[PC] Videokaart of beelldscherm doet raar

Pagina: 1
Acties:

• Nilsinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-12-2021

Nilsinho

Ook bekend als een lui varken.

Topicstarter
Beste lezers,

Sinds een dag of twee heb ik zo nu en dan hele vage strepen en blokjes in mijn beeldscherm (nu ook). Ik heb mijn vader (die doorgaans goed genoeg van de pc afweet) eens laten kijken wat het was, we hebben wat dingen veranderd, maar de problemen zijn er nog steeds.

Host heeft plaatjes verwijderd

Mijn vader en ik hebben al verscheidene dingen geprobeerd:

- Videokaart er in en uit
- Videokaart er uit, ontstoffen (5 jaar), er weer in
-Beeldschermingang veranderd van digitaal naar analoog
- Kast open (temperatuur misschien, maar het bleef nog redelijk koel.

Ik heb een IIyama TFT scherm, Prolite E2201W
Mijn videokaart is een Radeon 9800 Pro.

Nu is mijn vraag, kan iemand mijn probleem identificeren? Of eventueel een oplossing ervoor bieden?

Alvast bedankt,
Nils

Ps. Ik kan nauwelijks zien wat ik typ door die blokjes, dus excuses voor grammaticale- en spelfouten

[ Voor 19% gewijzigd door Nilsinho op 07-12-2009 00:49 . Reden: plaatjes verwijderd, melding. ]

• freddie0101
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02-2024
lijkt mij een defecte videokaart
even kijken of je van iemand anders een kaart kan lenen weet haast wel zeker dat je probleem dan opgelost is. ;)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:17

Caveman

whahoehaha

Zeker weten een defecte videokaart.
De goedkoppste kaart die je op het ogenblik kunt vinden heeft al beter specs dan de 9800pro, voor een paar tientjes ben je weer helemaal klaar.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Caveman schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:54:
Zeker weten een defecte videokaart.
De goedkoppste kaart die je op het ogenblik kunt vinden heeft al beter specs dan de 9800pro, voor een paar tientjes ben je weer helemaal klaar.
Denk erom bij dit soort adviezen: de 9800Pro is een AGP-kaart! Tegenwoordig is praktisch alles PCI-e!
Je zult goed moeten zoeken naar een vervangende kaart, wellicht is het handiger om gelijk de hele pc een upgrade te geven (mobo, CPU, geheugen, harde schijf en dan kun je een PCI-e videokaart kopen).

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:17

Caveman

whahoehaha

woelders schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:58:
[...]

Denk erom bij dit soort adviezen: de 9800Pro is een AGP-kaart! Tegenwoordig is praktisch alles PCI-e!
Je zult goed moeten zoeken naar een vervangende kaart, wellicht is het handiger om gelijk de hele pc een upgrade te geven (mobo, CPU, geheugen, harde schijf en dan kun je een PCI-e videokaart kopen).
Hmm, inderdaad was bijna vergeten dat AGP "antiek" begint te worden. Maar als ik bij de pricewatch "agp" als filter intoets kom ik nog steeds op 48 kaarten die op het moment verkocht worden, waarvan de goedkoopste 13 euro is en een hele swik op ongeveer 30 euro die betere specs hebben als de 9800pro.

[ Voor 5% gewijzigd door Caveman op 30-12-2008 12:07 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 12:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Geheugen van je vidkaart is stuk most likely. Kan gebeuren, zeker bij een oudje als de 9800 Pro.Je kan kijken of extra koeling soelaas bied, maar ik vrees het ergste. Koop een HD 3850. Leuke AGP kaart en niet duur :)

pricewatch: Club3D Radeon HD 3850 512MB AGP Edition

Review TH

Ok, het is wel 90 euro, maar dan heb je imo ook een redelijk goede AGP kaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 30-12-2008 12:11 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Nilsinho

Nilsinho

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de oplossingen en tips.

Moederbord is net een jaar in de PC, dus om die te vervangen voor een PCI moederbord vind ik een beetje dure oplossing, sindsik het ook zelf moet financieren; met een kleine studiefinanciering en vakkenvullersalaris haal je het niet :P (plus rijbewijs van het spaargeld)

Anyway, ik zal wel even kijken of de HD3850 wat voor me is, als vervanging kan ik mijn (antiek)oude 5200 er tijdelijk inzetten. Ik had met deze videokaart ook het probleem dat ie zo nu en dan helemaal uitviel, en automatisch mijn pc herstarrte. Erg frustrerend als je spellen multiplayer speelt, of singleplay en een tijdje niet opgeslagen hebt.

@notna: Er zit al een dikke Zalman koeler op :P

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb ook een oudere kast met een ATI Radeon 9800 erin zitten op het AGP slot. En ik had toen ik de kaart net had aangeschaft hetzelfde probleem. Toen heb ik ook diverse dingen geprobeerd, maar niets werkte, totdat ik de AGP snelheid in de BIOS had gewijzigd: deze stond op automatisch, en kon maximaal 8x snelheid draaien, en ik heb het slot toen handmatig op 4x snelheid gezet. En toen na het herstarten was alles normaal.
Als het bovenstaande niet werkt, of je geen gebruik maakt van een AGP slot, dan ben ik ook bang dat jouw kaart is overleden.

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

• Nilsinho

Nilsinho

Topicstarter
Ganondorf_875 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:02:
Ik heb ook een oudere kast met een ATI Radeon 9800 erin zitten op het AGP slot. En ik had toen ik de kaart net had aangeschaft hetzelfde probleem. Toen heb ik ook diverse dingen geprobeerd, maar niets werkte, totdat ik de AGP snelheid in de BIOS had gewijzigd: deze stond op automatisch, en kon maximaal 8x snelheid draaien, en ik heb het slot toen handmatig op 4x snelheid gezet. En toen na het herstarten was alles normaal.
Als het bovenstaande niet werkt, of je geen gebruik maakt van een AGP slot, dan ben ik ook bang dat jouw kaart is overleden.
Dankje, dat zal ik eens gaan proberen. Even kijken hoelang de oude 5200 het zonder koeler uithoudt xD
Ik dump er denk ik het nieuwe jaar weer eventjes in om te proberen...
Kijk ik daarna wel of die ook echt overleden is :'')

Hartstikke bedankt :)!

edit: Ding was idd overleden en de HD3850 zit erin + nieuwe voeding, de ventilator draaide niet meer. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nilsinho op 02-06-2009 12:33 ]

Pagina: 1