Laptop na 4 mnd kapot. garantie weg ?

Pagina: 1
Acties:

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:30

Nutral

gamer/hardware freak

Topicstarter
Ik heb mijn laptop in Augustus gekocht voor 1200 euro bij alternate en gewoon goed gebruikt. Gewoon goed in mijn crumpler opbergen, geen schokken mee maken. nooit laten vallen en nooit eten/drinken overheengegooid. Verder heb ik mijn usb poorten gebruikt voor mijn muis, toetsenbord, externe harde schijf en wacom die ik allemaal ook gebruik voor mijn normale computer.

Bij alternate ingebracht als rma. daar is hij getest en kwam op dezelfde conclusie dat de laptop kapot was, als je de laptop aanzet startte hij op en sloot hij een paar seconden later weer af en startte hij weer op zonder beeld met alleen het power lampje dat aan en uit gaat.

Twee weken later beweert alternate dat ik mijn usbpoorten niet goed heb gebruikt en daardoor mijn garantie weg is. Blijkbaar heeft de usbpoort kortsluiting gemaakt en is daardoor het moederbord kapot gegaan. Omdat mijn garantie weg is moet ik nu zelf 558 euro betalen aan reparatiekosten en dan word mijn laptop weer gemaakt.

Kunnen ze dit wel zomaar doen en wat zijn mijn rechten ? Ik heb de laptop normaal gebruikt en de usb apparaten werken ook allemaal prima. Zou ik mijn rechtsbijstandverzekering in kunnen schakelen ?

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 21:11

Snijkoek

Metal up your ass

Ik zou zeker rechtsbijstandverzekering inschakelen. Ten eerste zie ik niet in hoe je USB poorten verkeerd zou kunnen gebruiken en ten tweede lijkt het me sterk dat je daarmee het hele moederbord zou kunnen slopen als je er niets anders dan de genoemde apparatuur op aansluit...

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Hoe kunnen ze ooit bewijzen dat jij de USB poorten hebt misbruikt? Lijkt me toch well heel erg ver gezocht van Alternate. Als er zichtbare val/stootschade is: prima. Maar dit lijkt me toch wel een heel lastig bewijsbaar conclusie. Wellicht kun je contact opnemen met de leverancier van je laptop (Asus? HP? ofzo?) als het niet via Alternate lukt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27
Misschien USB stekker er ondersteboven in gedrukt van je wacom? Dat zou sluiting kunnen veroorzaken waardoor nu het mobo wellicht kaduuk is. Vraag anders eens of dat ze je foto's willen toemailen van die USB poort....

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Topicstarter
Ik zou nooit de aansluiting van mijn wacom verkeerd om kunnen aansluiting. het is gewoon een mini-usb -> usb aansluiting die je er niet omgekeerd in krijgt zonder het te forceren. De usb aansluiting zag er toen ik hem wegbracht gewoon uit zoals ik hem had gekregen. Toen hij kapot ging had ik de hele dag gewoon thuis mijn muis en toetsenbord aangesloten en verder niks. Het is een BTO laptop die bij alternate verkocht word.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

gewoon contact opnemen met alternate en aangeven dat dit zeker het geval niet is geweest, waarbij je ook aangeeft hoe je met je laptop om gaat.

mochten zij hier verder niet op in willen dan maar eventjes aangeven dat je dan je rechtsbijstand inschakeld voor het verder afhandelen van deze zaak :)

Wabbawabbawabbawabba

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Topicstarter
Ik heb ze al gebeld dat ik het niet zo heb gebruikt en het order van de fabriek wil hebben waarin staat wat er kapot is en de reparatiekosten. Het is naar de fabriek gestuurd en die heeft de conclusie gesteld dat het door de usb komt.

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Dit staat op de website van consuwijzer.nl:
De eerste 6 maanden staat u extra sterk
Vertoont het product in de eerste zes maanden na aankoop een mankement,
dan neemt de wet aan dat het product op het moment van aankoop al niet in orde
was. Daarom staat u in deze periode extra sterk als u de verkoper aanspreekt op
herstel of vervanging van het product. De verkoper kan uiteraard wel onderzoeken
of u het product op een normale wijze heeft gebruikt.
Ze moeten dus aantonen dat je de USB-poort verkeerd hebt gebruikt. Kunnen ze dat niet, dan heb je sowieso recht op garantie. Dat je laptop stuk is omdat er kortsluiting in een USB-poort zat is volgens mij niet bewijs van verkeerd gebruik. Succes in ieder geval!

