Toon posts:

HTPC advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views

Verwijderd

Topicstarter
Over een tweetal maanden krijg ik de sleutel van mijn eerste woning. Ik mag nu dus alle apparatuur gaan aanschaffen! (DVD/Blu-Ray/Dolby/TV/HDD recorder en dergelijke)

Aangezien ik zelf nog niks bezit heb ik de vrijheid het direct goed aan te pakken. Het probleem is alleen dat ik nog geen enkel apparaat heb gezien wat alles wat ik wil hebben ondersteunt, misschien dat jullie me daarbij kunnen helpen?

Het idee wat ik nu heb is zelf een HTPC bouwen met daarin (bijna) alles wat ik nodig heb.
De wensen zijn:

- DVB-C kabel (Caiway) op dit moment zonder CAM, maar moet wel CI ondersteunen voor de toekomst
- PVR, opnemen van TV op HDD
- DVD afspelen (met Dolby geluid en dergelijke)
- Blu-Ray afspelen (eventueel met HD audio, HDMI1.3 kaart)
- Overige media afspelen van PC (DivX, foto's films van HDD)

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dit redelijk goed mogelijk, alleen het geluid van de Blu-Ray kan een probleem zijn (?). Het lijkt me leuk/handig om dit allemaal in één systeem te hebben, de software daarop wordt steeds beter en het is uitbreidbaar(der).

Tevens is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste aan elkaar kan hangen. Zover ik nu begrijp gaat de HTPC naar een A/V receiver voor upscaling & dolby surround en van daaruit naar de TV?

Als ik dan ook mijn Wii (en andere consoles) wil aansluiten op dit geheel, gaat deze dan direct naar de TV of naar de A/V, of kan ik deze ook aansturen vanaf de HTPC?

Of is het helemaal niet handig om dit op te lossen met een HTPC en gewoon een setje aanschaffen met een HDD-receiver, DVD-speler etc etc? 8)7

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht kun je je eerst wat verdiepen in dit topic: Home Theater PC (HTPC) Deel 2

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik uiteraard gelezen. Hetgene wat ik daar met name mis zijn de voor en nadelen van een HTPC t.o.v. losse DVD-speler/HDD-recorder/audio systeem en een PC.

Ook mis ik informatie over hoe de audio het beste kan lopen (direct van geluidskaart naar een set dolby-boxen, eerst naar een receiver/amplifier).

Iemand?

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

Ik stuur zelf mijn audio signaal digitaal uit via caox (20meter :() naar mijn receiver. Voordelen zijn mijns inziens dat een receiver doorgaans meerdere invoer stromen kan hanteren, en je dus niet voor alles je HTPC nodig hebt :)

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:03:
Over een tweetal maanden krijg ik de sleutel van mijn eerste woning. Ik mag nu dus alle apparatuur gaan aanschaffen! (DVD/Blu-Ray/Dolby/TV/HDD recorder en dergelijke)

Aangezien ik zelf nog niks bezit heb ik de vrijheid het direct goed aan te pakken. Het probleem is alleen dat ik nog geen enkel apparaat heb gezien wat alles wat ik wil hebben ondersteunt, misschien dat jullie me daarbij kunnen helpen?

Het idee wat ik nu heb is zelf een HTPC bouwen met daarin (bijna) alles wat ik nodig heb.
De wensen zijn:

- DVB-C kabel (Caiway) op dit moment zonder CAM, maar moet wel CI ondersteunen voor de toekomst
- PVR, opnemen van TV op HDD
- DVD afspelen (met Dolby geluid en dergelijke)
- Blu-Ray afspelen (eventueel met HD audio, HDMI1.3 kaart)
- Overige media afspelen van PC (DivX, foto's films van HDD)

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dit redelijk goed mogelijk, alleen het geluid van de Blu-Ray kan een probleem zijn (?). Het lijkt me leuk/handig om dit allemaal in één systeem te hebben, de software daarop wordt steeds beter en het is uitbreidbaar(der).

Tevens is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste aan elkaar kan hangen. Zover ik nu begrijp gaat de HTPC naar een A/V receiver voor upscaling & dolby surround en van daaruit naar de TV?

Als ik dan ook mijn Wii (en andere consoles) wil aansluiten op dit geheel, gaat deze dan direct naar de TV of naar de A/V, of kan ik deze ook aansturen vanaf de HTPC?

Of is het helemaal niet handig om dit op te lossen met een HTPC en gewoon een setje aanschaffen met een HDD-receiver, DVD-speler etc etc? 8)7
Upscaling kan je beter door de pc laten doen. Versterkers met goede scalers zijn duur en schaars. Hiernaast moet je als je de scaler van de versterker wilt gebruiken uitsturen in de resolutie van de media, ook niet erg eenvoudig.

Blu-ray afspelen met TrueHD of Master Audio lukt niet rechtstreeks. Of het word omgezet naar 16bit 48 KHz LPCM of analoog. TrueHD en Master Audio zijn lossless formaten, dit kun je gewoon "uitpakken" en eventueel "inpakken" (flac). Persoonlijk trek ik de main movie, beste geluidstrack, chapter indeling en nl-subs uit de blu-ray en prop deze in een mkv. Alleen de subs worden ge-oc'rd, de rest blijft bit voor bit identiek.

