[c# 3D] simpele 3d viewer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sa.te673
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 11:42
Een onderdeel van een applicatie die ik aan het schrijven ben is een zogenaamde bezonnings-simulator.
Deze simulator laat zien welke schaduw een object op een ander object laat vallen onder invloed van de zon (een spotlight). Met verschillende camera's wil ik de gebruiker een viewpoint te laten kiezen om de beschaduwing te "beoordelen" (Evt. dit alles bepaald in een vooraf gegenereerde 3Ds file oid.).

Nu heb ik (redelijk) verstand van c#. En best wel wat verstand van 3d studio en aanverwante software. Maar om zelf een 3d applicatie te schrijven vind ik toch wel een hoge drempel om te nemen. (Volgens mij wil ik iets heel eenvoudigs.... en de 3D engines waar ik naar heb zitten kijken kunnen veel te veel voor mijn doel.).

Ik heb al flink lopen googlen, maar vind door de bomen het bos niet...
Hebben jullie enig idee of er een "eenvoudige" 3D engine bestaat, of een eenvoudige (gratis) viewer die kan voldoen aan mijn wensen ?

Sander.

[ Voor 3% gewijzigd door sa.te673 op 30-12-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:59
Neem eens een kijkje naar XNA, hiermee kan je redelijk eenvoudig met 3d models werken. :)

http://msdn.microsoft.com/en-us/xna/default.aspx

[ Voor 26% gewijzigd door CrashOverDrive op 30-12-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 15:54
Ik denk dat je het beste kunt rondkijken voor een raytracer. Een standaard 3D-engine zoals die gebruikt word voor spellen is in veel gevallen niet gemaakt om heel realistische schaduwen te maken, maar meer een benadering. Raytracers zijn over het algemeen lang niet zo snel, maar doen waarschijnlijk meer wat jij zoekt.

Als je toch besluit een game-engine te gebruiken, is Blender misschien wat voor jou. Daar zit een game-engine in meegeleverd die desnoods zonder programmeren is te gebruiken.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Is dit niet een kwestie van een DirectX-object aan je form toevoegen en daarin rectangles tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Kijk eens naar de Irrlicht engine.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een paar vragen:
Mogen de schaduwen korreling/een benadering zijn?
Moet de gebruiker het beeld vloeiend kunnen draaien/in-/uitzoomen/etc.?
Moet het geheel vrijwel realtime gaan? (dus niet switchen naar een volgend standpunt en dan >4 seconden wachten)

Als je op een of meer van deze vragen ja antwoordt, zul je voor een 3d-engine ala XNA, Ogre (open source engine) of iets dergelijks moeten gaan. Zo niet, dan is een raytracer inderdaad een optie (ik ken er zo geen die je ala minuut in C# kan hangen, gebruik zelf Autodesk maya en Blender voor modelen/renderen en heb in java er wel eens een zelf gebouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sa.te673
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 11:42
Beschaduwing mag korrelig en een benadering zijn. Het hoeft ook geen "soft" shadowing zijn oid. Het is puur om te beoordelen of een object in de schaduw van een ander object ligt....

XNA heb ik naar zitten kijken en daar denk ik maar eens mee te beginnen. Ogre is een van die engines die zeker kan wat ik wil, maar ook nog een heleboel meer, waardoor de leercurve nogal stijl is (denk ik..)..

Eigenlijk heb ik een soort vrml viewer nodig. Alleen kan vrml niet met schaduw omgaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

open scene graph misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 20:35
De blender game engine?
http://www.blender.org/

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even voor de goede orde, XNA is geen 3d engine.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Idd, voor zover ik weet is het een 'framework' rond DirectX.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1