[DSL] netwerkkaart automatisch starten

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Ik even een oud pc'tje aangesloten voor internet, muziek, tekstverwerken etc.
Ik heb hier eerst Damn Small Linux vanaf een usb stick op gedraaid om even te proberen of de PC het nog wel deed, daarna DSL geinstalleerd naar de harde schijf (geen frugal). Nu heb ik een oude ISA netwerkkaart 3com Etherlink 3c509.
Om de juiste drivers te laden moet ik het volgende doen. Sudo modprobe 3c509 en daarna moet ik DCHP op automatisch instellen.
Ik wil graag automatisch mijn netwerkkaart laten starten bij het opstarten.

Nu ben ik welgeteld 2 dagen met linux bezig dus val ik nog in de categorie extreme beginner dus ben ik eerst aan het googlen geslagen. Na een tijdje googlen en lezen ben ik er niet uitgekomen. Het probleem is dat alle info die ik vind niet specifiek voor DSL geschikt zijn maar voor een andere distro. De DSL wiki en fora zijn niet echt actief en er is heel weinig informatie over te vinden. Ik zou namelijk verwachten dat de onderstaande methode gewoon moet werken.

gksudo gedit /etc/modules
werkt niet, Unknown command

[ Voor 25% gewijzigd door Ernie op 29-12-2008 21:54 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

DSL is nou niet bepaald eenvoudig voor beginners. Zeker niet als je dit soort zaken wil doen.
Je hebt iig in DSL geen beschikking over gedit.
Wat doet: "sudo vi /etc/modules" ?

Daarnaast staat mij bij dat / op DSL een ram drive is, waardoor het wijzigen van /etc/modules bij de volgende reboot te niet wordt gedaan.
Maar dat is misschien anders bij een ander type installatie.
Probeer het even experimenteel vast te stellen zou ik zeggen :).

[ Voor 59% gewijzigd door BCC op 29-12-2008 22:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Ernie
Het is bedoeld om van een cd of kleine usb stick te draaien. Er is echter wel een optie om je configuratie op te slaan. Dat werkt bij mij wel heb ik het idee.

"sudo vi /etc/modules" geeft:
Hierin kan ik wel dingen aanpassen, alleen weet ik niet zeker wat ik daar moet doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      1 usb-uhci
      2 usb-storage
      3 cloop
~                                                                               
~                                                                               
.... hele lijst ~ ingekort voor overzicht .......                                                                             
~                                                                               
~                                                                               
~                                                                                                                                                          
"/etc/modules" 3L, 27C

Ik heb gekozen voor DSL omdat het hier echt om een oude PC gaat (p2 233 Mhz, 160 mb ram, 3 GB HD). Ik heb ook nog een AMD 450 mhz liggen die ik zou kunnen gebruiken. Raadt jij (jullie) mij dan een andere lichte distro aan die wat vriendelijker is voor beginners?

[ Voor 10% gewijzigd door Ernie op 29-12-2008 22:30 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Waarom een beginner ooit met vi laten werken :?
In plaats van vi zou ik gewoon nano in typen TS, dit is vele malen gebruiksvriendelijker dan vi.
En dan gewoon de module daar in zetten zonder sudo modprobe.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Ernie
Ik heb het meerdere keren geprobeerd, het is uiteindelijk niet gelukt. BIj het zoeken op google kwam ik toevallig nog wat meer nuttige dingen tegen. Waardoor ik het op heb kunnen lossen. Toch bedankt voor jullie hulp. :)

Voor het archief:

Ik heb /opt/bootlocal.sh aangevuld met het volgende:
code:
1
2
modprobe 3c509
netcardconfig

Verder heb moet je ervoor zorgen dat bij de backup /opt/bootlocal.sh in filetool.lst opgenomen staat om te zorgen dat de veranderingen weer geladen worden bij het opstarten.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

installeer gewoon Debian op het systeem zelf. zolang je niets installeert is het vrij klein.
3Gig is zat

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1