Bij de keuze voor de pc is het in jouw geval niet zo heel erg lastig. pricewatch: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, zodat je zowel firewire, 7.1 LPCM over HDMI en 24 Hz ondersteuning hebt. Tvkaart: pricewatch: Digital Everywhere FloppyDTV C/CI.

TV en versterker zijn nogal afhankelijk van het budget, let vooral op LPCM en 24hz ondersteuning. Mijn persoonlijke voorkeur zou een plasma scherm van Pioneer of Panasonic en een Denon versterker zijn.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
dip, ik heb alleen digitale televisie via de kabel. Het is dan voor mij niet mogelijk om direct de COAX aan te sluiten op de receiver... aangezien deze eerst gedecodeerd moet worden.

Wel zou ik ervoor kunnen kiezen geen gebruik te maken van een DVB-C-kaart, maar gewoon de standaard decoder van Caiway, dat gedecodeerde signaal zou dan naar een receiver kunnen zonder HTPC. Maar dan krijg je direct een heleboel apparaten en ab's, iets wat ik (nu het nog kan) wil vermijden.

Verwijderd

Topicstarter
Blu-ray afspelen met TrueHD of Master Audio lukt niet rechtstreeks. Of het word omgezet naar 16bit 48 KHz LPCM of analoog. TrueHD en Master Audio zijn lossless formaten, dit kun je gewoon "uitpakken" en eventueel "inpakken" (flac). Persoonlijk trek ik de main movie, beste geluidstrack chapter indeling en nl subs uit de blu-ray en prop deze in een mkv. Alleen de subs worden ge-oc'rd, de rest blijft bit voor bit identiek.
Dit klinkt als redelijk wat handelingen als je een Blu-Ray disc wil kijken... het liefst stop ik natuurlijk de disc in de pc en klik ik op start :)

Kan je met de Xonar HDAV 1.3 (http://www.mydigitallife....ompliant-audiovideo-card/) niet echte Blu-Ray TrueHD geluid krijgen?

Iig bedankt voor de opmerking over de amplifier. Met alleen een versterker en een paar goede boxen en een HTPC kom ik dan een heel eind.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:34:
[...]

Dit klinkt als redelijk wat handelingen als je een Blu-Ray disc wil kijken... het liefst stop ik natuurlijk de disc in de pc en klik ik op start :)

Kan je met de Xonar HDAV 1.3 (http://www.mydigitallife....ompliant-audiovideo-card/) niet echte Blu-Ray TrueHD geluid krijgen?

Iig bedankt voor de opmerking over de amplifier. Met alleen een versterker en een paar goede boxen en een HTPC kom ik dan een heel eind.
Misschien in de toekomst als protected audiopath ondersteuning beschikbaar is, maar momenteel is er zo ver ik weet nog geen enkele combinatie (os, player, geluidschip/kaart) die 24bit, 96 KHz, 7.1 bitstream uitspuugt.

En met die bluray's omzetten valt het wel mee, alleen dat ocr deel kan bij sommige films naar zijn. De rest is eigenlijk niet meer dan knippen en plakken. De meeste films kosten mij op onderstaande pc 20 minuten om de streams eruit te trekken, 2 minuten om te ocr-en en 15 minuten om er een mkv van te maken. Binnen 40 minuten een mkv, waarbij ik meestal tussentijds gewoon weg loop.

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

|sWORDs| schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:40: De meeste films kosten mij op onderstaande pc 20 minuten om de streams eruit te trekken, 2 minuten om te ocr-en en 15 minuten om er een mkv van te maken. Binnen 40 minuten een mkv, waarbij ik meestal tussentijds gewoon weg loop.
Juist, op een doorsnee HTPC kost dat dus wel +2 uur :)

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dip schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:43:
[...]
Ik denk een uurtje, voornamelijk disk ipv cpu. En ik vind het wel de moeite waard, heb alles in een mooie lijst (mediaportal) staan en verlies niets van de audio of videokwaliteit, maar wel 15-25 gig aan overbodige extra's.

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 29-12-2008 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
dip schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:43:
[...]
Haha inderdaad, ik vind 40 minuten best veel als ik zin heb om een filmpje te kijken :(

Maar wat is het alternatief...? Een PS3, dolby set, hdd recorder, digitale tv ontvanger en een goede universele AB, en dan nog steeds geen ondersteuning voor plaatjes/divx en internetten in de woonkamer...

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:48:
[...]

Haha inderdaad, ik vind 40 minuten best veel als ik zin heb om een filmpje te kijken :(

Maar wat is het alternatief...? Een PS3, dolby set, hdd recorder, digitale tv ontvanger en een goede universele AB, en dan nog steeds geen ondersteuning voor plaatjes/divx en internetten in de woonkamer...
In ieder geval niet een hdd recorder, maar dan een digitale tv ontvanger met hd. Beetje zonde om je digitale signaal analoog op te gaan nemen.

