• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 08:21
Hoi,

ik heb een P5KR, q6600, 4x 1GB Corsair XMS26400C4 geheugen en draai vista business 64bit. Ik heb veel last van de melding dat de displaydriver wordt hersteld. Na verdieping kwam ik erachter dat dit aan heel veel dingen kan liggen. Na testen met prime kwam ik erachter dat er na verloop van tijd altijd hardware errors kwamen op 2 cores en die dus stopten. Ik heb toen het geheugen getest (memtest --> in orde), instellingen in bios veranderd etc.

Na het instellen van het geheugen op 533 Mhz, dus 1:1 met de FSB, komt dit na 2 uur prime niet voor. .
Is het dus echt nodig om altijd 1:1 te draaien? Hoe zit dit bij andere mensen met een vergelijkbare configuratie? Dit omdat deze instelling dus standaard zo wordt gezet en er dus meer mensen last van zouden moeten hebben.

Verwijderd

waarschijnlijk moet je het voltage voor die geheugens hoger zetten dan je bios ze zet. 2volt zouden ze moeten staan, denk dat de bios ze op 1.8volt zet.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt 4x1GB 800MHz geheugen, je zou 1:1 moeten draaien met een FSB van 400 en een multiplier van 7 voor een lichte overklok naar 2,8GHz. Het kan gewoon zijn dat je MHC te weinig stroom krijgt om 4 dimm's geheugen aan te sturen, je zou die bij kunnen volten en kijken hoe de boel zich vervolgens gedraagt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:42

Dark

who tweaked the light?

met 4x geheugenreepje heeft de geheugen controller het vaak wat zwaarder, misschien dat je daar een beetje meer voltage op moet zetten...

• Nollekeuh
Geheugen voltage staat op 2,1 volt.

Op dit moment draait het stabiel met een fsb van 333 mhz. Geheugen dus op 667 met cas4 en 2,1v en een overklok van 2,4 naar 3 ghz.

Dat van het voltage op de geheugencontroller ga ik eens proberen. Thx!

Is het overigens zondermeer mogelijk de FSB naar 400 mhz te zetten? Ik wil hem uiteindelijk wel gaan overklokken.

[ Voor 5% gewijzigd door Nollekeuh op 30-12-2008 13:22 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt 400*8 proberen. Je underclockt nu je geheugen.

• Nollekeuh
Wiethoofd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:44:
Je kunt 400*8 proberen. Je underclockt nu je geheugen.
Weet ik, heb ik geprobeerd. Maar dan krijg ik wederom problemen, dus zal dan waarschijnlijk het voltage op de MCH moeten verhogen, omdat het geheugen geen fouten geeft in memtest op die instelling.

Temperaturen van de cores liggen met de huidige overklok full load tegen de 60 graden aan, tenzij coretemp verkeerde readings geeft. Ik zal het is met sisoft controleren. De HyperTX2 van coolermaster is dan niet goed genoeg.

Wat heeft het verlagen van de multiplier voor voordelen en/of nadelen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nollekeuh schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:36:
Wat heeft het verlagen van de multiplier voor voordelen en/of nadelen?
De hogere FSB zorgt er in dit geval voor dat je FSB 1:1 loopt met je geheugen, dit is in benchmarks handig, maar ook met renderen etc.

Wat je ook nog kunt proberen is je fans iets sneller te laten draaien, maar voor de stabiliteit je Vcore iets omhoog te zetten. Ook kun je met HWMonitor (van de makers van CPU-Z) je temperaturen bekijken, en eventueel de TJmax handmatig aanpassen naar de juiste waarde van jou processor, volgens mij 95 of 100W afhankelijk van de stepping.

Pagina: 1