Toon posts:

[MacBook Pro] Oude versus nieuwe versie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een nieuwe laptop willen hebben, waarbij mijn oog al langere tijd op een Apple gevallen is.
Ik wil graag OSX gaan verkennen, maar moet wel zeker weten dat ik WinXP zonder problemen kan draaien (niet primair anders zou ik geen mac nemen, maar moet wel kunnen).
Volgens mij moet dit geen probleem zijn dus ik denk dat ik met gerust hart voor een Mac kan kiezen.

Die nieuwe versies vind ik er erg mooi uitzien en de specificaties spreken voor zich.
Alleen die prijs... die is (zoals iedereen weet) vrij pittig voor een 2,5ghz, 4gb book.
Goed, dat betaal je dus gewoon als je de meest uitgebreide nieuwe Apple laptop wilt.
Maar... de vorige MBP, een prachtig apparaat dat zichzelf volgens mij erg bewezen heeft, is ook nog te koop hier en daar voor een veel aantrekkelijkere prijs.

Het is ongeveer zoiets als: nieuwe versie MB471N/A (4gb) 2150 euro v.s. oude versie MB134 (4gb) 1500 euro.
Dat is ruim 600 euro verschil!

Verschillen in specs (op het eerste oog) zijn:

Oud (MB134) v.s. Nieuw (MB471N/A)
2,5GHZ v.s. 2,53GHZ (nog meer verschillen? Type processor, cache?)
DDR2 v.s. DDR3
8600GT v.s. 9600GT (is het grafische geheugen "shared" bij de oude versie)
DVI v.s. Display port (wat is handiger, is er ook een vga monitor/beamer aan te sluiten op de oude?)

Wat is wijsheid?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 19:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waar ga je hem voor gebruiken? Waarschijnlijk heb je niet alle power nodig van de nieuwe, het is meer een kwestie van smaak en of je tweedehands wil of niet . Ik vond zelf het oude model mooier..
Overigens kan met apple developer 20% korting krijgen (moet je wel 100 euro voor betalen).

[ Voor 19% gewijzigd door Mr_gadget op 29-12-2008 20:00 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij kun je beter gewoon de nieuwe 2.4 Ghz nemen, die ene 0.1 Ghz merk je echt niet, en dan in de PW het goedkoopste DDR3 4GB geheugen zelf erin zetten.

(dat mag gewoon met behoud van de garantie, klepje open klikken en weer dicht, klaar is yoshi)

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:01:
Volgens mij kun je beter gewoon de nieuwe 2.4 Ghz nemen, die ene 0.1 Ghz merk je echt niet, en dan in de PW het goedkoopste DDR3 4GB geheugen zelf erin zetten.

(dat mag gewoon met behoud van de garantie, klepje open klikken en weer dicht, klaar is yoshi)
Dus daarbij zou iets van 100 euro bij komen dan.

Een andere HD er in zetten is wel tegen de garantie toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2008 20:25 ]

• Dutch_Razor
Ook niet, die zit zelfs onder het "eerste" klepje met de batterij.

Afaik mag je batterij, HDD en memory zo verwisselen, daarom zijn die componentnen ook zo makkelijk bereikbaar. Maar dat kun je beter zelf opzoeken.

(goedkoopste DDR3 PC8500 sodimm isbij 4Launch 39 euro, idd rond de 100 inc 8 euro verzend)

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Mr_gadget schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:58:
Waar ga je hem voor gebruiken? Waarschijnlijk heb je niet alle power nodig van de nieuwe, het is meer een kwestie van smaak en of je tweedehands wil of niet . Ik vond zelf het oude model mooier..
Overigens kan met apple developer 20% korting krijgen (moet je wel 100 79 euro voor betalen).
;)
Dutch_Razor schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:01:

Je zit ook met het video geheugen; 512 op de 2.53 en tov 256 op de 2.4 en de 6mb L2 cache op de 2.53 ipv 3mb op de 2.4.

http://www.apple.com/macbookpro/specs.html had je zelf ws ook al gezien

[ Voor 40% gewijzigd door Utopist op 29-12-2008 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij de online Apple store met studentenkorting:
MBP (nieuw), 2,4GHZ, 4GB (optie), 250GB 5400RPM = € 1.783,81 + 3 jaar AppleCare = € 2.072,98
MBP (nieuw), 2,53GHZ, 4GB, 320GB 5400RPM = € 2.069,41 + 3 jaar AppleCare = € 2.358,58

