Onverklaarbare BSOD's en uitval na bouw PC

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53
Hallo!

Recent heb ik een tweedehands moederbord gekocht via Tweakers.net, een Asus P4V800-X.

Hier heb ik ingezet;

- Een P4 Northwood 2800 mhz, 800 FSB
- 512 MB Ram
- Audigy 2
- 9800 Pro
- 20 GB HDD
- Voeding van een X aantal Watt

Van alle onderdelen, op de processor en de voeding na, weet ik dat ze goed zijn.

Ik heb Windows XP geinstalleerd en eerst lukte het installeren al niet eens; hij bleef vaak hangen op 13 minuten (ergens aan het einde van de installatie). Na enkele keren proberen lukte het me toch om XP te installeren (kwestie van geluk blijkbaar).

Maar helaas, de problemen waren niet over. Ik kreeg BSOD's, waarbij 'ntfs.sys' en vooral 'pciidex.sys' veelvuldig voorkwamen. Ook startte de pc 'zomaar' ineens opnieuw op. Heel irritant. Crashes en BSOD's komen voor bij het spelen van Warcraft 3, Age of Empires 2, het installeren van Catalyst drivers, Audigy drivers, VIA 4in1 drivers etc. etc. Ook crasht IE na een schone installatie op random websites die naar mijn gevoel niet meer softwarematig te verklaren zijn. WMP Classic crasht bij het afspelen van een film na een minuut gegarandeerd.

Goed, dus heb ik alle onderdelen (behalve de voeding en de processor) vervangen en uitgeprobeerd of dat hielp. Hielp niet. Het gebeurde ook met ander RAM, geen geluidskaart, een andere VGA kaart en een andere HDD. Memtest gaf aan dat beide RAM reepjes oké waren.

De voedingwaardes zijn ook oké (11,973 etc.). 3 BIOSsen geprobeerd; mocht niet baten.

Iemand een idee? Als ik op die .sys files zoek op Google krijg ik alleen maar vage problemen waar ik niets mee kan.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 16:04

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ik heb zelf vergelijkbare problemen, (welke ik nog niet volledig onderzocht heb)
Maar daarvan vermoed ik dat het de CPU of de voeding is die niet goed meer is.

Ik zou in ieder geval de voeding eens proberen te veranderen zodat je ook die kunt uitsluiten.

Dan blijven de CPU en mobo over als potentiële problemen, misschien dat een andere tweakers ons kan helpen met een test voor deze onderdelen (softwarematig)

PS.
Heb je al naar de temperaturen gekeken, misschien wordt er een onderdeel te warm waardoor fouten ontstaan. Kijk goed naar de CPU en chipset!

[ Voor 16% gewijzigd door Robinski op 30-12-2008 15:49 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 18:01

racoon

mooowwww

heb je al op google gezocht naar de tekst die in je bsod komt?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Atomius
De temps zijn prima; 40 en 35 graden.

Ik heb alleen gezocht naar de filename icm woorden als 'BSOD'.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Brakke voeding zou ik zeggen. De continu spanning zegt niet veel, het gaat erom of de voeding een schone 5/12 v kan leveren. Blijkbaar veroorzaken de momenten dat het nodig is een crash op. Laat een goede spannings monitor meelopen en log de spanningsfluctuaties. Dan zie je vanzelf of dit de oorzaak is. Kan even niet zo snel bedenken welke je kunt gebruiken 8)7

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ik zou er in ieder geval geen geld meer in investeren. De northwood was al een slechte processor en via chipsets zijn altijd al slecht geweest.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Zowel ntfs.sys (bestandssysteem) als pciidex.sys (uitbreiding op IDE-busdriver) hebben betrekking op HDD-gerelateerde zaken. Aangezien je de HDD al wel vervangen hebt ligt het dus niet aan de HDD (ervan uitgaande dat ze niet beide defect zijn ;) ). Ik denk dat je een IDE-controller op je moederbord kaduuk is, ergo je moederbord dus. Dat verklaart ook de variëteit in de momenten waarop het gebeurd.

Vervoer zal een oorzaak kunnen zijn. Is e.e.a. anti-statisch vervoerd? Klinkt knullig maar een gebrek aan dat vervoer kan natuurlijk best de oorzaak zijn.

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

PC-Reactive schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:44:
Zowel ntfs.sys (bestandssysteem) als pciidex.sys (uitbreiding op IDE-busdriver) hebben betrekking op HDD-gerelateerde zaken. Aangezien je de HDD al wel vervangen hebt ligt het dus niet aan de HDD (ervan uitgaande dat ze niet beide defect zijn ;) ). Ik denk dat je een IDE-controller op je moederbord kaduuk is, ergo je moederbord dus. Dat verklaart ook de variëteit in de momenten waarop het gebeurd.
Een HD die te weinig spanning krijgt gaat ook vreemd doen hoor. ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Moederbord checken tav de condensators, de ronde tonnetjes op je moederbord, deze moeten rond zijn en bovenop vlak.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 09:38
- Voeding van een X aantal Watt
Ik mis daar toch echt een concreet getal. Maar je schrijft dat je niet weet of de proc en voeding goed zijn. Dan maakt het eea lastig. Maar ik zou beginnen bij de voeding. Dat de waardes die je uitleest goed zijn (waarin lees je ze trouwens uit en onder wat voor load) zegt nog niks, kan best zijn er op een kleine tijdschaal als nog dalen zijn beneden de minimaal benodigde spanning. Sowieso, ik meen me te herinneren dat je met P4 moederborden (heb een Asus P4) goed moet kijken naar de verdeling over de spanningslijnen, omdat nieuwere voedingen niet altijd genoeg amps hebben op de 3.3v/5v (een van de twee, weet niet meer welke).

[ Voor 24% gewijzigd door Klaus_1250 op 31-12-2008 00:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vervang het moederbord eens. De Asus P4 series staan erom bekend op de meest vage manieren (half)dood neer te vallen. Vaak met extreem onverklaarbare oorzaken (ik durf wel te zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb op het gebied van mobo troubleshooting, maar zelfs met mijn kennis en testhardware kom ik nog wel eens een Asus tegen waarbij ik niet kan verklaren wat er nu precies het probleem geeft).
Elco's kunnen het zijn, maar vaak hebben ze niet zichtbare schade.

Verder geldt natuurlijk: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 31-12-2008 00:17 ]

• Atomius
Goed, het is wel duidelijk dat iedereen aanraadt om die voeding even te vervangen.

De processor heeft het altijd goed gedaan, totdat het mobo waar die inzat het begaf. Ga er niet vanuit dat ie schade heeft opgelopen.

Vandaag Win XP weer opnieuw geinstalleerd; crasht bij 8% van de XP installatie. Daarna nog een keer geinstalleerd, toen deed ie het wel (maar het is heel onderhevig aan toeval klaarblijkelijk). Kan iemand verklaren waarom het altijd aan het eind van de XP installatie gebeurt (als het gebeurt)?

Toen XP geinstalleerd was crashte ie daarna random op verschillende .sys files. Dit keer was een aticpl.sys (oid) file en een usbport.sys (...?) de boosdoener volgens XP. Heel vaak zie je ook IRQ_less_or_equal staan bovenaan de BSOD. Een paar keer ook zomaar een BSOD zonder enige boeiende info erop.

Verder; geen bloemkool op condensators.

• Atomius
Goed, vandaag de voeding vervangen. Nog steeds crashes en BSOD's.

Kan ik nu met zekerheid zeggen dat het aan het moederbord ligt?

En zo ja; wie is er aansprakelijk?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

WizZie- schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:42:
Goed, vandaag de voeding vervangen. Nog steeds crashes en BSOD's.

Kan ik nu met zekerheid zeggen dat het aan het moederbord ligt?

En zo ja; wie is er aansprakelijk?
Je doet nog steeds aannames zonder echt te testen:
De processor heeft het altijd goed gedaan, totdat het mobo waar die inzat het begaf. Ga er niet vanuit dat ie schade heeft opgelopen.
Je weet niet of de processor schade heeft opgelopen als je het niet test. Zie Terw_Dan in "Onverklaarbare BSOD's en uitval na bouw PC" en de daarin genoemde Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en ga gestructureerd testen aan de hand daarvan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 19:26
Kun je het moederbord controleren op bolle elko's (condensators, die lange)? Naarmate elko's ouder worden worden deze slecht en kunnen ze gaan lekken en voor de meest rare instabiliteits problemen zorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_me op 01-01-2009 20:24 ]

• Atomius
Geen bolle condensators.

Gek gebeuren; gister een ander moederbord gekregen. Voeding brandt door zodra ik alles aangesloten heb :S Pech? Of was die voeding altijd al kapot en heeft ie het eerste moederbord schade toegebracht? Ik weet het niet. Iig ga ik in het weekend weer een andere voeding proberen op dat nieuwe moederbord.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 09:38
Voeding brandt door zodra ik alles aangesloten heb :S ... Pech? Of was die voeding altijd al kapot en heeft ie het eerste moederbord schade toegebracht?
B-merk voeding? Te weinig watt? Voedingslijnen verkeerd balast? In je startpost heb je het over "een" voeding van X watt. Normaal het is het merk, type en wattage wel nuttige info. Neem aan dat je niet zomaar ff een voeding eraan hebt geknutselt.

• Atomius
Hehe! Met een nieuw 478 moederbord doen alle onderdelen het wel. Gebruik nu de B-merk voeding die ik bij het vorige moederbord ook heb gebruikt, en het werkt als een zonnetje.

Toch het moederbord dus :)
Pagina: 1