Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Lang geleden dat ik hier was maar ik heb toch echt jullie hulp nodig. Ik moet een poster maken op A0 formaat en een PDF voor op een vlag. Nu kan ik ongeveer wel alles maken met Photoshop wat ik kan bedenken maar Illustrator vind ik nog best lastig. Ik heb van beide programma's CS4.

Ik heb in de poster en de vlag ruimte gereserveerd voor een foto. Is het dan wel raadzaam om dit Illustrator te doen? Heeft dit wel zin? Hoe zit het verschil tussen de programma's eigenlijk?

Hoe pakken jullie dit soort dingen aan. Een PSD voor A0 is namelijk 443MB groot, beetje lastig. Toch met Illustrator, hoe kan ik dit dan het beste leren met eigenlijk aardig wat kennis van Photoshop?

Bedankt!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Gebruik het gereedschap waar het voor bedoeld is. In dit geval is Illustrator dus de beste keus omdat het vectorgeorienteerd is, en je bij grote afbeeldingen niet per pixel 'betaalt'. Ik heb met parate Photoshop-kennis in een paar daagjes genoeg Illustrator ervaring opgedaan om voor 't werk een goeie poster te maken, en ik ben maar een software ontwikkelaar en geen grafisch designer :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
Ik zou posters opmaken in InDesign. Simpelweg vanwege het feit dat je daar met geplaatste media werkt, in plaats van direct in beeld. Verschil zit hem in de performance van het programma. In InDesign maak je in lage resolutie op, wat snel werkt waarna je naar een (certified) PDF kunt exporteren.

Photoshop voor opmaakwerk van dit soort dingen zou wel kunnen alleen vind ik dat persoonlijk niet echt prettig werken. Dingen als kleurgebruik (InkManager) en afloopinstellingen kun je in Photoshop minder goed gebruiken. Illustrator zou ik -zoals de naam doet vermoeden- meer gebruiken voor illustraties (logo's). InDesign voor DTP en Photoshop voor fotobewerking en website ontwerp.

• Willem
Overigens, ga je die A0 op 300 dpi opmaken ofzo?! Check eens bij de drukkerij / print slash copyshop informeren met welk raster wordt geprint dan kun je je dpi terugschroeven wat er voor zorgt dat je bestand kleiner wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar er zit een foto in verwerkt. Wat gebeurd daar dan mee? Die blijft toch in 'pixels'?

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-01 20:52

RoyK

Hobby tekenaar

Ik werk niet veel met Indesign, regelmatig met Illustrator en erg veel met photoshop. Illustrator is de beste keuze als je iets wil maken wat ook op groot formaat zijn kwaliteit behoud. Of Indesign de beste keuze is, lijkt mij persoonlijk niet. Blijf dan dichter bij photoshop en gebruik Illustrator.

Je zal er wat tijd in moeten investeren. Als je normaal geen gebruik maakt van de pen tool zal je het lastiger hebben dan dat je bekend met met deze tool. Illustrator werkt natuurlijk wel op een aantal vlakken heel anders als photoshop. Ik zou zeggen klim er gewoon in..als je vast komt te zitten en je er niet meer uit komt heb je ons toch nog ;)

Mijn portfolio op Instagram

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

je foto is opgebouwd in pixels. Daar is niets aan te doen
Je zou de foto kunnen tracen in illustrator. Dan gaat hij de foto omzetten naar vectoren maar daar lever je wel altijd op in. Het is een soort style waar je in terecht komt. Kan je vertellen welk formaat de foto nu is?

hier een voorbeeld wat met vectoren mogelijk is

http://images.google.nl/i...&btnG=Afbeeldingen+zoeken

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:20:
Toch met Illustrator, hoe kan ik dit dan het beste leren met eigenlijk aardig wat kennis van Photoshop?
Ik gebruik altijd het boek "illustrator cs2 killertips"

[ Voor 21% gewijzigd door djexplo op 30-12-2008 15:03 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Willem
Niemand zegt iets over tracen, of naar vectoren omzetten. Dan nog denk ik dat InDesign een betere tool is dan Illustrator om een poster mee op te maken, maar dan ga je je snel op het vlak persoonlijke voorkeur begeven.

