Toon posts:

refresh rate op breedbeeld TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik heb een HTPC, met een MSI NX 7600GS 512MB TV-Out kaart.
Ik heb de TV-Out aangesloten via S-Video. Via PAL krijg ik max 25Hx refresh rate interlaced en via NTSC max 30Hz interlaced als refresh rate.
Mijn breedbeeld TV is echter 100Hz, dus 60Hz ofzo moet zeker haalbaar zijn op 1024x768 output resolutie... maar ik kan het nergens instellen...

Met powerstrip of rivatuner kan je dat forceren, maar ik zie geen zichtbaar verschil...

Iemand een idee of tip om de refresh rate te verhogen?

thanks!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 16:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Normale tv`s maken van die 25 beeldjes 50Hz... breedbeeldtv`s maken van dat signaal nog eens 100Hz (berekenen zelf nog eens 50 extra beeldjes)

Dat je geen verschil ziet, klopt dus :)

Ik vind het beeld van 100Hz tv`s altidj wat onrustiger (voor mijn ogen, maar dat akn door een hersenschudding komen... sindsdien krijg ik hoofdpijn bij 60hz en hoger).

Tip; maak van je output resolutie 756*576. Zo kom je het dichtst in de buurt van de normale pal-specifcaties en kan je tv er het mooiste plaatje van maken bij het kijken van films :)

[ Voor 20% gewijzigd door Michael Knight op 29-12-2008 17:57 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:17

Twazerty

AVCHDCoder developer

Michael Knight schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:55:
Normale tv`s maken van die 25 beeldjes 50Hz... breedbeeldtv`s maken van dat signaal nog eens 100Hz (berekenen zelf nog eens 50 extra beeldjes)

Dat je geen verschil ziet, klopt dus :)

Ik vind het beeld van 100Hz tv`s altidj wat onrustiger (voor mijn ogen, maar dat akn door een hersenschudding komen... sindsdien krijg ik hoofdpijn bij 60hz en hoger).
100Hz geeft een veel rustiger beeld. 50Hz tv's knipperen als een gek. Beste kun je dus 25Hz of 50Hz uitsturen met je pc. Als je 60Hz of 30Hz uitstuurt zal het beeld gaan schokken.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Twazerty schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:58:
[...]

100Hz geeft een veel rustiger beeld. 50Hz tv's knipperen als een gek.
Dat is het algemene beeld ja..
Ik zie bij 100Hz vanalles en nog wat zweven over het scherm...(ligt aan mijzelf).

Verder heb je helemaal gelijk hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle antwoorden!

Raar dat ik geen 50Hz kan uitsturen maar beperkt ben tot 25Hz...

Spelen met resoluties, dan geeft 848x480 mooi beeld op, andere resoluties niet zo, letters flikkeren dan wat raar of aspect ratio is niet netjes...

Bij opstart is het beeld altijd netjes, mooi gecentreerd, maar na media center opstarten en weer afsluiten ben ik links altijd een stuk beeld kwijt... of soms verspringt ie in media center ook soms van formaat... allemaal niet zo prettig

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Michael Knight schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:55:
:?

Breedbeeld heeft alles met de vorm van pixels te maken en niets met de refresh rate. Bij analoge schermen bevat een breedbeeldscherm exact evenveel informatie als een smalbeeld, op exact zelfde refresh rate, maar is het horizontaal uitgerekt :o

50Hz vs 100Hz is puur een kwestie van de interne electronica in de TVs die de boel buffert en vaker naar het scherm stuurt dan dat de TV het zelf binnen krijgt.

25Hz vs 50Hz is het interlaced verhaal. PAL TV is 50Hz interlaced, NTSC is 60Hz interlaced. Wat dat betekent is dat de regels om en om weergegeven worden, dus de ene pass de even regels, de andere pass de oneven regels. De elektronenkanon scant dus 50 keer per seconde de scherm, maar iedere individuele regel wordt slechts 25 keer per seconde gedaan. nVidia kiest ervoor om het in haar drivers als p25 ipv i50 weer te geven.

