• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12
Ik zat net even kansloos dealextreme.com door te bladeren en ik kwam deze lamp tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_2933_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_2933_1_small.jpg
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2933
Mega 53-LED Bike Mount Light 3xAA

Price: $10.05 :')

Nou zat ik me te bedenken: Ik heb hier nog een ouwe canon speedlite 300ez flitser liggen. ding is traag as hell, maar werkt. Is er iemand (met een technische achtergrond) hier die me een inschatting kan geven tegen hoeveel problemen ik aan ga lopen als ik zou proberen de lamp uit die fliter te vervangen door die leds?

Ik heb wel basic soldeerskills, en basic electro skills, die me bijv. vertellen dat de er ongetwijfeld een aantal condensators in die fliter zitten die dan overbodig worden.

heeft iemand ooit zoiets geprobeerd / erover nagedacht? Ik vind überhaupt op internet weinig externe LED fliters, terwijl dat nou volgens mij een hoop in de prijs én performance zou kunnen schelen :P

[ Voor 6% gewijzigd door SchizoDuckie op 30-12-2008 02:32 ]

Stop uploading passwords to Github!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 22:42
En wat is dan je doel nog bij die flitser :? Moet ie flitsen (zoja, waarom zou je dan in hemelsnaam die leds willen gebruiken ipv een flitsbuis :P ), of licht geven? :?

Verwijderd

Probleem zal de intensiteit en vooral de kleurtemperatuur zijn. Een flits dekt een breder specturm dan je zou verwachten nl. Dus leg ons eens uit wat je precies wilt doen... As for the electronica, je zal idd een gedeelte niet meer nodig hebben, maar zonder meer aansluiten wordt t denk ik niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 13:38 ]

• SchizoDuckie
Nou, het is meer gewoon een gedachte die door mn hoofd speelde.

Uiteraard moet ie gaan werken als een gewone flitsers: verlicht object als het nodig is (anders zit je de hele tijd met die felle lamp in je gezicht)

Waarom die leds? Nou, ze vereisen een hoop minder stroom, en dús kan je vaker flitsen omdat je geen oplaadtijd hebt (lijkt me? )

Kleurtemperatuur heb ik nog even niet over nagedacht :) Het is meer een proof-of-concept in mn hoofd nog :P

• Henk
Ahjah, een beetje het mobiele-flitser idee? Zoals in GSM's?

Ik weet niet of je ooit beschenen bent door zo'n ding, maar het leidt hier echt nog niet niet tot allergische reacties, en tegelijkertijd heb je daar álles mee gezegd. Afgezien van dat... zijn leds wel te dimmen? Anders heb je een prachtig 1/1 ding...

Voor mij hoeft het niet, maar als je dit met dim-baare RGB-leds kunt doen, is het wél weer erg leuk. Dan heb je namelijk behalve een energiezuinige flitser (wat mijns inziens dan ineens helemaal het doel niet meer is) een flitser met een regelbare witbalans ;)

Edit: en nu ik wat verder denk zou je zelfs je flitser kunnen instellen als modelling-light, en pas vol laten flitsen als je het nodig hebt... een beetje studio-flitser like, maar dan met leds.

Zou het een reden hebben dat fabrikanten hier nog geen gebruik van maken? :+

Dit is opzich tot een zekere hoogte zelf te modden, maar TTL zal het natuurlijk nooit worden.

En het is flitser ;) je s functioneert heel consequent niet in dat woord, wat daardoor weer eerder als 'filter' gelezen wordt :P

[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 30-12-2008 15:32 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-12 12:13

Zoefff

❤ 

Is de lichtopbrengst niet veel en veel minder dan een gemiddelde flitser?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 10:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Henk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:25:
Ahjah, een beetje het mobiele-flitser idee? Zoals in GSM's?

Ik weet niet of je ooit beschenen bent door zo'n ding, maar het leidt hier echt nog niet niet tot allergische reacties, en tegelijkertijd heb je daar álles mee gezegd. Afgezien van dat... zijn leds wel te dimmen? Anders heb je een prachtig 1/1 ding...

