meerdere webservers achter 1 router 1 ip

Pagina: 1
Acties:

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
Hoe doe ik dit ?

ik heb dus 1 router met eventueel poort forwarding naar een webserver op port 80/443.
Nu wil ik er een tweede webserver naast hangen, dus achter dezelfde router en ik heb maar 1 publiek ip adres hoe kan ik dit het beste doen ?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Volgens mij kun je niet 2 servers achter 1 en dezelfde poort hangen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Dat worden verschillende poorten gebruiken.

Verwijderd

Ander poort toewijzen of simpelweg doorlinken.

Welke webserver/OS draai je ?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 16:40 ]

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 07:28
Je zou eens kunnen kijken naar ProxyPass / ProxyPassReverse in Apache als je dat draait op 1 van je webservers.

Weet niet precies meer hoe het zat, maar heb het zelf vroeger wel gebruikt voor een combi van Apache en IIS voor Exchange.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
De server achter poort 80 of 443 door laten verwijzen naar de andere servers?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
libero schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:17:
Hoe doe ik dit ?

ik heb dus 1 router met eventueel poort forwarding naar een webserver op port 80/443.
Nu wil ik er een tweede webserver naast hangen, dus achter dezelfde router en ik heb maar 1 publiek ip adres hoe kan ik dit het beste doen ?
2 opties: vhost en dan redirecten naar een andere poort, (webserver2.domein.ext forwarding maken naar http://ip:poort2)

Andere optie is webserver 1 laten proxyen naar 2, mod_proxy in apache. Nadeel is wel dat alle requests op server2 binnenkomen vanaf server1, dus logging enz werkt dan niet echt lekker. Ook sessies gebaseerd op source-IP kunnen ellende geven.

Mooiste is gewoon een 2e IP te gebruiken, of de scheiding te maken tussen webserv1 (http) en 2 (httpS)

Verwijderd

nautaonline schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:39:
Je zou eens kunnen kijken naar ProxyPass / ProxyPassReverse in Apache als je dat draait op 1 van je webservers.
Of simpelweg mounten en in je httpd.conf 'n entry aanmaken voor de 2e server, Misschien niet helemaal netjes maar wel redelijk simpel te realiseren.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Sommige providers kun je gewoon bellen voor een extra ip adres. Ik gebruikte zelf altijd de mod_proxy module van apache. De 1e server stuurt dan alles door naar de 2e server en speelt dus voor proxy.

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-03 21:45
libero schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:17:
Hoe doe ik dit ?

ik gebruik hiervoor het gratis http://www.ispconfig.org/ pakket
dan kan je bijvoorbeeld naar http://freedns.afraid.org/ gaan en daar een paar dns entries aanmaken die allemaal naar jouw ip verwijzen, maar toch allemaal op een andere site uitkomen.
het antwoord is meer dat je meerdere sites op een server moet hosten, meerdere servers op dezelfde poort achter het zelfde ip adres gaat moeilijk worden :P

[ Voor 11% gewijzigd door donotwant op 30-12-2008 16:48 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26
Het koppelen van meerdere DNS namen aan 1 adres en op basis daarvan het verkeer sluizen naar de juiste webdir, hoe wordt dat genoemd? Dat kan ook in Apache en lijkt me geschikt hiervoor, als je meerdere DNS namen kan aanmaken.
Meerdere webservers op meerdere poorten is natuurlijk lekker makkelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• libero
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:39:
Ander poort toewijzen of simpelweg doorlinken.

Welke webserver/OS draai je ?
w2k3/iis6
stel ik vraag een 2de ip adres aan, dan zit ik toch nog steeds met hetzelfde probleem ?

het gaat concreet om een webserver die gewoon webserver is op poort 80 en 443.
en daarnaast komt een exchange server draaien met ook webaccess. misscihen kan ik die webaccess ook wel op de webserver laten draaien maar dat lijkt me niet zo netjes..

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

ralpje

Deugpopje

libero schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:55:
[...]

w2k3/iis6
stel ik vraag een 2de ip adres aan, dan zit ik toch nog steeds met hetzelfde probleem ?
Hangt een beetje van de router af. Als de router meerdere ip adressen aan de buitenkant kan transleren naar verschillende interne adressen gaat het werken. Anders zul je toch iets van een reverse proxy moeten doen.