Bottom line is dat een 100Hz scherm zelf intern de 50Hz -> 100Hz omzetting doet, en dat je dat vanuit de input niet kunt verbeteren, een 100Hz CRT werkt gewoon een 576i50 PAL signaal. Wil je beter beeld, dan moet je gaan naar een ander signaal input - met component zul je meestal 576p50 of -p60 kunnen krijgen, en mogelijk nog hoger. Maar daar heb je waarschijnlijk een andere TV voor nodig :o

Oslik blyat! Oslik!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er bestaan wel degelijk 100Hz televisies die ook een 100Hz interlaced inplaats van het normale 50Hz interlaced signaal kunnen weergeven (native 100Hz zonder interpolatie of herhaling dus). Dit zijn meestal de duurdere breedbeeldtoestellen met VGA en/of component-ingangen erop. Het hoogtepunt van de CRT reeks, zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door mae-t.net op 29-12-2008 18:33 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die bestaan zeker, maar als TS zijn scherm 576i100/576p50 voert en geen verschil merkt, dan heeft hij op dit moment niet zo'n scherm :z

Daarom dat ik trouwens ook nadrukkelijk alleen zei "een andere TV" - dat zou prima CRT kunnen zijn. Alleen niet deze :P

Oslik blyat! Oslik!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:28:
[...]

:?

Breedbeeld heeft alles met de vorm van pixels te maken en niets met de refresh rate. Bij analoge schermen bevat een breedbeeldscherm exact evenveel informatie als een smalbeeld, op exact zelfde refresh rate, maar is het horizontaal uitgerekt :o

50Hz vs 100Hz is puur een kwestie van de interne electronica in de TVs die de boel buffert en vaker naar het scherm stuurt dan dat de TV het zelf binnen krijgt.

25Hz vs 50Hz is het interlaced verhaal. PAL TV is 50Hz interlaced, NTSC is 60Hz interlaced. Wat dat betekent is dat de regels om en om weergegeven worden, dus de ene pass de even regels, de andere pass de oneven regels. De elektronenkanon scant dus 50 keer per seconde de scherm, maar iedere individuele regel wordt slechts 25 keer per seconde gedaan. nVidia kiest ervoor om het in haar drivers als p25 ipv i50 weer te geven.

Bottom line is dat een 100Hz scherm zelf intern de 50Hz -> 100Hz omzetting doet, en dat je dat vanuit de input niet kunt verbeteren, een 100Hz CRT werkt gewoon een 576i50 PAL signaal. Wil je beter beeld, dan moet je gaan naar een ander signaal input - met component zul je meestal 576p50 of -p60 kunnen krijgen, en mogelijk nog hoger. Maar daar heb je waarschijnlijk een andere TV voor nodig :o
Mijn zin was niet volledig, mijn fout... ik reageerde overigens wel op het feit, dat de TS een 100hz breedbeeld heeft :)

Digitaal PAL breedbeeld is en blijft dezelfde hoeveelheid informatie btw.. echter wordt er bij analoge 'breedbeeld' nooit gebruik gemaakt van het type 'anamorf' waardoor het er analoog altijd slechter uitziet ivm het uitrekken van minder beeld als gevolg van het gebruik van zwarte balken (waar vroeger dan weer de PALplus info in stond.. pfff gelukkig hebben we nu 'wereldwijd' dezelfde hd standaarden)

De rest kan ik alleen maar bevestigen :)

Verwijderd

Topicstarter
leerrijke info ;-)

Heb dan maar resoluties geprobeerd totdat het beeld zo mooi en scherp mogelijk is, en is nu min of meer wel doenbaar!

Maar hoe komt het dat wanneer ik media center start en dan weer eens afsluit, het beeld "verschoven" is, een deel is niet meer zichtbaar, als ik dan eens een andere resolutie opleg en dan weer terug instel naar de oude resolutie staat het beeld weer netjes op zijn plek... beetje vreemd dat met media center on/off te doen of minimizen, het beeld dus verschuift?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, analoog werd (en wordt) wel degelijk gebruik gemaakt van anamorf - o.a. BBC doet vrijwel al haar analoge uitzendingen in anamorf breedbeeld. Anamorf betekent niet meer of minder dan dat de pixels rechthoekig uitgerekt worden ipv vierkant zijn. Het alternatief, wat ook gebruikt wordt, is letterboxed, waar de pixels vierkant blijven, maar banen boven en onder het te tonen deel wegvallen.

Letterboxed 16:9 levert dus netto minder beeldinformatie dan normaal 3:4, anamorf 16:9 levert exact evenveel beeldinformatie als normaal 3:4. Probleem met anamorf is weer dat als een anamorf signaal op een 4:3 TV wilt kijken, je ofwel verticaal uitgerekt moet kijken, danwel de zijkanten kwijtraken. Sommige TVs bieden wel de mogelijkheid tot 'uitzoomen' om alsnog een letterboxed beeld te krijgen, maar dan nog raak je info kwijt.

