Toon posts:

Advies nodig mbt Home Cinema Systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Eerst even kort voorstellen. Ik ben Bjorn, 24 jaar uit omgeving Hoofddorp. Hobby's en intresse's: Fotografie, Computers en audio en hifi. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en wilde nu toch eens mijn eigen "probleem" aan de experts gaan vragen.

Ik wil graag een mooi nieuw audio systeem voor in de huiskamer. Absoluut geen high end, maar ook een stuk meer dan de standaard audio setjes van bijvoorbeeld een Sony of Philips die ik nu bezit. Nou ben ik absoluut niet merk gerelateerd dus ieder idee is welkom.

Het moet een echt home cinema systeem zijn met een aantal opties, de eisen die ik stel aan het systeem zijn als volgt:
- Aparte versterker en DVD speler
- Versterker moet eenvoudig kunnen switchen tussen bijvoorbeeld stereo en surround
- HDMI uitgang is vereist voor de toekomst (zowel op versterker als op dvd speler)
- Scart uitgang is vereist voor de huidige setup (ja inderdaad zo'n oude breedbeeld bak)(zowel op versterker als op dvd speler)
- Ik moet op de versterker ook tussen analoog video signaal kunnen switchen (minimaal 2 tulp, liefst 3)

Ik zal proberen uit te leggen wat voor setup ik wil maken. Ik heb op dit moment een Wii staan en een Media Center, daarbij verwacht ik een de toekomst een PS3. Ik wil al deze aparaten aan kunnen sluiten op de versterker. Op dit moment wil ik dit nog naar mijn tv sturen in een analoge vorm (scart of tulp) maar in de toekomst wil ik dit toch via HDMI gaan doen. Hetgeen ik graag zou willen als ik bijvoorbeeld op de versterker ingang 1 (neem MediaCenter) selecteer het apparaat automatisch weet dat dit een stereo systeem betreft, zelfde geldt voor de Wii. Maar indien ik een meerkanaals apparaat selecteer de versterker dit automatisch naar de goede uitgangen stuurt. (of in te stellen is)

Ik weet het, het is een lastig lijstje met eisen en dit alles rond het budget van ongeveer €700,-. Ik heb al naar de harman kardon cinefortune bq7 gekeken en de yamaha RXV463. Ik kan geen duidelijk lijstje met uitgangen vinden van de Harman/kardon AVR138 (versterker van het cinefortune systeem). Het liefst zou ik eens een plaatje zien gewoon van de achterkant, maar kan de manual nergens vinden. Bij de yamaha kwam ik tegen het probleem aan dat deze geen analoge video uitgangen meer heeft.

Iedere tip is welkom, en bij voorbaat hardstikke bedankt!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:31:

- Scart uitgang is vereist voor de huidige setup (ja inderdaad zo'n oude breedbeeld bak)(zowel op versterker als op dvd speler)
Die ga je niet vinden volgens mij. Voor zover ik weet zijn er geen versterkers met Scart aansluitingen.
Misschien eens kijken naar de goedkopere receivers van Harman Kardon.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Twazerty schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:50:
[...]

Die ga je niet vinden volgens mij. Voor zover ik weet zijn er geen versterkers met Scart aansluitingen.
Misschien eens kijken naar de goedkopere receivers van Harman Kardon.
Ja wat ik op die AVR138 receiver zo kon zien in de Mediamarkt leek het er wel op. Maar ik kan dus geen manual vinden of een echt goede foto van de achterkan van de AVR138. Maar goed, tulp uit is ook nog prima, dat maakt me verder niet uit. Bedankt in ieder geval.

Dit is een plaatje van de achterzijde van de Yamaha RX463: http://tweakimg.net/g/for...anel_Yamaha%2520RX463.jpg

Daar heb je een aantal ingangen met video erboven, namelijk: DVD, DTV/CBL en IN. Zouden dit 3 analoge tulp aansluitingen zijn? Voor DVD zou je in dit geval de HDMI kabel gebruiken en dus 3 ingangen over houden. Zou ik op die ingangen dan mijn MediaCenter en Wii aan kunnen sluiten en in de toekomst een PS3? Of zou als ik DVD al gebruik via HDMI die poorten analoog niet meer selecteerbaar zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2008 14:57 . Reden: Iets toevoegen. ]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

vaak kan je de stereo/surround instellen per ingang, mijn denon 1804 onthoud zelf de instelling per kanaal. zet ik hem op dvd dan heb ik DD of DTS(zelf schakelend), maar als ik de decoder als invoer gebruik heb ik stereo omdat ik dat ooit gekozen heb. zet ik deze laatste om naar pseudo surround dan blijft dat ook zo totdat ik weer stereo kies.

bovenstaand verhaal impliceert overigens niet dat dat bij alle receivers zo is!

scart uitgang is vaker niet dan wel te vinden, maar met een verloopblok zijn de analoge uitgangen wel aan een tv te knopen met scart ingang. de meeste receivers hebben wel s-video of composite uitgangen.

note: controleer wel of de ingangssignalen naar de gewenste uitgang geschaald kunnen worden, bij mijn denon kan ik geen component(niet composiet) als ingang gebruiken bij s-video uit en vice versa, is overigens te vinden in de handleiding.

tip: loop eens een degelijke audio zaak binnen en laat je adviseren. vraag ook naar eventuele occasion of demo modellen, zo ben ik voor een prijs die net iets boven marktplaatsniveau ligt aan mijn denon gekomen. dit vond ik het persoonlijk wel waard! (ivm garantie van 3 maanden, nagekeken en schoongemaakt)

lijstje merken:
denon
marantz
rotel(te duur?)
nad(ook te duur?)
etc, loop eens een zaak in en kijk wat ze te bieden hebben, vervolgens kan je thuis de exacte specs wel uitzoeken op inet.

(note: onderstaande prijzen zijn wat ik er ongeveer voor heb uitgegeven)
budgetwise kan ik je adviseren er nog een honderd of 2 bovenop te gooien, dan heb je iets meer speelruimte omdat een degelijke receiver al snel richting de 300/400 euro gaat en een dvd speler in dezelfde serie ook niet goedkoop is (150-250 euro, afhankelijk van merk), vervolgens moeten er nog speakers bij en kabels om alles aan te sluiten. een stel redelijke frontspeakers gaan al snel naar 200,- t stuk nieuw, of 300,- per paar 2ehands. centerspeaker en surrounds zijn ook al snel 150,- per set. komt het totaalplaatje op 900,- kabels etc heb ik van mijn oude set overgenomen, maar reken ook hier 50 tot 100,-(ruim genomen, afhankelijk van afstanden etc, heb hier bijv bijna 50m aan speakerkabel nodig)
Daar heb je een aantal ingangen met video erboven, namelijk: DVD, DTV/CBL en IN. Zouden dit 3 analoge tulp aansluitingen zijn? Voor DVD zou je in dit geval de HDMI kabel gebruiken en dus 3 ingangen over houden. Zou ik op die ingangen dan mijn MediaCenter en Wii aan kunnen sluiten en in de toekomst een PS3? Of zou als ik DVD al gebruik via HDMI die poorten analoog niet meer selecteerbaar zijn?
dvd en ps3 via hdmi aansluiten, wii en MC met tulp, hdmi uit naar je tv, monitor uit naar je tv en dan zou alles volgens mij moeten werken.(als deze receiver kan upscalen naar hdmi is dat de enige aansluiting naar je tv en heb je de monitor out niet nodig)

[ Voor 19% gewijzigd door Firestorm op 29-12-2008 15:23 ]