Twee DHCP adres-ranges met WAG354G?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:30

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb thuis een SurfsnelADSL verbinding. Bij deze verbinding krijg je een range van 8 IP-adressen(5 bruikbaar dus), waar ik dankbaar gebruik van maak voor mijn thuis-servertje.

Probleem waar ik de laatste tijd tegenaan loop dankzij de aanschaf van een twee laptops, WiFi op mijn mobiel en internet op de Nintendo Wii is dat het aantal IP-adressen niet genoeg is. De vaste computers hebben krijgen een vast IP van de DHCP-server dus daar is nooit een probleem. Maar draadloos wel, soms is er geen IP-adres beschikbaar en dan komt de verbinding simpelweg niet tot stand.

Wat ik nu dus eigenlijk zou willen is een hybride modus tussen het alleen routen wat de Linksys WAG354G nu doet en een NAT-setup. Dus, als de publieke IP-adressen op zijn wil ik dat er adressen in de 192.168.0.x range worden uitgedeeld waarna die ook naar internet gerouteerd moeten worden mbv NAT.

Ik kan deze mogelijkheid echter niet vinden in de linksys configuratie. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is met de huidige setup? Als ik in de router configuratie NAT aanzet, dan is er helemaal geen mogelijkheid meer om een ander IP-adres dan het adres van de router te gebruiken en dat is nu net niet de bedoeling.

Tja

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk niet dat dit mogelijk is, het is het 1 of het ander, je zou natuurlijk een extra router 1 extern ipadres kunnen laten natten.

[ Voor 6% gewijzigd door allure op 30-12-2008 16:36 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
tegelijk kan niet. Wel kun je gewoon een switch erachter knuppen + een router.

Je routertje doet nat, gebruikt 1 IP. Achterliggende pcs hebben dan gewoon een interneverbinding via de router. De PCs die je een extern IP wil geven prik je gewoon in de switch (router sluit je op de switch aan)

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-03 20:10
Heb je 8 externe IP-adressen thuis?

Dan is de beste oplossing want DJSmiley zegt denk ik. Eerst een switch ervoor die de externe IP-adressen kunnen gebruiken en wanneer je een PC hebt die geen extern IP-adres nodig heeft op een router aansluiten en via DHCP van de router een intern IP laten toewijzen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Tsja, nadeel daarvan is wel dat ik een extra extern IP-adres kwijt ben voor de extra router, maar goed, dan vrees ik dat er niets anders opzit. Zal eens op zoek naar een extra router.

Bedankt voor de tips!

Tja

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 21:05

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

MadEgg schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:30:
Tsja, nadeel daarvan is wel dat ik een extra extern IP-adres kwijt ben voor de extra router, maar goed, dan vrees ik dat er niets anders opzit. Zal eens op zoek naar een extra router.

Bedankt voor de tips!
Die ben je wel kwijt voor de router, maar je houd de IP-adressen van de systemen welke je aan de router knoopt vervolgens weer over; de DHCP van de router regelt dat namelijk verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastiaan op 02-01-2009 16:32 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Na wat rondspeuren op zoek naar een extra router kwam ik erachter dat de meeste Draytek-routers dit wel ondersteunen (in ieder geval de 2700 en de 2820 ADSL2/2+ routers), dus in plaats van een extra router heb ik nu een Draytek 2820n ter vervanging van mijn huidige router besteld. Ze zijn wel een beetje prijzig maar zo staan er geen twee apparaten stroom te verbruiken en kost het ook maar één IP-adres.

Tja

Pagina: 1