Het komt erop neer dat bij letterboxed breedbeeld de 16:9 TVs benadeeld worden ten gunste van 4:3, maar dat bij anamorf de 4:3 TVs benadeeld worden ten gunste van 16:9.

Digitaal ben je niet meer gebonden aan de 720x576 keurslijf van PAL, maar daar heb je pas baat bij als je ook daadwerkelijk andere resoluties aan je TV kunt voeren. "Digitaal" televisie over composite, S-Video of RGB (al dan niet over SCART kabel) gaat nog altijd via analoge PAL, je kunt hooguit op je digitale tuner instellen of je het anamorf of letterboxed wilt.

Oslik blyat! Oslik!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

[b][message=31263223,noline]dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @

Het komt erop neer dat bij letterboxed breedbeeld de 16:9 TVs benadeeld worden ten gunste van 4:3, maar dat bij anamorf de 4:3 TVs benadeeld worden ten gunste van 16:9.
Klopt :) Het is ook meer een 'tussenoplossing' om op verschillende toestellen een acceptabel beeld te kunnen weergeven. Anamorf is dan ook veel mooier door de extra (of nu volledige) beeldinfo en komt dan ook alleen volledig tot zijn recht wanneer het volledig weergegeven wordt.
dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:57:
Digitaal ben je niet meer gebonden aan de 720x576 keurslijf van PAL, maar daar heb je pas baat bij als je ook daadwerkelijk andere resoluties aan je TV kunt voeren. "Digitaal" televisie over composite, S-Video of RGB (al dan niet over SCART kabel) gaat nog altijd via analoge PAL, je kunt hooguit op je digitale tuner instellen of je het anamorf of letterboxed wilt.
Daar heb je het :) Ik kijk al deels digitaal (schotel), maar via analoge kabels (RGB).

Om dan je eerste stuk aan te halen;
dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:57:
Euh, analoog werd (en wordt) wel degelijk gebruik gemaakt van anamorf - o.a. BBC doet vrijwel al haar analoge uitzendingen in anamorf breedbeeld....................................
Afhankelijk dus van aanbieder, type aanlevering: digitaal of analoog, en het soort kabels :)
Dat maakt allemaal enorm verwarrend; 'digitaal' tv kijken via analoge kabels.. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Michael Knight op 29-12-2008 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
guys, even on topic? :-)
Maar hoe komt het dat wanneer ik media center start en dan weer eens afsluit, het beeld "verschoven" is, een deel is niet meer zichtbaar, als ik dan eens een andere resolutie opleg en dan weer terug instel naar de oude resolutie staat het beeld weer netjes op zijn plek... beetje vreemd dat met media center on/off te doen of minimizen, het beeld dus verschuift?
thanks

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:24:
guys, even on topic? :-)
thanks
Wil best ontopic hoor ;)
Volgens mij zaten er ergens in de nVidia-drivers opties, waarmee je een groter bureaublad (in dit geval mediacenter) kon aanhouden, maar bij een lagere resolutie. Wanneer je dan je muis beweegt, schuift het beeld mee. Als je daar last van hebt, moet je dat uitzetten.

Verder hanteert MCE een soort automatische wizard, welke de resoluties van beide schermen aanpast, zodra je een en ander gebruikt. Als je met twee verschillende resoluties werkt, kan dat voor de door jou geschetste situatie zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm nee dat is het niet... heb maar 1 scherm aangesloten, dat is de TV, zowel desktop als MCE gaan erop.
Media Center geeft nooit problemen altijd beeld volledig en centered. Het is desktop weergave, die na MCE afgesloten te hebben of geminimaliseerd te hebben, die volledig fout gaat. Ik mis dan stukken links en rechts. Bewegen met beeld op TV heeft geen zin, het wordt dan gewoon zwart links, rechts, boven, onder, ... er is dus iets foutgelopen met het signaal dat de PC stuurt telkens MCE afsluit of wanneer ik hem minimaliseer.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Okay, misschien ligt het probleem dan bij de gebruikte drivers?

Gebruik je de laatste? Misschien kun je wat oudere forceware gebruiken (rond de 93.xx), daar heb ik goede ervaringen mee :)

Pagina: 1