Dynamic disks unreadable

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Recent heb ik het moederbord van mijn pc vervangen van een Asrock Dual939-SATA2 naar een Gigabyte X48-DS5. Sindsdien is mijn softwarematige RAID-0 (bestaande uit twee seagate schijven) echter niet meer bruikbaar. Eerst werd één van de schijven onder windows XP's schijfbeheer gemarkeert als unreadable, maar was de andere nog in orde. Sinds kort wordt ook de tweede schijf echter als unreadable gezien. In de Event log worden ook schrijffouten gelogd voor beide schijven, met voor beide schijven op exact dezelfde blokken, en met exact dezelfde statusmelding (0xc0000185). De schijven voltooien aan de andere kant wel zonder problemen alle SeaTools tests (zowel SMART tests als sector test), en eveneens de Error Scan van HD Tune.

Ik verder nog geprobeerd:
  • Moederbord BIOS update
  • Andere SATA kabels gebruiken
  • Andere SATA poorten gebruiken
  • Andere SATA controller gebruiken (moederbord heeft er twee)
  • Recentste SATA drivers geïnstalleerd
  • Andere Sata modes (met en zonder AHCI)
  • Partition ID bekeken met DiskProbe, en voor zover ik kan zien staat deze juist (nl. op 0x42)
Geen daarvan hielp echter.
Ik denk ook niet dat het aan mijn voeding zal liggen, gezien het een Corsair 650W is, wat toch voldoende zou moeten zijn ( de rest van het systeem bestaat uit een E8400 en een Radeon HD4780, beide op stock speeds). Heeft er iemand nog een idee?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oude mobo terugzetten, de boel dan nog eens proberen, als de sodemieter backuppen en hopen dat je niks kwijt bent :?
Dikke kans dat je met twee verschillende raid-controllers zo goed als al je data kwijt bent

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Sofware raid gebruikt geen raidcontroller he.
Hij geeft aan dat hij dynamic disks gebruikt, en dat heeft windows nodig om een striped volume (raid0 volume) te maken.

Van wat ik hier over kan vinden ben je basicly screwed.
Maar aan de andere kant, zo belangrijk zal de data ook wel weer niet zijn aangezien het op een striped volume stond.
Schijfjes leegknallen en lekker opnieuw beginnen zou ik zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 16:24 ]

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Hm, daar vreesde ik ook al voor... De data op dat volume is inderdaad niet zo erg belangrijk, het waren hoofdzakelijk games die daar op geïnstalleerd stonden.

Wel een beetje vervelend, gezien de reden dat ik een softwarematige raid gebruikte net was zodat ik mijn raid kon behouden als ik van moederbord veranderde... :s