@RoyK: Wat je bedoelt met "Blijf dan dichter bij photoshop en gebruik illustrator" is me een raadsel, ID is het programma bij uitstek voor dit soort DTP werkzaamheden. Maar als het te maken heeft met de keuze daartussen als je geen InDesign tot je beschikking hebt dan zou ik zeker voor Illustrator gaan.

@Topicstarter: Je foto is een bitmap, die blijft bitmap. Ook als je naar PDF export vanuit ID. Zaak is dat je uitzoekt op hoeveel dpi je moet gaan werken, zodat je je document size op maat kunt maken (afloop? Full color?).

Wat zegt de drukker overigens? Wat zijn de aanleverspecificaties? :)

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
willem169 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:56:
Dan nog denk ik dat InDesign een betere tool is dan Illustrator om een poster mee op te maken, maar dan ga je je snel op het vlak persoonlijke voorkeur begeven.
InDesign is inderdaad een goede Tool om een Poster in elkaar te zetten. Maar dan praten we over een poster waarbij de basis logo's al beschikbaar zijn, en je een poster met tekst en plaatjes wilt.

Als je een poster wilt maken voor een "Thema Feest" of zo iets, waar geen tekst (blokken) op komen, kan je volgens mij het beste illustrator gebruiker, voor het basis design. En misschien daarna nog wat Photoshop voor wat nabewerking filters.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

Zerora

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:41:
Maar er zit een foto in verwerkt. Wat gebeurd daar dan mee? Die blijft toch in 'pixels'?
Wat je eventueel kunt doen is je foto vectorizen met Illustrator. Het enige waar je dan mee zit is hoeveel kwaliteit je ermee verliest, maar als het resultaat ervan acceptabel is, kun je hem eenvoudig naar Indesign kopieren om er in any size een scherpe afbeelding te hebben.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

[b][message=31267947,noline]
@RoyK: Wat je bedoelt met "Blijf dan dichter bij photoshop en gebruik illustrator" is me een raadsel, ID is het programma bij uitstek voor dit soort DTP werkzaamheden. Maar als het te maken heeft met de keuze daartussen als je geen InDesign tot je beschikking hebt dan zou ik zeker voor Illustrator gaan.
Ik denk, als je nog nooit met ID heb gewerkt, maar Photoshop onder de knie hebt..dat Illustrator dichterbij staat om te beginnen. My 2 cents.

Waarom zou je voor ID kiezen als je enkel een enkele vlag of een poster opmaak met de kans dat je nog allerlei zaken wil bewerken? Ik hoor het wel..

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 30-12-2008 17:00 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

RoyK schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:59:
[...]
Ik denk, als je nog nooit met ID heb gewerkt, maar Photoshop onder de knie hebt..dat Illustrator dichterbij staat om te beginnen. My 2 cents.

Waarom zou je voor ID kiezen als je enkel een enkele vlag of een poster opmaak met de kans dat je nog allerlei zaken wil bewerken? Ik hoor het wel..
Waarschijnlijk is indesign gemaakt voor print en illustrator voor design. En als je alles al op maat hebt voor een a0 poster hoef je niets meer te doen wil je het doorzetten naar de drukker ;)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Willem
RoyK:
Omdat, zoals ik al eerder zei, InDesign werkt met zogenaamde geplaatste media. Dat betekent dat de gebruikte foto's pas worden 'gerenderd' op het moment dat je voor een hoge resolutieweergave kiest, of een hi-res PDF gaat bakken. Op die manier win je een hoop snelheid, én de gebruikte files staan extern. Wijzig je één van die bestanden (bijvoorbeeld foto of logo), wordt dat automatisch aangepast in InDesign. Zo hoef je geen dubbel werk te doen, of opnieuw een foto te plaatsen (vaak op exact dezelfde plek, is lastig). :)

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

willem169 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:26:
[...]

