• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb als opdracht een grafisch ontwerp te maken voor een 3-luik voor een bedrijf. Nu vroeg ik mij af hoe men het beste pagina's en vouwlijnen kan duidelijk maken in het ontwerp. Of is dit iets dat over het algemeen gewoon besproken wordt met de drukker?

Het ontwerp wordt gemaakt met Photoshop en het bestandstype wordt .pdf op 300dpi.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Volgens mij geef je aan waar gevouwen moet worden met markeringen buiten je drukwerk. Je zet niet echt lijnen in het drukwerk zelf. De kleur die je daarvoor gebruikt is de registratie-kleur, een zwart die als aparte drukgang altijd gedrukt wordt.

Ik denk dat je dit op Google ook wel had kunnen vinden.

Sowieso, als je twijfelt, overleg het met je drukker. Dan zijn er geen onduidelijkheden wanneer het eenmaal daar ligt en het veel moeite kost om weer te wijzigen.

Als je ontwerp veel tekst en scherpe lijnen zal bevatten, is het misschien een optie om het ontwerp deels in InDesign of QuarkXpress te maken en de grotere vlakken in Photoshop te maken en die te importeren.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
Vaak zet je vouw- en snijlijnen in Illustrator of in InDesign in een extra laag en alle lijnen in een kleur (pak hiervoor een specifieke Pantone kleur welke je niet in de rest van je werk gebruikt en geef die kleur op aan de drukker). De Pantone komt bij het printen (mits instellingen goed staan, maar dat weet de drukker wel) als aparte print. Gebruikelijk is om vouwlijnen met stippellijnen aan te geven en snijlijnen met normale lijnen, maar hier kan je op zich ook van afwijken, zolang het maar duidelijk is.
Vooral als snijlijnen niet recht zijn ( zie bv diverse wenskaarten), dan heb je niet genoeg aan markeringen aan de buitenkant van je werk. Dan is dat goed op te lossen met bovenstaande methode.
Tip: print je werk zelf nog eens en kijk of de vouwlijnen ook kloppen!

@Teedee: sorry, je hebt helemaal gelijk. Deze Adobe verslaafe vergeet helemaal de concurrent :D

[ Voor 5% gewijzigd door Savantas op 05-01-2009 17:32 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TeeDee

CQB 241

Lijkt me dat je, zoals reeds aangegeven, in de verkeerde tool iets aan het maken bent. Wil je het perse toch in photoshop doen: vergroot je canvas zodat je ruimte overhoudt voor de snij- en vouwlijnen. Misschien kan je dit ook regelen bij het printen naar PDF.

Maak de textuele zaken op in InDesign, Xpress of mogelijk Illustrator en importeer daar je beeldwerk in.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored