat ik het het ga doen.

Noork :
Ik zou niet weten hoe ik daar aan moet komen.
Is er een groot verschil tussen productherstel en de gewone XP-CD?

Ralpje :
Bedankt voor de tip! Dat was ik idd vergeten.
En ik ben nogmaar een beginnende webdesigner hoor ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 17:35 ]

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:17

jurma

simply connecting...

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:30:
Quinten :

Dit stond ook gewoon wel in het doosje van de Productherstel CD.
Behalve dan jouw punt 4, wat is dat?
Maar ik ben juist op internet gaan zoeken en toen kwam ik allemaal enge dingen tegen die ik niet snapte.
Over partities bijvoorbeeld?
En er zijn nogsteeds wat dingen die ik zeker wil weten voordat ik het het ga doen.
Partitie houdt in dat je harde schijf opgedeeld is in stukjes, je hebt een C:\ schijf. Hier staat je windows / programma's op. De D:\ schijf is waarschijnlijk de schijf waar de recovery cd zijn bestanden vandaan haalt. Als het goed is, staat deze al zo sinds dat je de laptop gekocht hebt.

De BIOS is het startscherm als je de laptop opstart, hier wordt aangegeven hoeveel intern geheugen er inzit bijvoorbeeld. Daar wordt gecontroleerd of je hardware nog functioneert. Meestal door "F2" of "DEL" kom je in de BIOS, als je hier niks van afweet zou ik er uit blijven.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:30:
Quinten :

Noork :
Ik zou niet weten hoe ik daar aan moet komen.
Is er een groot verschil tussen productherstel en de gewone XP-CD?
Dat verschilt per fabrikant, maar vaak krijg je alle rotzooi er weer bij die er bij aankoop opzat. Bijvoorbeeld trial software van de virusscanner en andere onzin. Bovendien is de indeling van de schijven reeds gemaakt ipv dat je dat zelf kan kiezen. Je kan toch gewoon even een kopietje van het internet trekken oid? Je hebt gewoon een key dus je hoeft verder niet moeilijk te doen :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 17:00

Quintus

Eg wel! Dus....

MsG schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:38:
[...]

Dat verschilt per fabrikant, maar vaak krijg je alle rotzooi er weer bij die er bij aankoop opzat. Bijvoorbeeld trial software van de virusscanner en andere onzin. Bovendien is de indeling van de schijven reeds gemaakt ipv dat je dat zelf kan kiezen. Je kan toch gewoon even een kopietje van het internet trekken oid? Je hebt gewoon een key dus je hoeft verder niet moeilijk te doen :).
Gezien zijn ervaringsniveau zou ik aanraden de productherstel optie te gebruiken en de zaak voor de TS niet moeilijker te maken door een verse install optie en dergelijke.
TS kan ongewenste programma's na productherstel alsnog deïnstalleren.
Daarnaast is het vaak zo dat de XP-key niet los bijgeleverd is maar embedded zit in de pruductherstelbestanden. Dan heb je dus weinig aan een verse install als je niet (gemakkelijk) achter de key kunt komen.
Gezien het vraagniveau van TS valt die optie af te raden.

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen.
Ik ga het maar gewoon doen denk ik.
Maar ik snap alleen dan van die P12-toets nog niet?

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 10:37
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:00:
Bedankt iedereen.
Ik ga het maar gewoon doen denk ik.
Maar ik snap alleen dan van die P12-toets nog niet?
Dat is de stap waarmee je tijdens het opstarten aangeeft dat je van de cd wil opstarten in plaats van van de harde-schijf waar je Windows XP nu op staat. Waarschijnlijk bedoelen ze inderdaad de F12 toets, deze zul je dan herhaaldelijk (niet ingedrukt houden dus maar enkele keren kort achter elkaar) in moeten drukken als de computer net opnieuw start: dus zodra het scherm aan springt. Je ziet dan waarschijnlijk een logo van de fabrikant (Toshiba Satelite bijvoorbeeld) of wat gegevens over je computer in een simpel tekst overzicht.

Als de computer je F12 commando begrijpt zal er een ander scherm verschijnen dan normaal: wederom een simpel tekst scherm waarin je met de pijltjes (of een nummer) en daarna op enter te drukken kunt kiezen voor de CD drive. Succes!

Ik ben het overigens eens met Quintes dat je zonder meer voor de restore functie moet gaan en GEEN reguliere XP cd moet gebruiken. Bij een reguliere XP cd kan het zijn dat je nog zelf allemaal drivers moet installeren (om je geluid, netwerk en beeldscherm aan de praat te krijgen bijvoorbeeld). Door de restore functie te gebruiken is de laptop weer precies zoals bij aankoop. Gezien het ervaringsniveau van de TS is dit de enige realistische optie denk ik (no offense intended :>).

Overigens nog een tweede edit: wellicht vind je het handig om op je huidige Windows XP installatie eerst een backup van instellingen en documenten te maken. Ga naar Start --> All Programs --> Accesoires --> System Tools --> Files and Settings Transfer Wizard. Dit programma maakt een bestand aan dat je daarna moet backuppen. Op je nieuwe XP installatie kun je dit bestand dan weer importeren. Een dergelijke backup zal je mail en contacts zoals ralpje terecht aangeeft ook backuppen.

[ Voor 31% gewijzigd door TargetX op 30-12-2008 19:38 . Reden: toegevoegd dat ik ook de restore optie zou kiezen ipv een reguliere XP install ]

• Slashx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-11 18:32

Slashx

WOT: Mr_Slashx

Gisteren toevallige ook een toshiba sattelite opnieuw geinstalleerd.
De f12 toets betekent opstart mogelijkheden. (dus opstarten van Harde schijf, dvd speler, floppy)
Dus tijdens het opstartscherm van toshiba F12 drukken en dan de dvd selecteren.
Je ziet onderaan het scherm F2 en F12 staan.
Eerste CD erin doen (of vantevoren) dan vraagt ie een paar vraagjes. en gaan met die banaan. Duurt een klein half uurtje ongeveer.
!!!!!!LET OP !!!! De harde schijf word niet in 2 partities verdeelt. Dat betekent dat je de D-schijf kwijt bent. (althans bij mij, maar dat wist ik dat dit ging gebeuren) DE schijf is nou gewoon 1 partitie.
En je bent alle gegevens kwijt op de C-schijf. Dus nogmaals zet alles even op papier wat je wilt bewaren.

De laptop word nu hersteld hoe die geleverd werd 2 jaar geleden. Dus dat betekent verschrikkelijk veel updates van MS.

Suc6

If the shit hits the fan everybody get a piece of it

Verwijderd

Zoek en gij zult vinden.
Zo zijn er nog 'n aantal sites te vinden mbv google.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 20:15 ]

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 22:43

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Dit is in ieder geval niet voor CSL.

--> WOS

Maar ik denk dat ze daar ook een hoger niveau verwachten.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Verwijderd

Topicstarter
Ik stopte daarstraks dus de recovery-cd in het station, zette de computer uit.
Zette hem weer aan en drukte een aantal keer op F12.
Uiteindelijk kreeg ik een scherm en daar selecteerde ik het CD/DVD station (en dan Enter)
Maar daarna startte mijn computer gewoon op zoals altijd?
Ik heb het nog een keer geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. .

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 07:48
- Zit de (juiste) CD er wel in?
- Moet je niet met de pijltjes (of andere toets) CD/DVD omhoog doen zodat ie boven Hard Disk komt. En dan Save duwen. Zo moest dat altijd bij mijn Acer laptop.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

> WOS

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier sinds lange tijd weer voor het eerst en zoek me dus steeds suf naar waar mijn topic nu weer heen is. :/ Moderators, sorry dat ik jullie (zoveel) werk bezorg, ik ben nog niet geheel bekend met de subfora hier.
Wat ik wilde doen is inmiddels gelukt.
Ik ben alleen onverwachts MS Office 2003 ook kwijt.
Ik ben bij mij thuis al opzoek gegaan naar een cdrom, maar tevergeefs.
Nu vroeg ik me af of ik gewoon dmv van een USB-stick Office kan kopiëren van de ene naar de andere computer of dat dat beveiligd is?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Wanneer je een programma installeert wordt er ook van alles in bijvoorbeeld je register gezet en ook in andere mappen van je PC worden bestanden gezet. Een simpele kopie zal waarschijnlijk niet lukken.

Staat er ook nergens een serial van de office installatie op de laptop, CD, of doos? Heeft iemand anders die wellicht ooit geïnstalleerd of stond dit al op de laptop toen je het kocht? Was het een volledige versie?

Je hoeft trouwens niet veel moeite te doen om je eigen posts (en topics) terug te vinden. Helemaal bovenaan de website zie je het menu. Ga met je muiscursor over het woord "myReact" en kies dan voor "Post historie". In jouw geval kom je dan hier uit: http://gathering.tweakers...find/poster/285505/topics

Verwijderd

Topicstarter
Wat heb ik aan een serial als de hele programma's niet geinstalleerd zijn?
Op de laptop staat in ieder geval niks. Een CD heb ik niet (installatie destijds gedaan door iemand die daarvoor ingehuurd was), wel een recovery-cd met daarop een serial voor MS OneNote. (enige MS Office programma dat ik nu dus heb). Een doos heb ik ook niet.
Ik neem aan dat het een volledige versie was, het bestond uit zeker zo'n 10 programma's.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:13
Gewoon downloaden en installeren met de key die je hebt dan. En als je geen key hebt... Tsja, kopen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

als je geen cd hebt zul je waarschijnlijk ook geen legale versie hebben gehad (immers de retail heeft een cd en handleiding) dus je zult of een versie moeten kopen of iemand anders 'inhuren' om het weer voor je te fixen. verwacht op dit forum geen hulp voor het illegaal verkrijgen van software (want daar vraag je nu min of meer naar)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 20:30:
Wat heb ik aan een serial als de hele programma's niet geinstalleerd zijn?
Op de laptop staat in ieder geval niks. Een CD heb ik niet (installatie destijds gedaan door iemand die daarvoor ingehuurd was)
Tja, als je geen spullen (CD) daarvan hebt gekregen klopt er sowieso al iets niet.
En iemand die daarvoor ingehuurd is? Klinkt mij iets te vaag in de oren helaas ;)

In ieder geval: als je daarvoor iemand hebt ingehuurd, en het is zakelijk gebruikt heb je als het goed is daar ook de bonnen nog voor - al was het maar vanwege de belastingdienst.
Met die gegevens zou je wellicht nog wat kunnen doen, maar ik geef je helaas weinig kans.

Wat sowieso niet gaat werken: hier vragen waar je het dan wel vandaan kan halen, daar werken we niet aan mee.
En aangezien het oorspronkelijke probleem opgelost is, doen we hier om verdere offtopic zaken maar te voorkomen een stuk ABUS aan vast.

offtopic:
ps: check even je DM.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.