Dagwaarde of alternatief voor onrepareerbare videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 15:56

ötzi

eclecticus

Topicstarter
Een vriend van me heeft hier een EAH 2900XT gekocht die (naast de bekende ATI + 4 GB RAM BSOD problemen) er na 1 jaar helemaal mee ophield .
Hij heeft de kaart ruim binnen de garantietermijn van 2 jaar (Asus geeft zelf 3 jaar) terug naar PCL gebracht voor RMA , nu (3 maanden later) zegt PCL dat de kaart niet te repareren of opnieuw te leveren is en bieden ze hem aan de door hun vastgestelde dagwaarde van 46,- Euro te retourneren terwijl hij indertijd ongeveer 300,- heeft betaald .
PCL moet (volgens de garantie wetgeving) toch bij het leveren van een ondeugdelijk product dit kosteloos vervangen of de aankoopprijs vergoeden ?
Misschien is er iemand hier met soortgelijke ervaringen hoe dit op te lossen zonder ellenlange brieven te moeten schrijven naar de consumentenbond en geschillen commissies ?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
offtopic:
Ik heb de titel verduidelijk om het onderwerp van de vraag / discussie te dekken. De shop is secundair van belang in de discussie.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 30-12-2008 15:24 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
De aankoopprijs vergoeden hoeven ze niet, maar ik zou voorstellend dat wanneer door Asus 3 jaar garantie wordt geleverd de verkoper toch meer moet kunnen doen dan de schamele 46 euro...

Laat ze gewoon een vergelijkbare kaart leveren.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
coyote1980 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:25:
Laat ze gewoon een vergelijkbare kaart leveren.
Zou ook mijn uitgangspunt zijn. Kwestie van kijken naar features en benchmarks en dan kijken welke alternatieven in aanmerking komen. Op basis daarvan een voorstel formuleren.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 14:35

CaDje

Framedrops for life

Misschien is het een optie om bij Asus zelf aan te bellen?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Reparatie of gelijkwaardig artikel hoor je te krijgen, zeker binnen de garantie.

Bij nominale levensduur moet je ook kijken naar afschrijving van het artikel, maar aangezien je nog binnen de garantie zit, heb je hier nog niet mee te maken.

Mijn advies; direct contact opnemen met de support afdeling van ASUS en je hebt binnenkort een gerepareerde/gelijkwaardige kaart terug :)

Verdre kun je voor dit soort zaken ook op consuwijzer/staiksterk en dat soort sites kijken :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:24
45 euro lijkt me wel erg schamel. Ik zou zelf inzetten op een euro of 100, dan kun je een HD3870 of iets in die trant kopen welke ongeveer dezelfde prestaties geeft. :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 08:21
Michael Knight schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:32:
Reparatie of gelijkwaardig artikel hoor je te krijgen, zeker binnen de garantie.

Bij nominale levensduur moet je ook kijken naar afschrijving van het artikel, maar aangezien je nog binnen de garantie zit, heb je hier nog niet mee te maken.

Mijn advies; direct contact opnemen met de support afdeling van ASUS en je hebt binnenkort een gerepareerde/gelijkwaardige kaart terug :)

Verdre kun je voor dit soort zaken ook op consuwijzer/staiksterk en dat soort sites kijken :)
Idd. Gewoon de verkoper wijzen op de garantie voorwaarden van asus, en hem de kaart naar asus terug laten sturen. Jij staat in je recht de winkelier wil gewoon nog een video kaart aan je verkopen.

Wilt de winkelier niets doen? Gewoon even asus contacten en vragen wat te doen ;)

http://www.asus.nl/aboutasus.aspx?show=3
dominator schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:33:
45 euro lijkt me wel erg schamel. Ik zou zelf inzetten op een euro of 100, dan kun je een HD3870 of iets in die trant kopen welke ongeveer dezelfde prestaties geeft. :)
Van welke planeet ben jij? Iets wat defect is door verkopen is zelfs strafbaar indien jij redelijkewijs wist dat er een defect aanwezig is op het product

[ Voor 19% gewijzigd door To_Tall op 30-12-2008 15:37 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:24
To_Tall schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:35:
[...]
Van welke planeet ben jij? Iets wat defect is door verkopen is zelfs strafbaar indien jij redelijkewijs wist dat er een defect aanwezig is op het product
Lees mijn post nog eens goed, en blaat dan nog eens. :) PCL bied de klant een creditwaarde aan omdat zijn kaart defect is geraakt binnen garantie. 45 euro is wel erg weinig naar mijn mening, ik zou inzetten op een euro of 100. Daarvoor kun je een HD3870 kopen (of iets in die trant) welke ongeveer dezelfde prestaties geeft als een 2900XT. Duidelijker kan ik het niet verwoorden.

