• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
De hype van 2008, cloud-computing.
Volgens mij en vele andere gaat dit concept nogal de manier van werken, en zeker ook de inrichting van it infrastructuren bij bedrijven veranderen.
Niet meteen, maar ik denk wel dat dit vrij snel kan gaan, denk aan 5 tot 10 jaar.
Ik vraag me af als dit in een verondersteld tempo gaat, wat is dan nog de rol van systeembeheerders, als alles (of heel veel) in de cloud gaat draaien zal er dan nog wel werk zijn? en zo ja in welke vorm?
In de cloud zelf zal zeker behoefte zijn, maar nooit zoveel om alle systeembeheerders die nu lokaal bij al die bedrijven rond lopen te voorzien van werk.

Wat is jullie idee hierover, en welke takken van sport zouden erg kwetsbaar zijn en welke juist niet?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iets in 'the cloud' moet ook beheerd worden. Dus wees niet bang dat je straks niks meer te doen hebt.

Verwijderd

Ik denk dat cloud computing een hype is die zich niet door zal zetten en dat er dus gewoon werk blijft voor lokale systeembeheerders. Er is te veel gevoelige bedrijfsinformatie om die aan servers ergens op een intranet/het internet toe te vertrouwen. Dit is weer een van de vele hypes die de it-sector al gekend heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het privacybeleid van Google bij het gebruiken van Google-Docs.

Ik denk dat systeembeheerders zich meer zorgen moeten maken over virtualisatie, een deel van het hardwarebeheer valt weg.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 10:37
Sterker nog, als Systeembeheerder heb je eigenlijk continu te maken met een veranderend werkveld. Is part of the job.

Scholing voor een gerichte opleiding wordt echter wel belangrijk. Zo kon je 10 jaar geleden je eigen Systeembeheerder noemen als je een keertje wat met Windows gespeeld had, zo kom er 2008 opleiding/ervaring bij kijken.

Ook de virtualisatie zie ik geen problemen in. Wat je qua hardware beheer kwijtraakt, krijg je weer terug wat betreft software beheer. Er is meer software dus ook weer meer te onderhouden, want 1 fysieke machine draai weer 4 virtuele machines. Toch heb je het gestoei met de hardware niet meer, dus gaat de nadruk voor de beheerder ook op de applicaties op de machine liggen, hoewel ook de fysieke machines onderhoud nodig zullen hebben.

Systeembeheerders moeten vooral niet bang zijn, maar rekening houden met het feit dat ze over enkele jaren functioneel/applicatiebeheerder zijn. Feit blijft wel dat je niet meer een dag lang een FTE kwijt bent omdat er een werkstation opnieuw en besturingssysteem moet installeren en erbij zit om 3,5" diskettes om te wisselen.

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
Noork schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:45:
Iets in 'the cloud' moet ook beheerd worden. Dus wees niet bang dat je straks niks meer te doen hebt.
Het lijkt me dat hiervoor nog maar een fractie van de beheerders nodig is.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
libero schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:31:
[...]

Het lijkt me dat hiervoor nog maar een fractie van de beheerders nodig is.
jup :) een shakeout dus net als met de credietcrisis. 'survival of the fittest' :)

er lopen genoeg "beheerders" rond die wmb wegesaneerd mogen worden, maar dat terzijde