Is de 'gewone' webserver ook een Windows bak? Wellicht dat je die dan als Exchange Front-End server kan inrichten, en de exchange machine zelf als back-end kan gebruiken?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• libero
ralpje schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:58:
[...]

Hangt een beetje van de router af. Als de router meerdere ip adressen aan de buitenkant kan transleren naar verschillende interne adressen gaat het werken. Anders zul je toch iets van een reverse proxy moeten doen.

Is de 'gewone' webserver ook een Windows bak? Wellicht dat je die dan als Exchange Front-End server kan inrichten, en de exchange machine zelf als back-end kan gebruiken?
geen idee, de router is een cisco pix.
en het idee van dat de gewone webserver ook exchange gaat doen kan wel, maar ben een beetje bang dat dat teveel voor m word.

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 20:11
Is het een zakelijke of een consumenten lijn? Als het zakelijk is, is het meestal geen probleem om een extra IP adres te verkrijgen.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

ralpje

Deugpopje

Een een cisco pix moet extra ip's wel kunnen snappen, afhankelijk van type en versie.
Hoeveel users moet die Exchange gaan serveren? Bij een wat groter aantal users is het sowieso 'best-practice' om een front- en backend te gaan gebruiken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
donotwant schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:47:
[...]

ik gebruik hiervoor het gratis http://www.ispconfig.org/ pakket
dan kan je bijvoorbeeld naar http://freedns.afraid.org/ gaan en daar een paar dns entries aanmaken die allemaal naar jouw ip verwijzen, maar toch allemaal op een andere site uitkomen.
het antwoord is meer dat je meerdere sites op een server moet hosten, meerdere servers op dezelfde poort achter het zelfde ip adres gaat moeilijk worden :P
Inderdaad voor meerdere websites op 1 server te hosten is dat een heel makkelijk pakket. Ik heb eerst deze howto gebruikt. Vervolgens hoeft je alleen nog maar de installatiehandleiding van ispconfig te volgen en alles werkt prima :)

Maar inderdaad is dat geen oplossing voor meerdere server achter 1 ip op dezelfde poort te draaien. Misschien moet je dan apart iets van een proxy gebruiken die alle webrequests op basis van hun naam doorstuurd naar de juiste server...

• libero
ralpje schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:27:
Een een cisco pix moet extra ip's wel kunnen snappen, afhankelijk van type en versie.
Hoeveel users moet die Exchange gaan serveren? Bij een wat groter aantal users is het sowieso 'best-practice' om een front- en backend te gaan gebruiken.
in eerste instantie iets van 150 users, daarna iets van 2000.
het is op basis van 2007, maar of ik nou front of backend servers ga gebruiken, het probleem blijft ik vraag me af hoe andere dit oplossen.

er zijn toch wel meer bedrijven die al een webserver hebben, en daarnaast een exchange owa server die ze niet op dezelfde host als de webserver willen hebben?

in iis zit ook iets van een redirect, kan ik die niet gewoon gebruiken om een subdomein te laten verwijzen (op de huidige webserver) naar een andere interne host die dan owa host.

[ Voor 11% gewijzigd door libero op 30-12-2008 21:59 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
libero schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:58:
[...]

in eerste instantie iets van 150 users, daarna iets van 2000.
het is op basis van 2007, maar of ik nou front of backend servers ga gebruiken, het probleem blijft ik vraag me af hoe andere dit oplossen.

er zijn toch wel meer bedrijven die al een webserver hebben, en daarnaast een exchange owa server die ze niet op dezelfde host als de webserver willen hebben?

in iis zit ook iets van een redirect, kan ik die niet gewoon gebruiken om een subdomein te laten verwijzen (op de huidige webserver) naar een andere interne host die dan owa host.
Maar wat is er mis met de suggestie van een extra IP gebruiken voor je owa?

Ik mag aannemen dat je met dergelijke aantallen users geen consumentenlijn hebt, en bij de meeste providers krijg je gewoon een routed subnetje.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-03 20:10
Als je alles in het datacenter hebt staan zoals ik mag aannemen dan kan je gewoon aan je provider een IP erbij vragen hoor mits je uitleg voldoet aan de RIPE voorwaarden.
Zoals DJSmiley zegt, je krijgt bij de meeste gewoon een "routed subnetje"

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Heb je beheer over een DNS server en een eigen domeinnaam?

Download my music on SoundCloud

Pagina: 1