Bij Prowarehouse:
MBP (oud), 2,5GHZ, 250 GB 5400RPM, 4GB (optie) = € 1446,60 + 3 jaar AppleCare = € 1708,40

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

5200rpm en 5600rpm bestaan niet...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Utopist schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:34:
[...]
Je zit ook met het video geheugen; 512 op de 2.53 en tov 256 op de 2.4 en de 6mb L2 cache op de 2.53 ipv 3mb op de 2.4.

http://www.apple.com/macbookpro/specs.html had je zelf ws ook al gezien
Ja precies! Vandaar toch die afweging 2,4 v.s. 2,5 versie bij de nieuwe, maar allebei wel duur.

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:46:
5200rpm en 5600rpm bestaan niet...
Yo ge-edit, al die cijfertjes inkloppen ook ;)

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:48:
[...]

Yo ge-edit, al die cijfertjes inkloppen ook ;)
copy pasta ftw!
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:44:
Bij de online Apple store met studentenkorting:
MBP (nieuw), 2,4GHZ, 4GB (optie), 250GB 5400RPM = € 1.783,81 + 3 jaar AppleCare = € 2.072,98
MBP (nieuw), 2,5GHZ, 4GB, 320GB 5400RPM = € 2.069,41 + 3 jaar AppleCare = € € 2.358,58

Bij Prowarehouse:
MBP (oud), 2,5GHZ, 250 GB 5400RPM, 4GB (optie) = € 1446,60 + 3 jaar AppleCare = € 1708,40
Ik heb dezelfde afweging gemaakt, maar ik nam in mijn persoonlijke keuze mee dat ik de nieuwe wilde omdat deze uiteindelijk iets langer mee zou kunnen, wat in de afschrijving handig is.

Ik ben geen econoom, maar ik redeneerde zo; ik kan een oude MacBook Pro kopen in de winkel voor 1700, of via ADC ietsje meer uitgeven aan een nieuwe MacBook Pro 2.53, 7200x 320Gb, +remote/dvi adapter en 4Gb geheugen dat ook nog eens DDR3 is, en tot 6 (8 in de toekomst?) kan hebben, twee videokaarten heeft (snow-leopard handig schijnbaar, schijnt dat ze in de toekomst tegelijk kunnen werken, las ik ergens) en een aluminium unibodyheeft met toetsen die ietsje uitkaar staan wat ik wel prettig vind.

Via ADC is de korting namelijk 20% en tevens kun je voor 100 euro minder op ebay binnen jaar na aanschaf ook nog applecare kopen :)

Dus...

[ Voor 34% gewijzigd door Utopist op 29-12-2008 21:24 ]

• Dutch_Razor
Kijk trouwens ook eens naar import, kost bijna graties in Engeland sinds de pond nog maar 1,02 euro is :)

Verwijderd

Topicstarter
Utopist schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:53:
[...]

Via ADC is de korting namelijk 20% en tevens kun je voor 100 euro minder op ebay binnen jaar na aanschaf ook nog applecare kopen :)

Dus...
Dutch_Razor schreef op maandag 29 december 2008 @ 23:31:
Kijk trouwens ook eens naar import, kost bijna graties in Engeland sinds de pond nog maar 1,02 euro is :)
Kijk en nu wordt het interessant :P

Maar wat ik me dan afvraag: kan je zomaar AppleCare op ebay kopen? En importeren hoe zit dat dan met garantie in Nederland?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 13:23 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 16:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:20:
[...]

[...]

Maar wat ik me dan afvraag: kan je zomaar AppleCare op ebay kopen? En importeren hoe zit dat dan met garantie in Nederland?
Precies, want ik zat dus net ook naar amazon.co.uk te kijken. En omgerekend kost het basismodel MBP (nieuw) daar nu 1500 euro. Dat is nogal een verschil. En ik ga er vanuit dat er geen 250 euro aan verzendkosten bij komen. :P

Nu moet ik wel zeggen dat ik ADC student member ben, en daar toch ook wel eens gebruik van wil gaan maken. Maar importeren wordt wel heel interessant met de huidige koersen.

[ Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-12-2008 13:35 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:34:
[...]

Precies, want ik zat dus net ook naar amazon.co.uk te kijken. En omgerekend kost het basismodel MBP (nieuw) daar nu 1500 euro. Dat is nogal een verschil. En ik ga er vanuit dat er geen 250 euro aan verzendkosten bij komen. :P
Inderdaad, maar wel vreemd dat de 2,53GHZ versie daar dan ineens 3000 pond is!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 13:48 ]

• combicart
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2015
Als je hem in Engeland wilt bestellen moet je wel rekening houden met een paar puntje die het prijsverschil bijna te niet doen:
- Ze leveren alleen aan adressen in Engeland en Ierland;
- Standaard toetsenbord is daar anders dan hier (je kunt natuurlijk wel een ander toetsenbord selecteren)
- Er zit een andere adapter bij, die zul je hier in NL dus bij moeten kopen.

• Dutch_Razor
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:20:
[...]

[...]

Apple levert wereldweide garantie, zeker met Applecare. Helemaal zeker ben je als je de Apple care in een echte winkel koopt natuurlijk, maar in t topic op GoT zijn verscheidene mensen die met succes applecare hebben geregistreerd. Helaas (voor ons) heeft niemand daar nog gebruik van hoeven maken zover ik kon vinden.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Tenzij je ook meteen die 24" ACD met displayport gaat halen, geen bezwaar hebt tegen alleen de keus voor een glossy scherm, en ook geen firewire apparatuur hebt en ook niet van plan bent om die ooit te gaan gebruiken, zou ik lekker een 'oude' halen, scheelt een hoop geld.

ddr3 geheugen is momenteel ook nog gigantisch duur.

Overigens heb ik dat 'oude' model 2,4 Ghz MBP al tegen bedragen van 1400 euro voorbij zien komen in diverse folders, webshops en de mediamarkt, maar hoe langer je wacht hoe schaarser ze worden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:50
Waarom zou je voor de oude gaan alleen als je geen firewire hebt, ik heb hier twee firewire poorten op mijn MBP. uit Juni 2008.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Omdat de oude een non-glossy scherm heeft en de nieuwe alleen maar glossy. Voor veel mensen is dat glossy scherm nogal een issue en een reden om de nieuwe niet aan te schaffen. Daarnaast vinden een aantal dat Mini Display Port ook niet echt wat en moeten ze weer investeren in de nodige adaptertjes. Verder maakt het eigenlijk bar weinig uit of je nou de early 2008 of de late 2008 MBP aanschaft, qua techniek is het aardig op 1 lijn. De hoofdreden om voor een oude te gaan wordt door de ts al gegeven: oude modellen gaan voor een lagere prijs weg dan de nieuwen. Als je je dan bedenkt dat er qua techniek weinig verschil zit tussen die oude en de nieuwe MBP is er eigenlijk bar weinig aan redenen om voor de nieuwe MBP te kiezen (ze zijn er dus wel maar het is de vraag of je daar het extra geld voor over hebt).

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kijk ook eens op http://macdiscount.nl/ bij de veiling, daar komt de oude 2,5Ghz ook vaak langs. De prijs eindig dan op €1350. Gaat om de volgende specs.

MacBook Pro 15.4" 2.5 GHz (MB134)

- 2.5 GHz Intel Core 2 Duo processor
- 250 GB HD
- 2GB RAM
- Superdrive
- Mac OS X 10.5 Leopard
- NVIDIA GeForce 8600M GT 512 MB SDRAM

Ook niet verkeerd vind ik.

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb hier ook een 'oude' MBP uit Juli 2008. Prima apparaat en als je die 600 euro echt voor iets anders kunt gebruiken zie ik geen reden om de nieuwe te halen.

Hoewel ik mijn 17" via internet had besteld ben ik eerst in een winkel gaan kijken naar het verschil in glossy/mat en hoge resolutie (1920x1200). Er werd me destijds mat aangeraden + een lage resolutie, maar dat had volgens mij meer met de winkel voorraad te maken :P Hoe dan ook, persoonlijk vond ik glossy veel mooier omdat de kleuren dan gewoon beter uitkomen. Van weerspiegeling had ik met mijn voorgaande asus glossy laptop al bijna geen last, dus die keuze was snel gemaakt. Ook nu, een half jaar later, heb ik nog geen moment spijt gehad van het glossy scherm, en hoewel het persoonlijk blijft, vind ik DAT in ieder geval geen reden om je te weerhouden van de nieuwe versie.

Verder kan ik je aanraden om wel 4 GB er in te prikken. Een snellere schijf (7200 rpm) zou ik je niet raden omdat mijn 250 GB 5400 rpm al warm genoeg wordt :) (ook vanwege de videokaart etc.)