Voor mij hoeft het niet, maar als je dit met dim-baare RGB-leds kunt doen, is het wél weer erg leuk. Dan heb je namelijk behalve een energiezuinige flitser (wat mijns inziens dan ineens helemaal het doel niet meer is) een flitser met een regelbare witbalans ;)
LED's dimmen niet maar knipperen heel snel aan en uit om zo minder licht uit te stralen, in het geval van een flitser zou je ze gewoon korter aan moeten doen. Wanneer er meerdere LED's worden gebruikt is het ook een optie om ze niet allemaal aan te doen waardoor de totale lichtopbrengst afneemt.

Een flitser met regelbare witbalans lijkt me onzinnig aangezien je een flistser die een breed spectrum verlicht meer beeldinformatie oplevert en je dan softwarematig in de camera of computer bepaalde delen van het kleurspectrum er uit filteren met hetzelfde resultaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Henk
Johnny schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:34:
[...]

LED's dimmen niet maar knipperen heel snel aan en uit om zo minder licht uit te stralen, in het geval van een flitser zou je ze gewoon korter aan moeten doen. Wanneer er meerdere LED's worden gebruikt is het ook een optie om ze niet allemaal aan te doen waardoor de totale lichtopbrengst afneemt.
En hoe snel knipperen die leds? Want als ik moet denken aan frequenties van 1/50e, kan dat best eens hinderlijk zijn :P
Een flitser met regelbare witbalans lijkt me onzinnig aangezien je een flistser die een breed spectrum verlicht meer beeldinformatie oplevert en je dan softwarematig in de camera of computer bepaalde delen van het kleurspectrum er uit filteren met hetzelfde resultaat.
Zo? Dus dingen als gelfilters en gouden omnibounces om je onderwerp bijvoorbeeld warmer te verlichten dan je omgeving en uiteindelijk bij een neutrale huidtint (al dan niet in je PP of door het veranderen van je WB) zijn ook onzinnig? Split toning en/of selecties om je achtergrond een andere tint/kleur mee te geven zijn imho een stuk omslachtiger/onhandiger/onnatuurlijker dan een kleurfiltertje...

• SchizoDuckie
Zoefff schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:33:
Is de lichtopbrengst niet veel en veel minder dan een gemiddelde flitser?
Volgens de reviews op dealextreme komt er echt een giga lichtkegel die tot 100m ver straalt uit dit apparaatje. Die dingen zijn best verbazingwekkend sterk zo gebundeld en gespiegeld
Johnny schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:34:
[...]

LED's dimmen niet maar knipperen heel snel aan en uit om zo minder licht uit te stralen, in het geval van een flitser zou je ze gewoon korter aan moeten doen.
Wel eens een led gezien die low-on-power is? Die schijnen toch echt een stuk minder fel. Dat lijkt me niet knipper-related?
Wanneer er meerdere LED's worden gebruikt is het ook een optie om ze niet allemaal aan te doen waardoor de totale lichtopbrengst afneemt.
Misschien leuk om dit te proberen te knopen aan de focus lengte: langere lengte: meer leds + langer aan = beter licht.

Over de kleurbalans: ik heb geen idee hoe dat gekalibreerd zou staan. Meestal geven witte leds wel een wat kouder blauwig licht, maar daar kan een DSLR bij uitstek voor compenseren lijkt me, maar misschien is de kleurbalans van deze theoretische ledflitser wel gewoon op het juiste niveau te krijgen door een aantal witte leds te vervangen door bijv. rode en groene om een op de juiste tint uit te komen.

Ik weet nog steeds niet helemaal waarom er geen mainstream ledflitsers zijn :) het moet volgens mij best kunnen :)

• Henk
SchizoDuckie schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:04:
[...]

Volgens de reviews op dealextreme komt er echt een giga lichtkegel die tot 100m ver straalt uit dit apparaatje. Die dingen zijn best verbazingwekkend sterk zo gebundeld en gespiegeld
[...]

