HD zonder adaptor

Pagina: 1
Acties:

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09-2025
Hallo,

Ik heb hier een Maxtor 200GB externe HD liggen zonder power adaptor, maar ik wil deze wel gaan gebruiken, er staat bij dat de schijf +12V 3A nodig heeft maar ik heb hier zo geen adaptor van liggen en ik zou niet weten waar deze te vinden is... Ik heb ook een WD HD met adaptor deze is welliswaar +12V 2A, gaat dit samen werken ookal is er te weinig A ? Blaas ik de schijf en/of de adaptor op of gaat dit werken ? Ik heb hier vrijwel geen verstand van :).

Alvast bedankt..

Inventaris | WhatPulse

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je levert de schijf maar 2/3 van het vermogen die hij kennelijk nodig heeft, lijkt me niet dat het goed gaat werken.
De schijf wilt 3A op 12V is 36watt, jij levert 2A op 12V is 24watt.

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 29-12-2008 16:26 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 22:03

FlyEragon

Alien Monkeys

Een schijf verbruikt doorgaans niet zo heel veel vermogen, alleen de opstartstroom kan misschien hoog zijn, vandaar de 3A die benodigd is. In gewoon toestand, wanneer de schijf al draait denk ik niet dat ie 3A verbruikt. Je kan het in ieder geval wel proberen. Hooguit werkt het gewoon niet.

• appel22
Ja dat denk ik ook, maar het is minder A dan ie nodig heeft dus dan zit je weer aan de veilige kant (niet overbelasten ofzo) niet iemand die het al eens geprobeerd heeft, straks heb ik geen HD meer ook weer niet zo fijn...

Inventaris | WhatPulse

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo'n "handy man" winkel en ook bijvoorbeeld een Media Markt heeft veelal adapters liggen met verschillende stekkertjes (universele adapters) zodat je de adapter kunt gebruiken voor meerdere apparaten.

Je moet er voor zorgen dat de adapter tenminste 12Volt 3A kan leveren. De voltage moet altijd 12Volt zijn, de Amperage mag bijvoorbeeld ook 6A zijn, dat maakt niet uit daarmee zal je de hardeschijf en zeker de adapter niet opblazen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 29-12-2008 17:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• appel22
Het is al niet meer nodig, heb um er gewoon aangedrukt en aangezet kan er gewoon in alles werkt naar behoren (Y).

@ _Dune_
Het lijkt me togh niet verstandig om een HD die max 3A vraagt op te zadelen met 6A, lijkt me dat je de HD toch té veel stroom geeft en doorfikt ? Maar iig met 2A werkt de adapter wel!

Inventaris | WhatPulse

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 22:03

FlyEragon

Alien Monkeys

appel22 schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:27:
Het is al niet meer nodig, heb um er gewoon aangedrukt en aangezet kan er gewoon in alles werkt naar behoren (Y).

@ _Dune_
Het lijkt me togh niet verstandig om een HD die max 3A vraagt op te zadelen met 6A, lijkt me dat je de HD toch té veel stroom geeft en doorfikt ? Maar iig met 2A werkt de adapter wel!
De 3A is de stroom die de HD bij 12 V maximaal kan trekken uit de stekker, als hij met minder genoegen neemt doet ie dat. Stroom is in die zin niet te vergelijken met spanning.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

appel22 schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:27:
Wanneer je een te lichte voedingsadapter gebruikt (te weinig vermogen (Watt)) loop je de kans dat je de adapter opblaast met alle gevolgen van dien. Een defect adapter kan namelijk ook de hardeschijf beschadigen.
@ _Dune_
Nee het maakt net uit dat de adapter meer dan 3A KAN leveren, de adapter zal alleen leveren wat d hardeschijf zal vragen, in dit geval max. 3A. De twee belangrijkste factoren zijn de spanning en het te leveren vermogen. (het vermogen is de spanning (V) maalde stroom (A). De hardeschij vereist zoals eerder gezegd een vermogen van 36 Watt. Wanneer je een adapter hebt welke 12V afgeeft, maar meer vermogen kan leveren dan de 36 Watt is dit niet erg, als de afgegeven spanning maar 12V is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1