Dualboot met xp moet geen probleem zijn, en ik denk persoonlijk dat je snel genoeg gewent bent aan mac os x. Persoonlijk schakel ik zelf eigenlijk alleen nog naar vista voor games en af en toe voor Microsoft Visio en Project (daar zijn nog geen MS mac versies voor)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Kijk dan hier eens : € 1249,- - op=op - http://www.prowarehouse.n...cPath=2_6&products_id=399

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

• ROkkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 15:11
Ja super deal, heb um toevallig paar dagen geleden binnen gekregen. Ook een overweging gemaakt, nieuwe of oude model. Voor mij persoonlijk was ik er snel uit. De hardware scheelt niet zoveel met die nieuwe..

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:39
Heb zelf een MBP uit 2007. Destijds gekocht via de 20% kortingsregel die je kan krijgen via ADC. Had zelf nog een BTW voordeeltje met mijn bedrijf dus daar is niet zoveel voor betaald uiteindelijk. Heb toen zelf geheugen erin gebouwd want dat was stuk goedkoper en in augustus vorig jaar heb ik via ebay AppleCare gekocht. Loopt een topic over, prijzen schommelen wat, maar voor 130-150 moet het meestal wel lukken!

Trouwens, waarom zou je hem importeren vanuit Engeland bijvoorbeeld, je kan em ook zelf halen. Zo duur is het tegenwoordig niet meer :P Desnoods kan je em op Heathrow in een Applewinkel aanschaffen ( als die daar zit natuurlijk ).

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Nogmaals, Mediamarkt verkoopt 'm voor 1100/1150 (na wat onderhandelen)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
waarom wil je eigenlijk de pro versie ipv een "gewone" macbook?

want imho - zeker als het de nieuwe versies betreft - is de meerwaarde firewire 800 en een 2 videokaarten (die je voor zover niet tegelijk kunt gebruiken)

Compromises are for the weak

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:01:

want imho - zeker als het de nieuwe versies betreft - is de meerwaarde firewire 800 en een 2 videokaarten (die je voor zover niet tegelijk kunt gebruiken)
Ik gok vanwege de kwaliteit van het scherm, de resolutie, de grootte en zo heeft de pro nog wat extra's tov de gewone versie. Toetsenbordverlichting bijvoorbeeld.

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
De duurste macbook 13.3 heeft ook toetsenbordverlichting. Wat het nut daarvan is weet ik overigens niet..

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Is zeker wel chill hoor ik heb het ook mijn macbook pro. Handig als je s'avonds in het donker zit. En het ziet er gelikt uit :) het onderscheid de laptop van andere. Bovendien koop je apple toch ook wel een beetje om het mooie design.

Zelf heb ik een MBP Early 2008.
2,5 Ghz, 512mb 8600mGT etc.

Ik kon hem voor 1399€ krijgen dus dat betekende mijn overstap van windows naar mac wat later toevallig ook handig bleek in verband met mijn opleiding. Ik studeer Industrieel Product Ontwerpen waar een Apple gewoon een Pre is.
Ik zal lekker het oude model Mbp kopen, scheelt een hoop geld als je goed zoekt en daarvoor kun je mooi een externe monitor kopen wat wel erg handig is. Altijd computeren op een 15" scherm is gewoon niet zo fijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Reticulum op 08-01-2009 17:13 ]

• Bjornson
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 03:56
Hallo,

Ik zit met ongeveer hetzelfde "probleem"..

Ik ben student Sound & Vision, dat wil zeggen geluid en beeldtechniek.
Omdat ik al veel problemen heb gehad met windows laptops wil ik nu overstappen op een macbook pro.
Maar welke? De oude is uiteraard een stuk goedkoper, maar goed genoeg voor beeld en geluidbewerking?
(bv. Adobe CS4) Of kan ik dan beter voor de nieuwe MBP gaan?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen..

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:03
Bjornson schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:35:
Hallo,

Ik zit met ongeveer hetzelfde "probleem"..

