Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Snel beeldschermen switchen

Pagina: 1
Acties:

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:55
Beste mede GoT-ers,

Ik heb op mijn slaapkamer mijn PC staan met twee beeldschermen; een monitor en een TV, in windows bekend als resp. monitor 1 en monitor 2. Iedere dag switch wel mbt wat het primaire beeldscherm moet zijn.

Vanuit bed vind ik het wel fijn om effe te internetten, maar vooral een serie of film te kijken. Omdat het een grote moeite is om eerst achter mijn bureau een film te starten en dan in bed te gaan liggen en dan te gaan kijken, stel ik mijn tv in als 1e monitor, zodat ik alles vanuit bed kan doen. Nu vind ik het nogal vervelend om iedere dag maar weer rechtermuisklik--->aanpersoonlijke voorkeur aanpassen--->Beeldscherminstellingen--->Monitor 2 aanklikken--->'Dit is mijn hoofdscherm' aanvinken, etc. te doen. En dat met het nodige gesleep tussen de twee schermen, wat lastig is, aangezien alle vensters openen op het scherm dat ik op het moment van switchen niet wil gebruiken.
Nu vroeg ik me af of er niet een stukje software bestaat die een soort van profiel kan instellen die ik even kan aanklikken (of middels een hot-key oid), en dan alles naar behoren ingesteld staat. Iemand enig idee?
De bedoeling is dus dat ik bijv, in bed lig, mijn TV aan zet, en dan met een simpele handling, mijn TV instel als 1e monitor.

B.S.U.R.

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 09:10
Gebruik een stukje software als InControl 5 om een snapshot te maken van wat er gebeurd als je de optie omzet en verwerk dat in een VB script of batch file.

Ik mag aanneemen dat het wijzigen van een optie in de beeldschermeigenschappen het omzetten van een registry key of het wijzigen van een configuratiebestand tot gevolg heeft.

Deze wijziging is weer te scripten waardoor je nog maar een keer hoeft te klikken cq dubbelklikken.

Battle.net tag

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Dit kan je heel eenvoudig regelen met ultramon, je wijst gewoon een toetsencombinatie toe aan wisselen van primaire monitor.

En anders kan het ook nog met Ati Catalyst Control Centre (als je een Ati videokaart hebt, misschien is er ook zoiets voor nVidia, dat weet ik zo niet).

[ Voor 38% gewijzigd door TrekDude101 op 30-12-2008 16:43 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 18:21

Zerora

Ik Henk 'm!

Wat voor videokaart heb je?
In Ati Catalyst kun je namelijk deze switch instellen op een hotkey naar keuze.

Ik liep namelijk tegen hetzelfde probleem aan. Nu het switchen op een hotkey staat is het opgelost.
offtopic:
Alleen nu nog oplossen dat mn taskbar (auto verbergen optie staat en daar zit ook het probleem) niet onzichtbaar wordt als ik terugschakel

[ Voor 53% gewijzigd door Zerora op 30-12-2008 16:45 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
met ultramon kan je zelfs zeggen dat als je bijvoorbeeld je mediacenter start, dat i dat altijd op monitor 2 doet. of dat i monitor 2 primair maakt.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 09:51

StapelPanda

PB0MV

Met een nvidia kaart kan dit via de command promt/batch. ICM launchy een heel mooie combo:

Zelf gebruik ik het volgende voor enkel scherm:
code:
1
2
3
4
5
6
@ECHO off
ECHO Setting laptop display
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 normal DA

ECHO   Setting resolution
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 1 1400 900 32 60

En voor Dual view Laptop + Tv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@ECHO off

ECHO Setting Laptop + Tv
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 dualview DA TA

ECHO   Setting resolution Monitor 1
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 1 1280 1024 32 60

ECHO   Setting resolution Monitor 2
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 2 720 578 32 50

De codes DA en TA staan voor het volgende:
  • AA =Analoog 1
  • AB = Analoog 2
  • DA = Digitaal 1
  • DB = Digitaal 2
  • TA = TV 1
  • TB = TV 2
  • Enz.
googlen naar NVCpl en setview of setmode geeft genoeg info :)

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:55
Ultramon was de snelle en ideale optie. Precies wat ik zocht.
NVCpl en setview werkt vast ook, maar op het moment benodigd op het moment wat te veel tijd om goed gedaan te krijgen. Evengoed bedankt voor de suggestie.

Sorry voor het late antwoord trouwens

B.S.U.R.

Verwijderd

Ik was op zoek naar een goede oplossing waar ik normaal op mijn laptop scherm kan werken, en wanneer beschikbaar (thuis of op het werk) een normale monitor als primair beeldscherm te gebruiken, of wanneer gewenst als dual view.

Hiervoor bleek de oplossing van GieltjeV de meest handige: NVCpl en setview of setmode in bat bestandjes.

Mijn batch bestandjes zien er zo uit:

Laptopscherm only.bat
code:
1
2
3
4
5
6
@ECHO off
ECHO Setting laptop display
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 normal DA

rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 1 1400 900 32 60

Dual view
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@ECHO off

ECHO Setting Laptop + Extern scherm
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 dualview DA AA

ECHO   Setting resolution Monitor 1
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 1 1900 1080 32 60

ECHO   Setting resolution Monitor 2
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 0 1900 1200 32 60

Clone (forceert aangepaste resolutie voor losstaand scherm, hoger dan laptopscherm aan kan)
code:
1
2
3
4
5
6
@ECHO off
ECHO Setting display to clone
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 1 clone AA DA

ECHO   Setting resolution to monitor 2
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 2 1900 1200 32 60

Extern scherm only
code:
1
2
3
4
5
6
@ECHO off
ECHO Setting external monitor isplay
rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setview 0 normal AA

rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg setmode 0 1900 1200 32 60

Wellicht kan het iemand op weg helpen voor zijn oplossing. Bedankt voor de tip iig :)

Verwijderd

Ik gebruik gewoon Nvidia Nview, zit standaard bij de driver software.
Daar heb ik een hotkey ingesteld voor "switch to next display".
Erg handig omdat ik de ene keer op mijn monitor werk en de andere keer op mijn beamer.
Je kan nog veel meer doen met Nview, eigenlijk best wel een handig programma.
Pagina: 1