Degene die overigens iemand van asus aan de lijn krijgt die daadwerkelijk hier iets mee kan krijgt van mij 100 euro. In nederland hebben ze 1 telefoonnummer en daar mag je alleen naar toe bellen als je een laptop hebt. :) (kompleet nutteloos in dit geval dus)

[ Voor 57% gewijzigd door stylezzz op 30-12-2008 15:39 ]

Verwijderd

huh? hij zegt toch niet dat hij die wil verkopen

• ötzi

ötzi

eclecticus

Topicstarter
Michael Knight schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:32:

PCL heeft naar eigen zeggen de kaart naar Asus opgestuurd en die kunnen niet repareren en leveren.

van Consuwijzer ;
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u zolang een product te leen krijgt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Deze keuze mag de verkoper zelf maken.
Dus het alternatief van de dagwaarde gaat niet op binnen de garantietermijn , hij is ondertussen zijn kaart al bijna 3 en halve maand kwijt en heeft een kaartje van 40,- Euro moeten kopen om zijn systeem draaiende te houden .
Denk dat het toch neerkomt op een ouderwets potje touwtrekken...
Degene die overigens iemand van asus aan de lijn krijgt die daadwerkelijk hier iets mee kan krijgt van mij 100 euro. In nederland hebben ze 1 telefoonnummer en daar mag je alleen naar toe bellen als je een laptop hebt. :) (kompleet nutteloos in dit geval dus)
Ja dat zag ik al :?
kan ook geen support form aanmaken aangezien ik het S/N niet heb want PCL heeft de kaart nog .

[ Voor 12% gewijzigd door ötzi op 30-12-2008 15:52 ]

• AMD1800
  • Laatst online: 26-01 23:48
Het is wel is waar iets anders, maar ik ben in het bezit geweest van 2 toetsenborden die binnen 1 jaar, en dus ook binnen de garantieperiode stuk zijn gegaan. Bij beide producten heb ik mijn geld gewoon teruggekregen. Dat was bij de Dixons. Het is in ieder geval raar dat ze beginnen te praten over dagwaarde, want ze garanderen dat t product 3 jaar goed werkt. Als het dan stuk is en er kan geen zelfde kaart meer worden geleverd, krijg je gewoon het aankoopbedrag terug. Dus ik zou niet akkoord gaan met iets dat geen 300 euro waard is. Gewoon even de sites van de consumentenbond nalezen enzo en misschien hun gaan bellen.

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-01 08:59
Toevallig heb ik iets ook zoiets meegemaakt bij Azerty.
Ging om een 8600GS XXX van XFX, ging na iets meer dan een jaar kapot en dus binnen de garantietermijn van 2 jaar. Kaart opgestuurd naar Azerty en die hebben hem weer doorgestuurd naar de fabriek. Na 6 weken :O werd duidelijk dat de kaart niet meer leverbaar was en dat ik 45 euro kon krijgen. (rond de 150 betaald). Dit terwijl een nieuwe gelijkwaardige kaart rond de 90 euro kost.

Om een lang verhaal kort te maken, Azerty weigert gewoon om meer dan die 45 euro te bieden en als consument sta je dan gewoon met je rug tegen de muur. Volgens de Consumentenbond heb ik ook gewoon recht op die 90 euro, maarja, recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Helaas heb ik geen rechtsbijstand, anders had ik er wel een advocaat bij gehaald, want dit soort praktijken zijn echt belachelijk.

Mocht iemand nog een instantie kennen die met dit soort dingen aan de slag gaan (soort van consumentenbond), let me know. Maar ik ben er helaas bang voor.

• coyote1980
Heb je al voorgesteld dat ze een gelijkwaardig product leveren? Evt. lijstje alternatieven aanleveren (niet te groot) waar ze uit kunnen kiezen, én ook reeel blijven ;)

Stel ze ook aangetekend schriftelijk in gebreke, doe daar je verhaal en draag ook daar de voor jou acceptabele oplossingen aan.
ötzi schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:44:
[...]

kan ook geen support form aanmaken aangezien ik het S/N niet heb want PCL heeft de kaart nog .
Anders: heb je niet nog een orderbon waar het S/N op staat? Anders evt aan PCL het serial vragen voor 'research'. Gaan ze moeilijk doen geef je gewoon aan dat ze zelf moeilijk doen door geen gelijkwaardig product te willen leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door coyote1980 op 30-12-2008 15:56 ]

• ötzi

ötzi

eclecticus

Topicstarter
Heb de stoute schoenen aangetrokken en ze net gebeld met een fabeltje dat ik een jurist was die voor zijn client wat informatie opvroeg voor het ondernemen van juridische stappen ; na een hoop gestamel van hun kant mag hij een nieuwe kaart uitzoeken...
Niet helemaal correct maar het doel heiligt de middelen laten we maar zeggen :P

[ Voor 13% gewijzigd door ötzi op 30-12-2008 17:02 ]

• coyote1980
lol, moet wel lachen, vind de opstelling van hun kant wel rechtvaardiging voor je toneelstukje, feli en kudos!

Verwijderd

Bij deze even mijn dank voor dit draadje en de inspiratie die het mij gegeven heeft.

Ik had met iets soortgelijks te maken en ik heb na 6 weken wachten de mensen van 4launch laten weten dat ze toch maar iets moesten doen binnen 2 weken anders zou ik de koop ontbinden en buitengerechterlijk mijn geld plus bijkomende kosten terugeisen (lees deurwaarder).
Volgende dag kreeg ik een aanbod voor een vervangend model.

Mijn tip:
Wacht gewoon even de periode die zij aangeven en ga dan gewoon op deze harde manier met de mensen om.
Pagina: 1