Toon posts:

5.1 receiver voor HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste weken ben ik bezig met het bedenken van mijn HTPC. Tot nu toe heb ik mij voornamelijk gefocust op het video gedeelte, maar het geluid is natuurlijk minstens zo belangrijk. Dus naast mijn PC moet er ook een receiver komen.

Als ik het goed onderzocht heb zijn de volgende twee smaken mogelijk:
- HTPC video (hdmi) direct naar de TV
- HTPC audio (hdmi of optisch) naar de receiver
Of:
- HTPC video & audio (hdmi) naar de receiver (videokaart moet deze dan combineren..?)
- Receiver video (hdmi) naar de TV

Heeft één van deze oplossingen de voorkeur? Of roep ik nu hele vreemde dingen?

Tevens ben ik dus op zoek naar een receiver die dit ondersteund, hij hoeft eigenlijk alleen voor de audio van mijn HTPC te zorgen naar Dolby 5.1 (of eventueel 7.1). Ik zal er voornamelijk TV mee kijken, maar ook regelmatig muziek op draaien.

Zijn er aanbevelingen/merken/types? Misschien een tweedehandsje om de kosten te drukken?

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Ik heb sinds kort de Onkyo TX-SR576 en daarop middels HDMI mijn HTPC en mijn DVD speler aangesloten. Het geluid blijft bij de receiver en het beeld gaat door naar m'n Sony 32W4000 Full HD LCD TV. Het decoder kastje gaat middels scart naar de TV en het geluid optisch naar de receiver. Dat werkt allemaal perfect en de receiver kostte incluis verzendkosten 309 euro. De Onkyo is niet de mooiste maar hij heeft nieuw een vriendelijk prijskaartje en hij doet wat hij moet doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kapitein Prozac op 29-12-2008 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu zelf inderdaad te denken aan de Onkyo TX-SR606 of TX-SR576, die in principe hetzelfde zijn alleen heeft de 606 True HD ondersteuning. Wat zijn je bevindingen? Bevalt het?

Als ik het goed begrijp sturen ze beide, als de receiver uit staat, het signaal door van de laatst bekeken uitgang? Is dit inclusief audio als je een input geeft met video+audio via één HDMI? Dan kan de TV dit signaal omzetten en is het niet nodig altijd de receiver aan te hebben..

Weet iemand een plek waar ik normaal DTS/Dolby geluid kan vergelijken met True HD? Ik ben erg nieuwsgierig of het (voor mij) het extra geld waard is (Xonar kaartje & TX-SR606 ipv TX-SR576). Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

• Kapitein Prozac
De Onkyo bevalt me prima; geen kwaliteitsverlies vwb. het beeld na scheiding van beeld en geluid in de receiver en het geluid wordt alleen maar beter nu ik begonnen ben m'n oude goedkope speakers te vervangen door kwalitatief betere speakers. De receiver moet overigens aan staan wil je beeld hebben op de TV; dus geen passthrough van beeld en geluid als de reciever op standby staat. Voor mij is dat geen probleem aangezien ik juist beter geluid via de receiver wil hebben ipv. geluid uit de kleine TV speakertjes. Middels een tweede HDMI kabel en een HDMI switch zou je dat kunnen omzeilen maar dat lijkt me in jouw geval niet de bedoeling. Ik heb geen idee of de 606 wel passthrough tijdens standby doet.

• Kapitein Prozac
Even een correctie; de TX-SR576 kan ook in standby video en audio doorgeven via HDMI (kom ik ook pas net achter door het Onkyo topic). Net even geprobeerd en dat werkt prima alhoewel het wel wat meer stroom verbruikt dan standby zonder HDMI doorvoer natuurlijk. Vwb. het geluid moet je dat wel telkens apart handmatig instellen; want geluid middels HDMI via de TV speakers betekent geen geluid via de receiver en andersom natuurlijk ook. Audio en video geeft ie dus door tijdens standby.

[ Voor 6% gewijzigd door Kapitein Prozac op 01-01-2009 17:16 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:03
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 01:56:
Ik zit nu zelf inderdaad te denken aan de Onkyo TX-SR606 of TX-SR576, die in principe hetzelfde zijn alleen heeft de 606 True HD ondersteuning. Wat zijn je bevindingen? Bevalt het?

Als ik het goed begrijp sturen ze beide, als de receiver uit staat, het signaal door van de laatst bekeken uitgang? Is dit inclusief audio als je een input geeft met video+audio via één HDMI? Dan kan de TV dit signaal omzetten en is het niet nodig altijd de receiver aan te hebben..

Weet iemand een plek waar ik normaal DTS/Dolby geluid kan vergelijken met True HD? Ik ben erg nieuwsgierig of het (voor mij) het extra geld waard is (Xonar kaartje & TX-SR606 ipv TX-SR576). Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?
Volgens mij is TrueHD 7.1 gecertificeerd, en DTS 5.1 (net als Dolby Digital).
Verder zal de TrueHD standaard hoogstens beschrijven hoe dat signaal over HDMI 1.3 gestuurd moet worden...

Edit: volgens Wikipedia: Wikipedia: Dolby TrueHD kan TrueHD 14 kanalen vervoeren en is er inderdaad een HDMI 1.3 verbinding nodig.

Edit2:
TrueHD audiotracks may carry up to 24 bit audio in up to 8 discrete audio channels at 96 kHz or up to 6 channels at 192 kHz.
Het is op een Blu-Ray schijfje zelfs optioneel, en zelfs maar max 8 kanalen.

Ikzelf heb een DTS versterker en een DTS Connect geluidskaart, maar als de bron geen echt DTS is, maakt het allemaal geen ruk uit.

Dus als je dat extra geld voor TrueHD uit wil geven, bedenk dan dat ik zelf nog nooit een BRON heb gezien met TrueHD....

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 01-01-2009 17:03 ]

Even niets...

Pagina: 1