Toon posts:

Powerline + Switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ga thuis een klein netwerkje maken met powerline.

ik ga volgende zaken aankopen

--> ALLNET Powerline 200 Mbit Bundle
http://www4.hardwareversa...il.jsp?aid=17516&agid=278

--> 5-Port Gigabit Ethernet switch GS605
http://www2.hardwareversa...ail.jsp?aid=9396&agid=116
http://www.netgear.com/Pr...esktopSwitches/GS605.aspx

Op de switch ga ik mijn computer aansluiten, de kabelmodel en 1 van de powerline adapters.
Via de andere powerline adapter op een andere plaats van het huis zal een andere computer worden aangesloten.

Zou dit werken om met alle computers op internet te kunnen?

is het mogelijk om het powerline gedeelte te beveiligen?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:37
Nee. het kabelmodem moet op een router worden aangesloten, niet op een switch. Als je de switch vervangt voor een router zou het wel allemaal goed moeten werken.

Powerline biedt de mogelijkheid tot 56bit DES beveiliging.

Maarre, heb je zelf ook enig onderzoek gedaan: dat beveiligingsgedeelte staat gewoon in de link die je zelf aangeeft, en het router/switch verhaal is ook nogal basic...

[ Voor 98% gewijzigd door Poltergeist op 29-12-2008 13:40 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Houd er wel rekening mee dat powerline (i.t.t.) een vrij hoge latency heeft.. zeker met gamen niet echt handig. Als je hoe dan ook al een hogere latency hebt (bijv. adsl) is het niet echt handig, daarnaast zijn wifi adapters veel goedkoper.
B.t.w. 200Mbit haal je nooit, dat is de totale bandbreedte (2x half duplex bij elkaar geteld, net als met wifi) die binnen een stroom groep beschikbaar is, deze deel je dus met alle adapters tezamen. Er zit ook geen gbit poort op de powerline adapters om de 200mbit over te halen.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 29-12-2008 13:49 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:38

FreakNL

Well do ya punk?

Ik haak even in op de TS, omdat mijn situatie enigzins vergelijkbaar is;

Wat ik wil is het volgende;

Kabelmodem (UPC) staat in de meterkast, komt UTP uit met extern IP adres. Way-2-go is dan natuurlijk om UTP door te trekken naar je router en vandaar naar je interne netwerk via de lan poort(en):

Kabelmodem -> UTP -> WAN Poort router -> LAN Poort Router -> UTP -> Interne Switch
Zoals het in 99% van de gevallen is....

Laten we for the sake of argument zeggen dat de UTP kabel tussen de kabelmodem en de router niet aan te leggen is, en de router moet ook op de plaats blijven waar hij nu staat (andere lokatie in appartement)...

Wat zijn dan de mogelijkheden? Ik zat zelf te denk aan een powerlan plug in de meterkast en een powerlan plug in de betreffende ruimte waar de router staat, en zo de zaken te verbinden. Ik hoop dat mijn router dan het externe IP krijgt.

Ik ben overigens (voorlopig) niet van plan andere dingen over het stopcontact te laten lopen. Mijn vraag is; Wat gebeurt er dan? Zijn zo'n tweetal Powerlan adapters gewoon twee bridges, die je als een paartje aan elkaar koppelt, wat dan een utp-kabel emuleert, of wordt je stroomnetwerk een soort switching netwerk? (dus eigenlijk net of je je kabelmodem in een switch stopt, en je router ook op dezelfde switch aansluit?).. Alles valt of staat dus eigenlijk met de vraag hoe zo'n powerlan adapter werkt.. Als het gewoon met paartjes werkt, moet het volgens mij in theorie lukken, maar als het 1 groot switching netwerk wordt is het een ander verhaal. Maar dan nog zou het misschien kunnen werken, zolang je het bij een enkel paartje houdt? Wat gebeurt er eigenlijk nu, als je je kabelmodem met een switch verbindt, en je router (via de WAN poort) met diezelfde switch verbindt, en je voor de rest niets in die switch propt? Iets zegt me dat je dan op je router "gewoon" je externe IP zou moeten krijgen?

/disclaimer:
- Ik ben dus niet op zoek naar antwoorden als in de trant van: "waarom zet je je router niet in de meterkast?".

- Een soort wireless bridging behoort ook tot de mogelijkheden wellicht? Maar nogmaals, ik ben NIET op zoek naar een wireless router, ik moet het externe IP op de router in de andere ruimte zien te krijgen, daarvoor wil ik nog niet NAT-en of Routeren....

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ja, dat kan. Heb ik laatst bij mijn ouders ook zo gedaan. Daar konden we ook geen UTP tussen modem en router trekken.

Modem --> Powerline --> stroomnet --> Powerline --> Router --> LAN.

• DukeBox
Jammer van de hoge latency dan, kun je niet beter kijken naar WDS ? (dus een 2e wireless AP gebruiken om te overbrugen).

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:38

FreakNL

Well do ya punk?

Is net zo goed een mogelijkheid hoor!

Dan zou het Kabelmodem -> AP <-> AP <- Router

worden lijkt me? Welke apparatuur zou ik dan nodig hebben voor de AP's? Let op, ik moet dus wel het externe IP op de router krijgen dan!

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 21-05-2009 22:22 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 22:20:
Jammer van de hoge latency dan, kun je niet beter kijken naar WDS ? (dus een 2e wireless AP gebruiken om te overbrugen).
Latency hangt bij zo'n Powerline-setje vooral af van het stroomnet. (Ervanuitgaande dat je wel een fatsoenlijk setje koopt, niet zo'n 14 of 80Mb-ding.) Binnen dezelfde groep gaat het echt heel snel. Van de ene naar de andere groep zie je wel dat je ping wat hoger komt te liggen.

• DukeBox
reken op minimaal +10 ms.

Verwijderd

Dit is NIET waar. De latency van mijn powerline is vaak zelfs minder dan die van wireless. Meestal 1-3 ms met uitschieters naar 5 heel af en toe. Of de latency nou meer of minder is, in de praktijk zul je het toch niet merken ;).

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zit op 2 ms op dit moment over twee groepen met 80mbps adapter. Niet dat ik ooit de 80mbps gehaald heb (ook niet in de buurt), maar de latency is prima.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik heb hier ook een powerline setje, latency is ongeveer 3 ms, over twee groepen. Snelheid die gehaald wordt ligt hier rond de 100 mbps (+/- 12 Mbyte/s kopieren over netwerk).
Pagina: 1