Tikkend geluid bij opstarten, niet de harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Dit is het geluid als de pc opstart. Meestal klinkt het zo, maar soms hoor je niks. Na het getik wordt opstartbeheer gestart en kan ik Windows in. Het geluid komt van het speakertje voor in de kast. Ik had hier voor problemen met Gigabyte Xpress Recovery, maar dat is opgelost nu.

Ik wil eigenlijk wel weten waarom het tikkende geluid is, dit lijkt me toch niet de bedoeling. Aangezien het NIET van de harde schijf komt, moet het toch wel aan het moederbord liggen? Ja, ik kan het kabeltje van de speaker er ook uittrekken, maar er moet toch een reden zijn voor dit geluid? De pc is niet overgeclocked.

Wat ik al gedaan heb:
  • Andere hdd/kabels verwisselen
  • Voltage van geheugen en MCH veranderd: + 0.1V & +0.2V
  • Fail/Save defaults & Optimized defaults laden in de bios
  • Bios flashen naar nieuwere en oudere versie
Mobo: Gigabyte 965P-DS3 Rev3.3
Kast: Gigabyte 3D Aurora 570

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat je een warmteprobleem hebt misschien ?
En dat dat geluid een soort van waarschuwingstoon is (al ik het wel een rare toon zou vinden), maar de processorkoeler draait nog ?
En draai je op xp ?
En heb je het ook als je bijvoorbeeld met IE aan het scrollen bent ? (dan kan het nog iets anders zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door Dwid op 30-12-2008 19:13 ]

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-04 17:29

jelly

Arch Linux

Ik heb naar je geluid geluisterd, maar is het constant tikkend geluid of af en toe. Zelf heb ik wel eens een rattelend geluid gehad door de fan van mijn voeding, het zou dus ook aan je fans kunnen liggen

Keep it simple stupid

Verwijderd

gaar speakertje?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25
Ik herken dit.

Bij de PC in kwestie lag het aan een semi defecte PS2 poort. kijk eens hoe je je toetsenbord aangesloten hebt. is dit PS2 of USB? als het PS2 is, probeer dan eens een USB toetsenbord. is het USB, probeer dan eens een PS2 toetsenbord.

Of probeer eens helemaal geen toetsenbord. wel ff in de bios uitzetten dat hij blijft hangen als er geen keyb. aangesloten is.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Heb je het geluid alleen bij een cold boot?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Gepost in een verkeerd topic.

[ Voor 104% gewijzigd door Phenos2 op 30-12-2008 23:34 ]

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Wellicht dat het niet zo is maar volgens mij zitten er vaak van die ferriet-ringen om kabeltjes voor pc-speakers. Zit die er in dit geval wel om?

Codedivision | Freedom Internet

• Surgue
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! :)
Dwid schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:12:
Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat je een warmteprobleem hebt misschien ?
En dat dat geluid een soort van waarschuwingstoon is (al ik het wel een rare toon zou vinden), maar de processorkoeler draait nog ?
En draai je op xp ?
En heb je het ook als je bijvoorbeeld met IE aan het scrollen bent ? (dan kan het nog iets anders zijn)
Even voor de duidelijkheid, het geluid is alleen bij het opstarten!

De pc wordt niet te warm, de processorkoeler draait ook. Besturingssysteem is Vista x64.
jelly schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:23:
Ik heb naar je geluid geluisterd, maar is het constant tikkend geluid of af en toe. Zelf heb ik wel eens een rattelend geluid gehad door de fan van mijn voeding, het zou dus ook aan je fans kunnen liggen
Het is een constant geluid, maar wel met pauzes ertussen. Het komt iig niet van de voeding, want het geluid komt van de voorkant.
Visgek24 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:40:
Ik herken dit.

Bij de PC in kwestie lag het aan een semi defecte PS2 poort. kijk eens hoe je je toetsenbord aangesloten hebt. is dit PS2 of USB? als het PS2 is, probeer dan eens een USB toetsenbord. is het USB, probeer dan eens een PS2 toetsenbord.

Of probeer eens helemaal geen toetsenbord. wel ff in de bios uitzetten dat hij blijft hangen als er geen keyb. aangesloten is.
Het is een PS2 poort, ik zal straks eens zonder toetsenbord proberen.
timbry schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:01:
Heb je het geluid alleen bij een cold boot?
Meestal is het tijdens een cold boot, maar soms ook na een reboot.
PC-Reactive schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:37:
Wellicht dat het niet zo is maar volgens mij zitten er vaak van die ferriet-ringen om kabeltjes voor pc-speakers. Zit die er in dit geval wel om?
Volgens mij niet, het zijn hele dunne draadjes, of die ferrietringen moeten vlak bij de speaker zelf zitten, maar dat is moeilijk te zien.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Sluit het speakertje in je pc eens niet aan, en probeer dan nog eens te booten.

