Toon posts:

X-fi xtremegamer op Vista 32bit met z-5500 5.1 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleem met het verkrijgen van 5.1 geluid op mijn z-5500 van logitech onder vista.

Sindskort heb ik de creative xtreme gamer en ik ben op hetzelfde moment ook overgestapt op Vista 32 bit.

Ik heb vervolgens meteen de nieuwste drivers gedownload en tot op heden heb ik nog geen 5.1 geluid kunnen horen. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd aan de hand van het zoeken op internet. In de originele creative drivers heb ik alles geprobeerd maar niets wil baten.

Voorheen had ik een audigy 2 onder windows xp draaien, de drivers die daarbij geleverd werden werkten perfect. om 5.1 te krijgen op mijn z-5500 hoefde ik slechts cmms-3d aan te zetten en ik was omringt met geluid. Nu heeft het indrukken van cmms en luidsprekers op 5.1 instellen geen effect.

Ik had het ook al tijdelijk geprobeerd met you-pax drivers maar dit kwam in principe op hetzelfde neer. de surround settings hadden geen effect.

Ook nog het volgende: ik ben niet helemaal zeker welke kabels waarin moeten gezien het feit er slechts 4 aansluitingen zijn. van links naar rechts:
- oranje (aanwezig vanuit z-5500)
- blauw (niet aanwezig vanuit z-5500 dus ik doe de zwarte er maar in vanuit z-5500)
- groen (aanwezig vanuit z-5500)
- optische ingang (niet in gebruik)

Ik ben er achter dat het als volgt aangestuurd word:
- oranje: center speaker
- groen: front left, front right
- zwart: rear left, rear right

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor kan bieden, ik herinner me nog hoe prachtig het geluid was door mijn audigy 2 onder xp (ja ik heb een lage standaard tot op heden :P ) op 5.1 en ik zie dit graag terug onder vista.

alvast bedank in ieder geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oja nog een toevoeging. Het knopje achter op de console van de z-5500 kan switchen van direct naar stereo^1. Ik heb begrepen van verschillende fora dat het in ieder geval de bedoeling is dat die op direct staat omdat in stereo^1 kunstmatig surround word gecreërd. Als ik wel gebruik maak van stereo^1 heb ik ten eerste geen surround sound + de centerspeaker werkt niet.

Als ik een test uitvoer via de control panel laten alle speakers overigens wel geluid horen....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Lees even goed de handleiding van zowel de X-5500 en de Xtreme Gamer kaart door. Zo kun je precies zien wat en hoe je het moet aansluiten. Kijk ook even je instellingen na of je kaart wel voldoende gedetecteerd wordt door Windows.

Overigens is de X-Fi XtremeGamer ook geen echte X-Fi en is het geluid dus ook wat minder ten opzichte van de rest van de series.. maargoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:30
alex3305 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:03:

Overigens is de X-Fi XtremeGamer ook geen echte X-Fi en is het geluid dus ook wat minder ten opzichte van de rest van de series.. maargoed

Dat klopt niet de XtremeGamer is wel degelijk een echte X-Fi met een X-Fi chip, alleen de XtremeAudio is geen echte X-Fi want die maakt gebruik van een andere chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heeft voor mij geen oplossing geboden. Ik heb inmiddels de drivers opnieuw geinstalleerd van creative en ik heb nu FL FR en center aan de praat gekregen middels de cmms settings. de achterste speakers weigeren echter nog dienst....

HELP!

ps: xtremegamer heeft idd wel xfi chip erin zitten desondanks niet echt onder de indruk tot nog toe maar dat kan natuurlijk ook aan mijn huidige probleem liggen. ik zit eraan te denken over een paar maanden een xonar aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 17:58

sus

is druk :+

Waarom niet lekker met een optisch kabeltje aansluiten? Zo draait bij mij dezelfde set op dezelfde kaart onder hetzelfde OS, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou het probleem is dat met een optische kabel 5.1 niet word weergegeven. Ik was inderdaad al richting mediamarkt gehobbeld om een kabel van 25,- te halen. Vervolgens kom ik hier tot de conclusie dat dit geen 5.1 geluid bied door wat zoeken op internet.

Maar jij hebt dus wel 5.1 weergave op zelfde systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Het is wel 5.1 maar upmixen zoals dat bij analoge gebeurt, gebeurt als het goed is niet. Overigens is een optische kabel van 5 euro meestal ook al voldoende hoor ;).

overigens my bad, jullie hebben inderdaad gelijk over de Xtreme Gamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb al met coax geprobeerd. de bedoeling is dus dat ik een optische kabel haal?

overigens werkte deze combinatie wel prima onder xp, analoog op vista, xtreme game & z-5500. dat is natuurlijk waar het om draait.
Pagina: 1