Wel eens een led gezien die low-on-power is? Die schijnen toch echt een stuk minder fel. Dat lijkt me niet knipper-related?
Dat dingen knipperen, wil niet zeggen dat jij dat ook ziet ;) Het mensenlijk oog is tot en met een frequentie van iets van 30hz in staat knipperen waar te nemen, daarboven lijkt het gewoon een constant schijnsel. Maar 30hz is 1/30e seconde, en als jouw cam dus op 1/50e knipt, heb je niet alles belicht. That sucks :P
Misschien leuk om dit te proberen te knopen aan de focus lengte: langere lengte: meer leds + langer aan = beter licht.
Nee, dit moet je knopen aan flitsintensiteit. Langere focal length = vaak iets sterkere flits. En dus meer leds aan.
Over de kleurbalans: ik heb geen idee hoe dat gekalibreerd zou staan. Meestal is het wat kouder, maar daar kan een DSLR bij uitstek voor compenseren lijkt me,
Nee, dat is het dus niet, want als je leds kouder zijn, en je flitst op je onderwerp, is je omgeving automatisch warmer als je de plaat corrigeert. Zie ook hierboven over gelfilters.
maar misschien is de kleurbalans van deze theoretische ledflitser wel gewoon op het juiste niveau te krijgen door een aantal witte leds te vervangen door bijv. rode en groene om een op de juiste tint uit te komen.
Dat kan, maar nogmaals, waarom geen RGB-leds zoals die ook in de duurdere led-displays gebruikt worden? Prima basis lijkt me.
Ik weet nog steeds niet helemaal waarom er geen mainstream ledflitsers zijn :) het moet volgens mij best kunnen :)
Maybe wel... misschien is juist dat knipperen een issue, of de kracht van de output. Hoe je dit ook gaat bouwen, ik zou er geen canon-flash voor vernaggelen, maar gewoon zo'n lamp modden met op de een of andere manier een regeling voor output power, en later misschien WB-regeling als je op RGB-leds gaat werken ;) Eventueel instelbaar modelling light...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit is meer een vraag voor in EL!
Flitsers zijn gevaarlijke apparaten om zelf aan te klussen, ze zijn ontworpen om in zo'n kort mogelijke tijd een hoog amperage door een lamp te pompen! :X Ze kunnen daarom dodelijk zijn! Zorg ervoor dat je zeker weet dat het ding volledig is ontladen voor je er iets mee doet!
Gewoon de lamp vervangen door een led gaat niet lukken, leds kunnen maar weinig stroom verdragen en moeten daarom in combinatie met weerstanden worden geschakeld. Tenzij je hem maar eenmalig wilt gebruiken natuurlijk. Ik denk dat dit sowieso niet gaat lukken met deze basis kennis maar je zou hem wel als lamp (zonder de flitser) kunnen gebruiken.

• Henk
Je moet daarom ook helemaal geen flitser modden, maar een lamp bouwen die aan en gelijk weer uitgaat op het moment dat hij een signaal krijgt van het x-sync contact van je cam. En ook die tijd moet je vastzetten, bijvoorbeeld op 1/250e. Maar zie eerst maar eens dat je de juiste kleurtemperatuur van je flitser te pakken krijgt....

Dat de vraag hier staat is imho helemaal zo slecht niet, want tot nog toe worden de grootste missers echt nog gemaakt bij het onderschatten hoe nauwkeurig zo'n flash eigenlijk meet en flitst :+