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Binnen 6 maanden na aanschaf is het aan de leverancier te bewijzen dat het mankement niet al ("latent") aanwezig was.
Zie bijv. http://kassa.vara.nl/port...uestion&qid=51640&cat=666

Dus als er geen (zichtbare) schade is die door jou veroorzaakt is (nogmaals, bewijslast ligt bij leverancier, zij moeten dat kunnen aantonen), dan moet Alternate opdraaien voor de herstelkosten.

• stylezzz
Nutral schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:59:
Ik zou nooit de aansluiting van mijn wacom verkeerd om kunnen aansluiting. het is gewoon een mini-usb -> usb aansluiting die je er niet omgekeerd in krijgt zonder het te forceren. De usb aansluiting zag er toen ik hem wegbracht gewoon uit zoals ik hem had gekregen. Toen hij kapot ging had ik de hele dag gewoon thuis mijn muis en toetsenbord aangesloten en verder niks. Het is een BTO laptop die bij alternate verkocht word.
Jawel. Neem een normale USB aansluiting en die kun je ondersteboven in een USB poort douwen, je wil niet weten hoe vaak het hier voorkomt. :) (famous quote : met een hamer past alles)

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Topicstarter
Ik weet zeker dat ik dat niet heb gedaan. Op de dag dat hij kapot ging heb ik niet eens usb poorten verwisseld.

• stylezzz
OK. Maar heb je ze al gevraagd om die 'schade aan USB poort' iets duidelijker te omschrijven of je eventueel wat foto's toe te mailen? Daar zouden we een stuk meer mee kunnen denk ik. :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
Wat helaas vaak voorkomt met USB poorten is dat het (doorgaans) witte stukje plastic dat de contacten scheid van de ground kapot raakt of helemaal uit de USB poort verdwijnt. Dat hoeft niet duidelijk zichtbaar te zijn. Dat is inderdaad meestal de schuld van de consument en kan onder andere veroorzaakt worden door de laptop aan één kant op te tillen met USB stekkers erin aan de andere kant waardoor er druk op komt te staan.

Ook proberen de stekker er verkeerd om in te steken kan een oorzaak zijn.

Hoe dan ook, het heeft weinig zin om te speculeren over wat de precieze oorzaak is en hoe Alternate dat geconstateerd heeft. Vraag Alternate om bewijzen. Als zij claimen dat jij de laptop kapot hebt gemaakt, dan moeten ze dat bewijzen ook. Vaak kunnen ze dat met foto's of reparatierapporten van experts. Als je die eenmaal in handen hebt, dan kun je gaan bepalen wat je volgende stap gaat worden. Overigens moet je je niet laten doorsturen naar reparateur of fabrikant. Jij hebt te maken met Alternate en niemand anders.

Edit: Deze schade kan al eerder ontstaan zijn. Ik heb een klant gehad waarbij het pas 2 maanden na dato mis ging.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 30-12-2008 16:18 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nutral schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:13:
Ik weet zeker dat ik dat niet heb gedaan. Op de dag dat hij kapot ging heb ik niet eens usb poorten verwisseld.
Dan zou ik het bij je rechtsbijstandsverzekering neerleggen; wat de fabrikant zegt heb jij trouwens in principe weinig mee te maken, je overeenkomst is met Alternate.
En als zij niet kunnen/willen bewijzen dat jij die USB poort hebt gesloopt, dan zitten zij fout, en niet jij.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01 07:52

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik heb ook dat een USB stickie sluiting veroorzaakt. Maar lijkt te liggen aan mijn behuizing. Niet aan hoe je dat ding erin doet. Moet het nog nakijken :) No way dat ze dat voor jouw rekening kunnen laten komen. Alleen als de USB zichtbaar zwaar is verwrongen ofzo misschien.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Pagina: 1