A wise man's life is based around fuck you

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 23:19

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie het nog niet allemaal zo'n vaart lopen met 'cloud-computing' (zover dat het nieuw en hip is..... clusting wordt al sinds jaar en dag toegepast in omgevingen waar veel rekenkracht voor nodig is etc. niet echt een verschil met 'cloud-computing' behalve dan dat het een externe aanbieder is)
De meeste bedrijven zijn toch nog huiverig om zomaar al je bedrijfsgegevens in een 'wolkje' te stoppen waar je verder geen 'controle' op uit kan voeren wat er mee gebeurt en vooral waar het opgeslagen wordt. Tuurlijk zullen er her en der wel bedrijven zijn die het volledig omarmen, maar ik denk dat het maar een klein percentage zal zijn.
Zelfde geldt eigenlijk ook voor server based computing - wat je wel vaker ziet terug komen in bedrijven. Je hebt dan minder onderhoud aan desktops/thinclients maar zul je toch beheerders nodig blijven hebben voor het onderhouden van je serverpark/netwerk (wat dan meer kritiek wordt) en alle applicaties. Waardoor je de werklast alleen maar verplaatst en wellicht wat technischer maakt zodat niet jan en alleman het denkt te kunnen 'klikken in windows kunnen we allemaal wel....'.
Het grootste doel van automatisering is het werken met data en communiceren met anderen allemaal makkelijker/eenvoudiger/eenduidiger te maken voor de gebruiker. Zodat je bijvoorbeeld waar dan ook (in het bedrijf of extern) dezelfde toegang hebt en eigenlijk alles kan doen, of dat alle data gefiltert kan worden om mooie management rapporten te maken zonder weken in beslag te nemen en papieren te doorzoeken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Vergeet niet dat cloud-computing meer is dan de services die nu door bijv. Amazon geboden worden. Het is net zo goed mogelijk om een cloud in het eigen datacenter te bouwen. Een van de eerste producten in die richting is VMWare's vCloud. Dat soort producten gaan steeds verder.

Maar er bestaat natuurlijk verschillende soorten clouds. Bij Amazon's EC2 en vCloud krijg je gewoon een VM met een OS. Dat OS (en alle software erop) moet nog steeds beheerd worden. Je krijgt wellicht services voor patch management e.d. voor het OS, maar een systeembeheerder doet wel meer.

De uiteindelijke trend is natuurlijk dat er in de IT steeds meer geautomatiseerd wordt (het blijft gek dat de IT qua automatisering van taken achterloopt bij andere bedrijfsafdelingen). Zo lang de automatiseringstrend gelijke tred houdt met de continue groei van de IT, blijft het benodigde aantal systeembeheerders gelijk. Helaas heb ik daar nog nooit goede cijfers van gezien (groei van aantal systemen vs. groei van aantal systeembeheerders) van bijv. Gartner of Forrester.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:10

Metro2002

Memento mori

Wij hebben nu bij een aantal klanten van ons een cloud achtige omgeving staan maar echt ideaal is het allemaal niet. Vooral de snelheid is bijna om te janken. Een windows 2008 server met HP terminals die via RDP werken is echt niet het walhalla kan ik je zeggen. Vooral bij klantne zoals de onze die de hele dag snel moeten werken en door de programma's heen walsen als een olifant door een porseleinkast is deze oplossing eigenlijk te traag.

Dan heb ik het nog maar helemaal niet over internetten vanaf de terminals in een RDP sessie want dat is helemaal drama.

Maargoed voor bepaalde toepassingen zal het best werken maar ik blijf erbij: CLoud computing is een hype en zal ook weer overwaaien. Bovendien is het ook nergens voor nodig. Voor de helft (!) van de prijs van een domme terminal heb je tegenwoordig al een asus eeebox die vele malen krachtiger is en een volwaardig OS erop heeft staan (kan natuurlijk ook een nadeel zijn).

Ook applicaties die via een browser lopen zijn momenteel nog te traag om serieus de hele dag op te kunnen werken. Tuurlijk is het prachtig dat het kan maar als je de hele dag snel dingen moet opzoeken en je zit telkens 2-3 seconden te wachten voor je pagina er is irriteert dat behoorlijk !

Ik moet het allemaal nog zien. Niet vergeten dat mainframe achtige oplossingen vroeger gekozen werden vanwege de kosten voor computerkracht , en dat is tegenwoordig echt geen argument.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 31-12-2008 12:53 ]

• Zwelgje
Metro2002 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:52:
Wij hebben nu bij een aantal klanten van ons een cloud achtige omgeving staan maar echt ideaal is het allemaal niet. Vooral de snelheid is bijna om te janken. Een windows 2008 server met HP terminals die via RDP werken is echt niet het walhalla kan ik je zeggen. Vooral bij klantne zoals de onze die de hele dag snel moeten werken en door de programma's heen walsen als een olifant door een porseleinkast is deze oplossing eigenlijk te traag.