Omdat, zoals ik al eerder zei, InDesign werkt met zogenaamde geplaatste media. Dat betekent dat de gebruikte foto's pas worden 'gerenderd' op het moment dat je voor een hoge resolutieweergave kiest, of een hi-res PDF gaat bakken. Op die manier win je een hoop snelheid, én de gebruikte files staan extern. Wijzig je één van die bestanden (bijvoorbeeld foto of logo), wordt dat automatisch aangepast in InDesign. Zo hoef je geen dubbel werk te doen, of opnieuw een foto te plaatsen (vaak op exact dezelfde plek, is lastig). :)
Duidelijk, bedankt voor de info ;)

• DJH
  • Laatst online: 20-10-2025

DJH

Eens, met de posts hierboven. Als ik een a0 poster moet maken, gebruik ik photoshop en indesign. Het photoshopbestand kan inderdaad erg groot worden, had laatst 1 van 560 MB, maar ach, dat wil nog steeds wel hoor :) Met indesign werk ik het geheel af (tekst etc) en vervolgens exporteren met Indesign naar PDF, al dan niet met een snijrand..

Bij a0 poster doe ik vaak 150dpi trouwens..

• Willem
En terecht. Je Photoshop bestand kan ook op 150 dan he, dan wordt dat ook niet zo groot ;)

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

willem169 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:08:
En terecht. Je Photoshop bestand kan ook op 150 dan he, dan wordt dat ook niet zo groot ;)
Sinds ik ooit heb bedacht dat digitale foto's op 180 dpi uit je camera komen en die door een fotocentrale best wel scherp af worden gedrukt, ben ik alles op 180 dpi gaan maken. Niet dat mijn drukker ooit een fotocentrale is, maar het gaf mij een mooi houvast tussen 72 en 300.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
Voor huis tuin en keuken werk is dat ook prima. Wil je échte kwaliteit in de corporate brochure voor Volvo dan ga ik toch echt voor de 300 ;)

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:16

Bartaz

Likes cookies!

Ik doe nu 3 jaar een grafische opleiding en ons is geleerd dat je moet denken aan de volgende DPI settings:

Website of ander beeldscherm georiënteerd materiaal: 72 DPI
visitekaartes/postzegels, alles binnen zulke formaten: 150 DPI
Alles vanaf de wat grotere uitnodigingen/posters/affiches: 300 DPI

[ Voor 3% gewijzigd door Bartaz op 08-01-2009 09:59 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dus voor handelsdrukwerk (doorgaans gedrukt in raster 60 tot 80) lever je aan op 150 dpi, en posters (die vaak in een grover raster worden gedrukt omdat ze van afstand worden bekeken) maak je 300 dpi?

Ik denk dat je in de les wat beter moet opletten :Y) of een betere opleiding moet kiezen :o

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Bartaz schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:59:
Ik doe nu 3 jaar een grafische opleiding en ons is geleerd dat je moet denken aan de volgende DPI settings:

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Tot en met a3 zou ik sowieso 300DPI doen, maar net bij grote posters (a0 bijv.) vind ik het niet zo heel zinnig. Dat formaat bekijk je altijd van een wat grotere afstand, dus als het iets minder scherp is maakt dat niet uit.

Een beamer heeft in principe ook een vrij rotte effectieve DPI, maar omdat je niet zo dicht op je projectiescherm zit als dat je op je computermonitor zit maakt het niet zoveel uit :P

Overigens vind ik ID ook een goed idee. Maakt je foto in photoshop, je grafische elementen (logo's, vormelementen e.d.) in illustrator en combineer de onderdelen vervolgens in indesign. Dat is voor bijna alles gewoon een goeie workflow, het is niet voor niets dat adobe z'n producten bundelt tot CS. Het idee is niet dat je het maakt met of illu, of ps, of ID, maar juist met een combinatie van deze programma's ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DarkX op 08-01-2009 10:31 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• TeeDee
  • Laatst online: 23:41

TeeDee

CQB 241

Bartaz schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:59:

Sorry, maar wordt er niet meer rekening gehouden met rasterliniaturen e.d.? Of komt dat doordat ik mijn opleiding 10 jaar terug afgerond heb en dat het op die manier berrekenen ouderwets is?

schijt, eerst m'n verhaal afmaken alvorens te submitten

[ Voor 15% gewijzigd door TeeDee op 08-01-2009 10:32 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Bartaz

Bartaz

Likes cookies!

benoni schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:27:
Dus voor handelsdrukwerk (doorgaans gedrukt in raster 60 tot 80) lever je aan op 150 dpi, en posters (die vaak in een grover raster worden gedrukt omdat ze van afstand worden bekenen) maak je 300 dpi?

Ik denk dat je in de les wat beter moet opletten :Y) of een betere opleiding moet kiezen :o
Hoe zou jij het doen dan? Dit is precies hoe we het geleerd hebben.
DarkX schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:28:
[...]

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Tot en met a3 zou ik sowieso 300DPI doen, maar net bij grote posters (a0 bijv.) vind ik het niet zo heel zinnig. Dat formaat bekijk je altijd van een wat grotere afstand, dus als het iets minder scherp is maakt dat niet uit.
Dus jij wilt de kwaliteit naar beneden halen omdat je van veraf toch niet echt ziet of het scherp is of niet?
Wáárom zou je in hemelsnaam de kwaliteit naar beneden halen/laten als het prijsverschil bij de drukker toch niet uitmaakt.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:05
willem169 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:26:
[...]

...én de gebruikte files staan extern. Wijzig je één van die bestanden (bijvoorbeeld foto of logo), wordt dat automatisch aangepast in InDesign. Zo hoef je geen dubbel werk te doen, of opnieuw een foto te plaatsen (vaak op exact dezelfde plek, is lastig). :)
Ter info: dit kan Illustrator ook prima. Je kan zelfs illustrator of gewone bitmaps ook extern linken in illustrator, deze worden dan ook geupdate als je het bronbestand wijzigt. Dit werkt net als in InDesign met 'place' in het file menu.

• Willem
Bartaz:
Dus jij wilt de kwaliteit naar beneden halen omdat je van veraf toch niet echt ziet of het scherp is of niet?
Wáárom zou je in hemelsnaam de kwaliteit naar beneden halen/laten als het prijsverschil bij de drukker toch niet uitmaakt.
Ooit gehoord van bestandsgrootte? :o
Hence A0 op 150 dpi of op 300, dat is niet factor 200% hoor ;)

Het gaat uberhaupt niet om prijs, en niet om kwaliteit, het zal de drukker een worst wezen maar die staat niet te lachen als tie bestanden van 600 MB+ moet gaan doorpompen als het ook met een PDFje van 20 MB kan...

• Bartaz

Bartaz

Likes cookies!

willem169 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:38:
[...]

Ooit gehoord van bestandsgrootte? :o
Hence A0 op 150 dpi of op 300, dat is niet factor 200% hoor ;)
Damn, als ik dit lees vraag ik me af waarom ik betaal voor m'n opleiding.
Dit hebben we dus nooit gehad, ik zit namelijk vaak met het afleveren van files van 600mb aan de drukker.

Als ik dan doodleuk naar m'n leraar ga, dan zegt hij dat dit gewoon normaal is.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bartaz schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:34:
Hoe zou jij het doen dan? Dit is precies hoe we het geleerd hebben.
Dit is de juiste methode:
  • Kijk in welk raster wordt gedrukt -> bijvoorbeeld raster 60 (staat voor autotypisch raster, 60 lijnen per cm).
  • Voor autotypisch raster is een quality factor nodig van 1,5 tot 2, dus moet je beeldmateriaal in pixels ongeveer 120 pixels/cm zijn.
  • Photoshop rekent in pixels/inch, in een inch passen 2,54 keer zoveel puntjes als in een cm, dus kom je op 120 x 2,5 is 300 pixels/inch (dpi).

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Niet om lullig te doen, maar welke opleiding doe je en waar?
De uitleg van benoni is de enige juiste verantwoording.

willem169: een PDF van 20MiB is niet groot, maar vergt nog wel RIP capaciteit ;)

[ Voor 61% gewijzigd door TeeDee op 08-01-2009 10:55 ]

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

[...]

Waarom niet? Dergelijke grootformaat plotters (a0 en groter zegmaar) drukken ook niet zo scherp af dan een A3 printer/drukpers. Als je op dat formaat het verschil tussen 150 en 300 dpi niet eens ziet, waarom zou je het dan hoger aanleveren?

Theoretisch kun je alles wel op uber hoge dpi gaan zitten maken, maar er is ook zoiets als optimaliseren van je bestand he :P

Als je zo'n hugeass billboard langs de weg ziet staan dan mag je er vanuit gaan dat dat echt niet 300 dpi is aangeleverd hoor :P

Ik vraag me eigenlijk af waarom je voor visitekaartjes e.d. de dpi lager doet? Net voor kleine afdrukken zou ik de dpi eerder hoger dan lager doen, hierbij is behouden van detail net het meest belangrijk.

Okay, raster verhaal hierboven is in principe correcter, maar ik moet zeggen dat ik in dagelijkse werkzaamheden toch meer met vuistregels en pdf profiles werk dan dat steeds uitrekenen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DarkX op 08-01-2009 11:10 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Willem
Klopt, kun je nagaan wat een PSD/JPG/TIFF/PDF van 600+ MB doet ;)

• Bartaz

Bartaz

Likes cookies!

TeeDee schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:53:
Niet om lullig te doen, maar welke opleiding doe je en waar?
De uitleg van benoni is de enige juiste verantwoording.
Ik deed grafisch vormgeven in Roosendaal, Zoomvliet College (waar ik dat dus allemaal niet geleerd heb).
Toen werd ik ontevreden over het beperkte lesgeven en slechte uitleg en nu doe ik interactief vormgeven op het KW1C in Den Bosch.

Maar hier heb ik ook nog niks gehoord over rastergebruik, maar dat zal er wel aan liggen omdat we de interactieve kant doen van het vormgeven.

• Willem
Zou goed kunnen en het ouderwetse DTP'en verliest natuurlijk aardig wat terrein sinds de komst van internet en interaction (nieuwe media) design waar je -zoals je zelf al zegt- met slechts 72 dpi te maken hebt.

• Bartaz

Bartaz

Likes cookies!

willem169 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:15:
Zou goed kunnen en het ouderwetse DTP'en verliest natuurlijk aardig wat terrein sinds de komst van internet en interaction (nieuwe media) design waar je -zoals je zelf al zegt- met slechts 72 dpi te maken hebt.
Heb je misschien wel een link voor me naar een pagina waar uitgebreide uitleg staat over het gebruik van rasterliniatuur/rasters.
Ik ben privé namelijk nog wel met drukwerk bezig en wil natuurlijk wel zoveel mogelijk kennis binnen krijgen, mocht het interactieve later opeens toch nog gaan vervelen, kan ik nog altijd met de beste techniek aan drukwerk beginnen als vaste baan.

Verwijderd

[...]
Nee, maar jij wil een postkaart op 150 dpi zetten: daar zit je vlak met je neus op en dat ziet er scherp uit. Een poster, waar je nooit vlak tegen zit wil je dan nog eens dubbel zo scherp maken. (mostert na de maaltijd natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 11:22 ]

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Bartaz schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:21:
[...]

Heb je misschien wel een link voor me naar een pagina waar uitgebreide uitleg staat over het gebruik van rasterliniatuur/rasters.
Ik ben privé namelijk nog wel met drukwerk bezig en wil natuurlijk wel zoveel mogelijk kennis binnen krijgen, mocht het interactieve later opeens toch nog gaan vervelen, kan ik nog altijd met de beste techniek aan drukwerk beginnen als vaste baan.
TeeDee in "Photoshop of Illustrator"

Pagina: 1