Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] standbyfunctie, wordt steeds wakker*

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 22:29
Sinds enige tijd heb ik een HTPC gemaakt welke draait met Vista Ultimate 32bit.

Zit alleen al een tijd te pielen met de standby functie. Opzich werkt het gewoon goed, gaat keurig in standby en gaat er keurig weer uit, alles werkt dan ook gewoon.

Echter bedenkt hij zelf ook om soms uit standby te komen, elke ochtend als ik wakker wordt dan staat het systeem weer aan en slurpt dus onnodig energie (plus dat het irri is voor m'n vriendin als al m'n apparaten via de harmony remote aangezet moeten worden en hij staat al aan, dan gaat hij dus uit en snapt ze het niet meer).

Hij gaat standaard altijd rond 03.00 uur aan. In de eventlog staat dan helemaal niets, alleen dat hij succesvol ontwaakt is.

Wat heb ik al gecontroleerd?
  • Windows updates staan nu compleet uit, dat zou het dus niet meer kunnen zijn.
  • Windows Defender heeft geen scans / updates gescheduled.
  • Optimize in MediaCenter staat uit.
  • Geen geschedulede tasks
  • Netwerkkaart mag hem niet uit standby halen.
Ik heb geen idee waar ik nog kan kijken waarom het apparaat wakker wordt. Het is elke dag om 03.00 uur, als ik hem dan om +/- 08.00 uur weer uitzet, staat hij rond 13.00 uur weer aan.
Nu zat ik te denken aan een programmatje ofzo die trackt wat het systeem uit standby haalt... maarjah, dat kan ik nergens vinden.

Specs:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H (rev 1.1)
4x 1GB
FloppyDTV
OrigenAE H6 kast (incl vfd)
WD 1TB GreenPower
AMD 5050e
Vista Ultimate 32bit

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Kan een netwerk disconnect zijn (router log bekeken?).

• Sa1
Edgarz schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:38:
Kan een netwerk disconnect zijn (router log bekeken?).
Hoe bedoel je? Hoe kan een netwerk disconnect de pc aanzetten? Netwerkkaart mag namelijk ook de pc niet uit standby halen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je wat met de MST? (MCE Standby Tool)
http://slicksolutions.eu/

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

RgR

Je zou kunnen kijken of je toetsenbord en muis ingesteld staan om de computer uit slaapstand te mogen halen. Bij mij sprong mijn computer elke keer aan als de kast aangeraakt werd (-> muisbeweging). Nu ik die instelling uitgeschakeld heb niet meer.

Jouw tijdstip (elke dag rond 03:00 uur) is daarmee nog niet te verklaren, maar je kan het proberen ( misschien heb je een kat die elke nacht tegen je muis oploopt...)

• Sa1
Deze heb ik inderdaad ook draaien. Heb er ook in ingesteld dat hij bij idle na 30 min in standby moet gaan. Maar dat werkt op één of andere manier niet. Je kunt wel instellen dat hij na een x aantal uur uit gaat bij geen user input. Das alleen een beetje irri wanneer je een avond de radio aan hebt staan, of als je een lang film aan 't kijken bent.
RgR schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:01:
Je zou kunnen kijken of je toetsenbord en muis ingesteld staan om de computer uit slaapstand te mogen halen. Bij mij sprong mijn computer elke keer aan als de kast aangeraakt werd (-> muisbeweging). Nu ik die instelling uitgeschakeld heb niet meer.

Jouw tijdstip (elke dag rond 03:00 uur) is daarmee nog niet te verklaren, maar je kan het proberen ( misschien heb je een kat die elke nacht tegen je muis oploopt...)
Mja.. daar heb ik serieus ook nog over nagedacht (over die kat). Ik heb een bluetooth keyboard / muis setje. Heb het net nog geprobeerd, maar daarmee komt hij niet uit standby.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:10

wontcachme

You catch me? No you wont

Kun je eens in het logboek kijken of daar iets staat. Ik heb ditzelfde namelijk gehad (pc telkens weer aan) en toen bleek de bios batterij leeg te zijn. In het logboek staat dan iets van een RTC (real time clock) error.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Sa1 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:44:
[...]

Hoe bedoel je? Hoe kan een netwerk disconnect de pc aanzetten? Netwerkkaart mag namelijk ook de pc niet uit standby halen.
Nee, dat zei je al. Maar dat wil niet zeggen dat dat feilloos werkt. Als standby feilloos werkte had je nu het probleem ook niet.

Bij een netwerk disconnect wordt er weer een ip hersteld op de PC. Dit kan buiten je gouden regel om leiden tot wakker worden. Is een andere actie dan regulier netwerk verkeer.

[ Voor 19% gewijzigd door Edgarz op 30-12-2008 18:22 ]

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:54

thommich

Belg

Mijn laptop komt altijd uit standby van zodra er een usb-apparaat uitgetrokken wordt...

Misschien heb je een usb apparaat dat zichzelf na 7 uur inactiviteit uitschakelt of herstart? en dat je pc daarop reageert?

• Sa1
thommich schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:21:
Mijn laptop komt altijd uit standby van zodra er een usb-apparaat uitgetrokken wordt...

Misschien heb je een usb apparaat dat zichzelf na 7 uur inactiviteit uitschakelt of herstart? en dat je pc daarop reageert?
k kan vannacht wel eens gewoon alle usb apparaten der uit trekken om te kijken of dat werkt.
Edgarz schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 18:20:
[...]

Nee, dat zei je al. Maar dat wil niet zeggen dat dat feilloos werkt. Als standby feilloos werkte had je nu het probleem ook niet.

Bij een netwerk disconnect wordt er weer een ip hersteld op de PC. Dit kan buiten je gouden regel om leiden tot wakker worden. Is een andere actie dan regulier netwerk verkeer.
Maar dat zou ook te simuleren zijn door hem in standby te zetten en de netwerkkabel der uit te trekken? Mijn router geeft hier niets over in z'n logs.

• Sa1
Dat werkt dus niet (usb en netwerk).

Maar ik heb het idee dat ik het gevonden heb. Het standby tool programma heb ik gisteren uitgezet omdat ik m'n muiscursor wilde hebben en toen niet meer aangezet. Vannacht is hij dus niet wakker geworden. Nog maar een nachie proberen :)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

De mediacenter-software van Microsoft (als je die gebruikt) downloadt de programmagids alleen op gezette tijden, of helemaal handmatig. Idealiter zou je em willen laten downloaden wanneer de PC gewoon aanstaat, maar dat kan niet. Wat wil nou, op zo'n gezet tijdstip (dat je met verschillende tooltjes wel kunt instellen) vindt MCE die programmagids zó belangrijk dat het de PC ervoor uit de standby (of zelfs slaapstand) haalt. Vervolgens vindt MCE het te eng om de PC weer in te laten slapen.

Dus als je Microsoft's mediacenter gebruikt, dan de programmagids handmatig downloaden. Dat is de enige oplossing die ik kon vinden voordat ik MediaPortal ontdekte. Of geen standby gebruiken, maar slaapstand (hibernate/S4) zodat je de stroom van de PC af kunt halen (en dat kan mooi met klikaanklikuit ;))

日本!🎌

Pagina: 1