• SchizoDuckie
Mr_gadget schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:13:
Dit is meer een vraag voor in EL!
Flitsers zijn gevaarlijke apparaten om zelf aan te klussen, ze zijn ontworpen om in zo'n kort mogelijke tijd een hoog amperage door een lamp te pompen! :X Ze kunnen daarom dodelijk zijn! Zorg ervoor dat je zeker weet dat het ding volledig is ontladen voor je er iets mee doet!
Gewoon de lamp vervangen door een led gaat niet lukken, leds kunnen maar weinig stroom verdragen en moeten daarom in combinatie met weerstanden worden geschakeld. Tenzij je hem maar eenmalig wilt gebruiken natuurlijk. Ik denk dat dit sowieso niet gaat lukken met deze basis kennis maar je zou hem wel als lamp (zonder de flitser) kunnen gebruiken.
Zover was ik zelf ook wel al :P Dat leuke gierende geluid is er niet voor niets :P Maar ik denk dan zo, zo'n standaard flitser heeft wel al het hele meting meukje aan boord, geen idee hoe dat verder in elkaar steekt momenteel, vandaar dat ik eerst maar eens hier wat gedachten neergeplempt heb :P
Henk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:18:
Je moet daarom ook helemaal geen flitser modden, maar een lamp bouwen die aan en gelijk weer uitgaat op het moment dat hij een signaal krijgt van het x-sync contact van je cam.
Ja maar das veel minder leuk :P Dan zit je onderwerpen helemaal met dichtgeknepen ogen. Overigens heb ik nog helemaal nergens echt DIY flitsers gevonden?
Dat de vraag hier staat is imho helemaal zo slecht niet, want tot nog toe worden de grootste missers echt nog gemaakt bij het onderschatten hoe nauwkeurig zo'n flash eigenlijk meet en flitst :+
Leek mij ook, hier zitten de fotografie-experts :P Als er meer ge DIY'd moet worden kom ik ongetwijfeld nog wel in EL terecht :P

[ Voor 26% gewijzigd door SchizoDuckie op 30-12-2008 16:32 ]

• Henk
SchizoDuckie schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:28:
[...]

Zover was ik zelf ook wel al :P Dat leuke gierende geluid is er niet voor niets :P Maar ik denk dan zo, zo'n standaard flitser heeft wel al het hele meting meukje aan boord, geen idee hoe dat verder in elkaar steekt momenteel, vandaar dat ik eerst maar eens hier wat gedachten neergeplempt heb :P
Ga je eerst eens druk maken over dit:

Een normale flash is een buis die in een fractie van een seconde (bijv. 1/250e) een klap licht afgeeft. Dat doet hij met een bepaalde intensiteit.

Nu moet je je leds hetzelfde laten doen. Dat doe je dus door je leds aan te sturen door je camera, via de hot-shoe of de x-sync. Maar nu de grote vraag, hoeveel licht kunnen die leds in die 1/250e afgeven? Werkt het ook nog zo lekker als die leds bijvoorbeeld 1/50e nodig hebben om op power te komen? Want dan zouden je leds eigenlijk aan moeten gaan vóór dat je sluiter opengaat ;)

Dan is er ook nog de kleurtemperatuur :P Die wil je, net zoals elke goeie flash, zo rond de 5200K hebben ;) Worden je leds kouder van temperatuur, dan wordt je omgeving te warm, en vice versa.

Ik denk stiekem daarom ook dat je moet beginnen met een film-lamp, ipv een foto-flash. En als je dat lekker voor elkaar hebt (dus het regelen van de intensiteit, kleur, etc) je eens kunt gaan kijken of je dat ding ook nog zo gek kunt krijgen dat hij in een bepaalde tijd al dat licht in één klap uitspuugt ipv constant laat branden. Want dat laatste is tot nog toe de enige toepassing van LED's die ik heb gezien icm flashes... de irri telefoon-ledjes die je verblinden, en als je kop op een toppunt is wat betreft vertrekken, een foto maken ;)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Dimmen kan je natuurlijk doen door een aantal leds uit te laten :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-12 14:22

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Van die LED dingen ben ik regelmatig tegen gekomen bij film/video camera's. Zelfde concept (constant aan) kan je uiteraard ook op de dslr doen. Een potmeter erbij om de intensiteit te regelen (evt. nog gecombineerd met temperatuur). TTL, DDL en dat soort toeters/bellen moet je niet gaan verwachten bij een led-flitsert.

Je kan ook je haar nog losgooien en er daglicht led's in zetten of infrarood :).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1