Ik ben student Sound & Vision, dat wil zeggen geluid en beeldtechniek.
Omdat ik al veel problemen heb gehad met windows laptops wil ik nu overstappen op een macbook pro.
Maar welke? De oude is uiteraard een stuk goedkoper, maar goed genoeg voor beeld en geluidbewerking?
(bv. Adobe CS4) Of kan ik dan beter voor de nieuwe MBP gaan?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen..
Oude is echt nog wel snel genoeg. Nu er een nieuwe is, is de oude niet ineens langzamer geworden... Een paar maanden geleden was dit de beste Apple laptop die er was! Zeker als je er zelf wat geheugen inprikt kan hij nog jaren mee. Wacht hier trouwens geen jaren mee. Prijzen zijn nu laag... En je weet nooit of het aanbod van DDR2 ooit weer op het oude niveau terugkomt nu diverse fabrikanten de productie terugschroeven. Want na de 'crisis' worden de pijlen natuurlijk volledig gericht op DDR3

Ben je echter van plan elke 2 jaar een nieuwe te kopen :o, dan zou ik echter voor de nieuwe gaan. De restwaarde van de nieuwe zal véél hoger liggen (net als bij de overgang van G4 naar Intel). Werk je echter door tot'ie total-loss is, ga dan voor de oude.

• Bjornson
Als de laptop goed functioneert hou ik hem uiteraard.
Ik heb nu echter wel 2 windows laptops gehad omdat die dus niet deden waarvoor ik ze kocht.

Het gaat er mij om of ik met het oude model, goed kan audio/video monteren.
De videokaart is minder, en de processor/geheugen technologie is vergeleken met de nieuwe
natuurlijk wat verouderd..
Of maakt dat niet zoveel uit?

Verwijderd

Dat ligt er maar net aan wat je met CS4 gaat doen :) Ik heb altijd begrepen dat Photoshop bijvoorbeeld niet bijster veel heeft aan een goede videokaart. En ik ken de technische details niet van die Uni MacBook Pro (qua vernieuwde processortechniek) , maar ik weet wel dat de oude versie over het algemeen prima performed in Adobe CS4 :)
Als ik jou was zou ik lekker voor de oudere gaan. Prima ding, en als je niet te vaak naar de nieuwe setups van anderen kijkt kan die nog jaren mee ;)

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Het scherm (ondanks dat het glossy is, wat ik juist mooier vind) is ook een stuk beter. De kleuren, de kijkhoek, sumbliem, vergeleken met het oude scherm, wat ook al goed was.

Verder zou ik ook even kijken naar:
- bouwkwaliteit (bij de nieuwe stuk beter)
- resale value (het nieuwe model blijft nog wel wat jaren, het oude model is al gauw minder waard)
- touchpad (echt een feest op de nieuwe)

Kortom: extra geld waard. :)

• Bjornson
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 23:42:
Dat ligt er maar net aan wat je met CS4 gaat doen :) Ik heb altijd begrepen dat Photoshop bijvoorbeeld niet bijster veel heeft aan een goede videokaart. En ik ken de technische details niet van die Uni MacBook Pro (qua vernieuwde processortechniek) , maar ik weet wel dat de oude versie over het algemeen prima performed in Adobe CS4 :)
Als ik jou was zou ik lekker voor de oudere gaan. Prima ding, en als je niet te vaak naar de nieuwe setups van anderen kijkt kan die nog jaren mee ;)
Ik gebruik het meest Premiere, Photoshop, Illustrator, Encore en After Effects..
Opzich twijfel ik nog erg tussen het nieuwe instapmodel (2,4ghz) maar dan met 4gb geheugen,
of de oude 2,5ghz met 4gb geheugen..

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Bjornson schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:59:
[...]

Ik gebruik het meest Premiere, Photoshop, Illustrator, Encore en After Effects..
Opzich twijfel ik nog erg tussen het nieuwe instapmodel (2,4ghz) maar dan met 4gb geheugen,
of de oude 2,5ghz met 4gb geheugen..
De nieuwe 2,4Ghz versie heeft 256MB op de videokaart, en de 2,53Ghz heeft 512MB. De oude 2,5Ghz heeft ook 512MB er op zitten.
Waarom kan dit belangrijk zijn?

Omdat CS4 en in de toekomst nog meer software (zelfs Snow Leopard), gebruik gaat maken van de krachten van je videokaart. :)

Maar vooralsnog, oud of nieuw, het zal goed genoeg zijn voor wat je er mee gaat doen ;)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• Bjornson
Tsja daar zit idd wat in, maar de nieuwe heeft daarintegen wel 1066-MHz 'frontside'-bus.. de oude 800-mhz..

Ik ben opzich wel iemand die de nieuwste software wil hebben dus ik denk dat ik daarmee beter af ben met de nieuwe mac..?

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:03
Bjornson schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:55:
Tsja daar zit idd wat in, maar de nieuwe heeft daarintegen wel 1066-MHz 'frontside'-bus.. de oude 800-mhz..