Dan heb ik het nog maar helemaal niet over internetten vanaf de terminals in een RDP sessie want dat is helemaal drama.

Maargoed voor bepaalde toepassingen zal het best werken maar ik blijf erbij: CLoud computing is een hype en zal ook weer overwaaien. Bovendien is het ook nergens voor nodig. Voor de helft (!) van de prijs van een domme terminal heb je tegenwoordig al een asus eeebox die vele malen krachtiger is en een volwaardig OS erop heeft staan (kan natuurlijk ook een nadeel zijn).

Ook applicaties die via een browser lopen zijn momenteel nog te traag om serieus de hele dag op te kunnen werken. Tuurlijk is het prachtig dat het kan maar als je de hele dag snel dingen moet opzoeken en je zit telkens 2-3 seconden te wachten voor je pagina er is irriteert dat behoorlijk !

Ik moet het allemaal nog zien. Niet vergeten dat mainframe achtige oplossingen vroeger gekozen werden vanwege de kosten voor computerkracht , en dat is tegenwoordig echt geen argument.
das geen cloud computing hoor, das SBC oftewel serverbased computing, dat doet citrix bv al sinds 1998 en microsoft al vanaf 1997 met nt4 terminalserver :z

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:10

Metro2002

Memento mori

Powershell schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:19:
[...]

das geen cloud computing hoor, das SBC oftewel serverbased computing, dat doet citrix bv al sinds 1998 en microsoft al vanaf 1997 met nt4 terminalserver :z
Nja ok, cloud is idd via internet maar dan nog blijft mijn punt overeind staan: Het is te traag en het zal ook nooit zo snel worden als een normale applicatie op een gewone pc. Dus is het voor heel veel doelgroepen als niet interessant.

• Zwelgje
Metro2002 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:26:
[...]

Nja ok, cloud is idd via internet maar dan nog blijft mijn punt overeind staan: Het is te traag en het zal ook nooit zo snel worden als een normale applicatie op een gewone pc. Dus is het voor heel veel doelgroepen als niet interessant.
gelukkig maar dat wij er al jaren goed geld meer verdienen en geen last hebben van traagheid.. kwestie van goed farm design en de juiste hardware gebruiken (ook clientside!) de goedkoopste thinclients hebben vaak een 200mhz cpu en ditto videokaart dan mag je niet veel verwachten.

wil je betere performance dan zou je eens kunnen kijken naar Citrix. en voor dat mensen schreeuwen: powershell, citrix is rete duur!... er is ook een MKB versie tot 75man die erg betaalbaar is en alles kan wat de full version ook kan.

-speedscreen browser acceleration
-progressive display
-ica protocol

om in te gaan op jouw specifieke rdp probleem: http://download.microsoft...rformance_WhitePaper.docx

mooi finetune docje van MS hoe je RDP verkeer wat meer kan optimaliseren. out of the box is het idd bagger. kwestie van tunen en de nieuwste clients gebruiken (5.2>6.1 scheelt je zo 30%)

[ Voor 13% gewijzigd door Zwelgje op 31-12-2008 13:32 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

T-Systems bied een dienst die ze dynamic computing noemen. Hierbij worden services dynamisch verhuisd over verschillende VMWare clusters. Heeft een bepaalde service meer capaciteit nodig dan dat cluster beschikbaar heeft dan wordt deze automatisch verhuisd naar een ander cluster. Alles wat er voor nodig is om dit te verhuizen gebert automatisch. In de toekomst gaat het zelfs gebeuren dat er servers uitgezet zullen worden als de capaciteit niet meer nodig is. Het werk zal veranderen en zal denk ik eerder complexer worden. Je hebt echter ook kans dat je wel een server beheert maar geen idee hebt waar die op draait en dat dat door een ander bedrijf beheerd wordt. Dat zie ik zeker als een mooie ontwikkeling.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-01 15:33
Cloud Computing is een scheet in de box. Enkel voor specifieke toepassingen kan dit werken, maar mainstream zal dit niet worden.

Ik denk dat je eerder in een KMO / SMB markt eerder een betere integratie van CMS/ERP pakketen ( Sharepoint , SAP enz ) dan een Cloud systeem.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1