Goed koper is duurder dan slecht koper

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Ik heb hier een pc staan die dat geluid maakt bij alleen een cold boot. Heb in juli een complete upgrade gedaan, behalve de case. Dus ik denk dat jet het bij de kast moet zoeken.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Kijk eens naar de instelling van je cpu fan in de bios, daar kun je 2 manieren van aansturen kiezen, dmv spanning verhogen/verlagen, en dmv ??? pulsen of zo(naam kwijt)
Maar bij sommige fan's werkt 1 van de manieren niet goed(te langzaan ivm koude cpu), en dan krijg je alarm, later loopt hij wel goed, dan gaat het alarm weg.
Dus zet de aansturing van de fan om naar de andere.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
jan99999 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 19:51:
Kijk eens naar de instelling van je cpu fan in de bios, daar kun je 2 manieren van aansturen kiezen, dmv spanning verhogen/verlagen, en dmv ??? pulsen of zo(naam kwijt)
Maar bij sommige fan's werkt 1 van de manieren niet goed(te langzaan ivm koude cpu), en dan krijg je alarm, later loopt hij wel goed, dan gaat het alarm weg.
Dus zet de aansturing van de fan om naar de andere.
PWM modus

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Surgue
  • Niet online
Ik herken dit.

Ik heb net zonder toetsenbord een koude start gedaan, en ik heb geen getik gehoord. Daarna opgestart met toetsenbord, weer geen geluid. Maar de cold boot was dus stil, misschien dat het toch hier aan ligt, of het was toeval.

Ik zal ook eens naar de fan-instellingen kijken. Ik heb een Arctic Cooling Freezer 7 Pro, dus zo'n exotische koeler is dat niet, maar het zou kunnen natuurlijk.

Het zal nog even duren voordat ik zeker weet of de mogelijke oplossingen werken, ik laat het wel weten als ik er achter ben. ;)

• Surgue
  • Niet online
Ik herken dit.

Surgue schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:51:
[...]

Ik heb net zonder toetsenbord een koude start gedaan, en ik heb geen getik gehoord. Daarna opgestart met toetsenbord, weer geen geluid. Maar de cold boot was dus stil, misschien dat het toch hier aan ligt, of het was toeval.

Ik zal ook eens naar de fan-instellingen kijken. Ik heb een Arctic Cooling Freezer 7 Pro, dus zo'n exotische koeler is dat niet, maar het zou kunnen natuurlijk.

Het zal nog even duren voordat ik zeker weet of de mogelijke oplossingen werken, ik laat het wel weten als ik er achter ben. ;)
Met de fan-instellingen heb ik ook even gespeeld, maar dit heeft geen verandering gebracht.Maar ik heb net een aantal keer opgestart, en elke keer was het stil zonder toetsenbord, terwijl er met met toetsenbord geluid kwam...
Ik ga later nog een paar keer met een ander PS2 toetsenbord proberen, dan weet ik of het toetsenbord of de poort van het moederbord kapot is.

Ik was er zelf nooit op gekomen om naar het toetsenbord te kijken, dus erg bedankt! d:)b

• Surgue
  • Niet online
Ik ben er achter, het is het toetsenbord. Ik heb een aantal keer met een ander PS2 toetsenbord opgestart, en geen getik gehoord. Tussendoor met het "gewone" toetsenbord, en elke keer getik.

Het toetsenbord werkt verder nog prima, en het is nog redelijk nieuw. Toch vreemd dan dat het moederbord denkt dat er iets verkeerd is.

Dus, ik kan het gewoon negeren, het speakertje er uit halen (maar dan mis ik misschien andere geluiden), een PS2 to USB adapter of een ander toetsenbord gebruiken.

Er is vast geen manier om dit toetsenbord "normaal" te krijgen, of wel? De aansluiting en draad ziet er gewoon goed uit, en het werkt ook gewoon allemaal goed.

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 07:47
als hij zo goed als nieuw is ? zit hij nog in garantie misschien? als je het uitlegd aan de fabrikant kun je misschien een nieuwe krijgen (het zijn maar ideeen ;))

• Surgue
  • Niet online
Ja er zit garantie op, maar het is een redelijk goedkoop toetsenbord, dus verzenden kost haast meer dan een nieuwe kopen. Het toetsenbord is al een tijd in gebruik, maar aangezien alles nog werkt, denk ik dat ik het gewoon zo laat :)
Pagina: 1