Ik ben opzich wel iemand die de nieuwste software wil hebben dus ik denk dat ik daarmee beter af ben met de nieuwe mac..?
De oude zal prima voldoen. De nieuwe is natuurlijk op veel fronten iets sneller (bus, grafisch, etc). Zo gaat dat altijd... Dus ja, je bent qua performance beter af met de nieuwe. Qua prijs ben je echter beter af met de oude.

Kijk je naar de prijs/kwaliteit verhouding, dan wordt het een persoonlijk verhaal.

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 15:47
Wat betreft het verschil tussen de 256 en de 512 Mb videokaart is deze post wel handig om door te nemen: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=302231

Hierin staat dus dat de 9600M GT (welke eigenlijk hetzelfde is als de 8600M GT) door de 128 bit bus eigenlijk nauwelijks profijt heeft van het extra geheugen. Alleen indien je veel werkt met grote textures kan het dus voordelig zijn om 512 ipv 256 Mb te hebben.

Dan rest alleen nog het verschil in processorsnelheid (ervan uitgaande dat het RAM geheugen en de HDD wel vervangbaar zijn), maar ook hier zul je alleen verschil merken indien je zeer veel CPU-intensieve taken uitvoert op een dag welke gebruik maken van de extra cache, anders is de prijs/prestatieverhouding een beetje zoek. Als je op google zoekt naar P8600 vs T9400 vind je een hoop extra info hierover.

Hope this helps :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rednas op 12-02-2009 10:38 ]

The Dude abides!

Verwijderd

Topicstarter
dlare schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 07:40:
[...]
Kijk je naar de prijs/kwaliteit verhouding, dan wordt het een persoonlijk verhaal.
Denk dat als we het over prijs/kwaliteit verhouding hebben, de oude wint.

Misschien moeten we juist ook meer andere dingen gaan afwegen i.p.v. alleen maar performance.
Zo oogt het scherm bij de nieuwe veel helderder (naast elkaar gezien), maar vind ik het toetstenbord van de oude fijner.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Alleen heeft die 8600 veel issues gehad op gebied van uitval, al schijnt dat bij de 9600 ook niet helemaal uitgebannen te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien zijn de oude er doorheen nu.

Iemand nog een adresje waar ze te krijgen zijn?

P.s. sjeuz wat zijn die dingen waardevast tweedehands zeg.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 09:34 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:38:
[...]

Denk dat als we het over prijs/kwaliteit verhouding hebben, de oude wint.

Misschien moeten we juist ook meer andere dingen gaan afwegen i.p.v. alleen maar performance.
Zo oogt het scherm bij de nieuwe veel helderder (naast elkaar gezien), maar vind ik het toetstenbord van de oude fijner.
Dat is ook weer smaak,

De oude is gewoon iets verouderde hardware. De nieuwe heeft veel verbeteringen mee gekregen.
Nieuw TouchPad. Nieuw Keyboard. andere body.

Je moet als je gaat kiezen wat belangrijker is voor je. de oude? lage prijs iets verouderde hardware. de nieuwe met nieuwe hardware en looks. daarnaast is deze duurder.

beide MBP's zijn snel genoeg voor video, beeld en geluids bewerking.
In USA zie je veel DJ's met een MBP op hun booth staan. in Nederland zie je dit ook vaker.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Bjornson
Deze week bij A-mac in Den Bosch geweest, daar adviseerde ze me de oude MacBook PRO 2,5
vooral om de reden dat de oude 512mbRAM intern geheugen heeft, en toch 700 euro goedkoper is.

Ik twijfel zelf echter nog steeds erg had, vooral omdat
de nieuwe 2 videokaarten heeft en hogere bussnelheid heeft.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 21:24

Blonde Tux

<advertisement>

kijk anders even bij a-mac.nl of andere mac resellers, daar zie je nog wat sales staan met de oude versies, heb je er meteen nog garantie bij

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Blonde Tux schreef op maandag 16 februari 2009 @ 10:19:
kijk anders even bij a-mac.nl of andere mac resellers, daar zie je nog wat sales staan met de oude versies, heb je er meteen nog garantie bij
1499,- voor de 2,5 GHZ versie, dat is wel een aardig verschil met 1349,- waar die recent elders nog voor te krijgen was.

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 15:56
Tha_Butcha schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:01:

tobo is anders, misschien vind iemand het ene fijner dan het andere
Pagina: 1