Maar dit is mijn setup:

HTPC:
Antec Fusion
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (Geforce 9400 + PureVideo HD, HDMI 1.3, LPCM, 24Hz)
Q8200 (Quad Core, 4MB cache, 2.5GHz, geen overbodige luxe met ffdshow + filters)
4GB PC6400
36GB Raptor (tijdelijke schijf die ik nog had straks een kleine SSD, data vanaf raid5 array desktop)

TV: Panasonic 42PY70FA (42" 1080p plasma)
Versterker: Denon 4306 (HDMI 1.1, LPCM)
DVD: Denon 3910 (staat er nog voor DVD-Audio en SACD's, deze moet ik nog omzetten naar FLAC)
STB: UPC HDTV PVR (HD Digitale tv met harddisk, niet via HTPC sinds alle kanalen ge-encrypt zijn)
Afstandsbediening: Philips TSU9600 + RFX9600 + RFX9400
Speakers: Tannoy Eyris DC3, DCC en DC1 + Rel Q401E
Software: Vista x86, MediaPortal, ffdshow tryouts, Haali media splitter, Vobsub

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 29-12-2008 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
STB: UPC HDTV PVR (HD Digitale tv met harddisk, niet via HTPC sinds alle kanalen ge-encrypt zijn)
Geen mogelijkheid om gebruik te maken van een DVB-kaart met CAM? Ik weet dat dit voor Caiway (en vele andere) gewoon goed werkt, kan alleen een beetje prijzig worden.

Maar als ik je lijst zie, dan zie ik ook meteen waar ik bang voor ben, veel kosten en veel apparaten :)
Naast de HTPC heb je ook nog een DVD-speler & DigitaleTV+HD... terwijl in theorie deze dingen even makkelijk vanuit de HTPC zouden moeten kunnen?

Dat scheelt dan weer twee apparaten.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:07:
[...]

Geen mogelijkheid om gebruik te maken van een DVB-kaart met CAM? Ik weet dat dit voor Caiway (en vele andere) gewoon goed werkt, kan alleen een beetje prijzig worden.

Maar als ik je lijst zie, dan zie ik ook meteen waar ik bang voor ben, veel kosten en veel apparaten :)
Naast de HTPC heb je ook nog een DVD-speler & DigitaleTV+HD... terwijl in theorie deze dingen even makkelijk vanuit de HTPC zouden moeten kunnen?

Dat scheelt dan weer twee apparaten.
UPC heeft een andere encryptie welke niet veel gebruikt wordt en geen cams voor zijn, daarnaast hebben ze nog een eigen systeem er overheen. Ik heb wel een Floppydtv liggen welke het in het verleden prima deed.

De dvdspeler gaat weg zodra ik klaar ben met het omzetten van mijn SACD's en DVD-Audio discs (DAC 3910 -> Externe ADC), mocht ik ooit nog eens buiten het UPC gebied komen dan gaat de tvkaart ook weer de HTPC in.

Als je lage kosten wil hebben begin dan met een tweedehandse versterker en speakers.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 29-12-2008 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik verplaats mijn vraag/vragen wel naar dit topic (komt vast beter tot zijn recht)
Home Theater PC (HTPC) Deel 2

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-01 09:57

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:48:
[...]

De PS3 ondersteunt al een hele lange tijd DIVX bestanden. Ook het vertonen van foto's is niet een probleem (mischien nog geen RAW plaatjes maar de algemene JPEG wordt naar mijn weten altijd weergeven.

Internet via een browser van PS3 zelf wordt ook ondersteunt. Zelf maak ik er nooit gebruik van maar je noemt dus een aantal functies van de PS3 waar je geen onderzoek naar heb gedaan en zomaar wat van roept.. Dat is niet zo netjes.. De PS3 heeft zelf WIFI ondersteuning, dus kabels hoef je ook niet te trekken maar is wel aan te raden.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 29-12-2008 15:29 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
De PS3 ondersteunt al een hele lange tijd DIVX bestanden. Ook het vertonen van foto's is niet een probleem (mischien nog geen RAW plaatjes maar de algemene JPEG wordt naar mijn weten altijd weergeven.

Internet via een browser van PS3 zelf wordt ook ondersteunt. Zelf maak ik er nooit gebruik van maar je noemt dus een aantal functies van de PS3 waar je geen onderzoek naar heb gedaan en zomaar wat van roept.. Dat is niet zo netjes.. De PS3 heeft zelf WIFI ondersteuning, dus kabels hoef je ook niet te trekken maar is wel aan te raden.
Daar hebben we dan gelukkig andere tweakers voor, grote dank! Ik heb inderdaad niet verder gekeken naar de PS3 omdat die in eerste instantie niet in mijn short-list voor kwam.

En wat je zegt is tot op zekere hoogte interessant, toch denk ik dat je meer mogelijkheden hebt met een HTPC gezien de vrijheid daar enorm is qua codecs en formaten, en uitbreidbaar in de toekomst.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.