Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kreeg vorige maand een brief van de belastingdienst dat ik geld kan terug vragen. Ik moest het programma via internet downloaden en invullen. Ik heb dit nog nooit gedaan en het blijkt toch nog best wel lastig.

Ik ben student en daarom moet ik ook mijn studiekosten opgeven. Dit bedraagt rond de € 1500,-. Er staat onder of ik ook ontvangen vergoedingen heb gekregen. Moet ik hier mijn ontvangen studiefinanciering neerzetten?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

IK zou even een telefoontje wagen naar de Belastingdienst, hun kunnen je precies uitleggen wat je waar moet invullen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:41

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

In Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs staat ook een heleboel informatie die je kunt gebruiken!

Rail Away!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
racoon schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:32:
IK zou even een telefoontje wagen naar de Belastingdienst, hun kunnen je precies uitleggen wat je waar moet invullen.
of naar een belasting adviseur. gewoon even het grote telefoonboek raadplegen lijkt mij erg zinvol om een juist antwoordt te vinden op je vraag.

Het programma is vrij simple. Je hebt inkomsten gehad dan moet je jaaropgaaf hebben. deze in het programma inkloppen, Vervolgens moet je uitgaven er bij oprekenen.

aan het einde van je staart staat er hoeveel je uitgaven en inkomsten zijn geweest.

Daaronder vind je het bedrag dat je terug krijgt of bij moet betalen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar al gekeken. Maar kom er niet uit!

Ik dacht dat er wel mensen waren met ervaringen over dit onderwerp, maar ik zal de belastingdienst wel even bellen.

Verwijderd

Let ook even op bij die studiekosten. Zover ik het begrepen heb is er een vast bedrag per maand en mag je alleen de werkelijke kosten opgeven als die hoger zijn dan 2x dat bedrag. Je stufi, in de zin van de prestatiebeurs, moet je inderdaad opgeven bij 'ontvangen vergoedingen'.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

vziw, maar IANAL, is het voor de meeste studenten niet echt relevant om studiekosten op te geven.

De BD zal het een zorg zijn als je het niet doet, want als je het wel doet heb jij er voordeel van.

Maar: er is een drempel, en je moet eea verrekenen met je stufi. Dat komt er heel vaak op neer dat je die hele post gewoon over kunt slaan :)

Maar goed: wat gebeurt er als je gewoon de rekenhulp voor je studiekosten gebruikt?
Je roept dat je er niet uitkomt, maar het is me volslagen onduidelijk waar je niet uitkomt. ;)

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk. Het is inderdaad een niet echt onderbouwde "kreet"! Ik zal het proberen uit te leggen.

Het is niet zo dat ik mij er niet in heb verdiept. Ik heb gezocht op een aantal forums en daar vond ik wel wat info over dit onderwerp. Ik vond hier ook een aantal websites. Hier stond allemaal over normbedragen en regels die wel of niet gelden, enz. Na een avondje lezen had ik heel veel informatie, maar was ik nog verder van mijn doel. Hoe vul ik mijn studie kosten in?

Maar wat jij ook zegt, ik kom als ik de stufi er af moet halen nooit boven die drempel, dus zal het voor mij niet zo relevant zijn.

Verwijderd

Gewoon stoppen met het lezen van verschillende websites en beginnen op die van de Belastingdienst. Download deze informatiefolder: Informatiefolder mbt Studie- en/of Scholingsuitgaven

Ik citeer:
U volgde hoger onderwijs
Voor iedere maand dat u studiefinanciering ontving, geldt een normbedrag.
U hebt het totaal van deze maandelijkse normbedragen
nodig om uw aftrek te berekenen. Bepaal het totaal als volgt:
1. Ga na voor welke maanden u in 2007 studiefinanciering ontving.
2. Kijk in de Tabel normbedragen hbo welke normbedragen gelden
voor die maanden. Betaalde u instellingscollegegeld? Bereken dan
het normbedrag voor de maanden september tot en met december
als volgt: € 54 plus (1⁄12 maal het instellingscollegegeld).
3. Vermenigvuldig het totaalbedrag van de normbedragen met twee.
Om te bepalen welk bedrag u mag aftrekken, vergelijkt u uw
scholingsuitgaven in 2007 met de uitkomst bij stap 3:
– De scholingsuitgaven zijn lager dan de uitkomst bij stap 3.
Trek dan van het totaal van de normbedragen de volgende
bedragen af:
– de ontvangen beurs
– eventueel al eerder in aftrek gebrachte bedragen
– De scholingsuitgaven zijn hoger dan de uitkomst bij stap 3.
Trek dan van de scholingsuitgaven de volgende bedragen af:
– het totaal van de normbedragen
– ontvangen studiefinanciering
– eventueel al eerder in aftrek gebrachte bedragen
Voorbeeld: Thuiswonende HBO-student met geheel 2007 Stufi:
-Normbedrag: 2.167,88
-Studiekosten liggen waarschijnlijk niet hoger dan 4.335,76
-Stufi: 12x 88,-: 1056,- (Disclaimer, wilde maar redelijk reele gok)

Ik pak even het programma erbij:
-Vul onder de noemer "Studiekosten en andere scholingsuitgaven" het normbedrag a 2.167,88 in;
-Vul onder de noemer "Af: Ontvangen Vergoedingen 1.056,- in;
-Automatische berekening geeft aftrekpost van 612,-

De reden dat veel studenten weinig aan deze aftrekpost hebben is dat men vaak een uitwonende beurs erbij heeft die je ook op moet geven bij Ontvangen Vergoedingen.

Maar dit is mijn idee van dit gedeelte van de aangifte, shoot me if i'm wrong. O-)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:05
Als je niet boven de drempel uitkomt kun je het ook gewoon niet invullen, dan hoef je niet moeilijk te doen ook ;)
Je moet inderdaad je ontvangen stufi eraf halen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke... Hartelijk dank voor jullie snelle en goede reacties!

Mvg,

Willem

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
To_Tall schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:36:
[...]

of naar een belasting adviseur. gewoon even het grote telefoonboek raadplegen lijkt mij erg zinvol om een juist antwoordt te vinden op je vraag.
Dat is echt zonde van je geld. Kort door de bocht: Een dergelijk simpele vraag als van de TS moet door iedere student opgelost kunnen worden met alle info die beschikbaar is. Wanneer dat niet lukt heb je ook niets op het HBO of op het WO te zoeken. Zo ingewikkeld is een belastingaangifte nou ook weer niet.
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:38:
Ik heb daar al gekeken. Maar kom er niet uit!

Ik dacht dat er wel mensen waren met ervaringen over dit onderwerp, maar ik zal de belastingdienst wel even bellen.
Heb je wel goed gekeken in het topic over de belastingaangifte 2007? Bijna de helft van de posts in dat topic gaat over de aftrekpost "studiekosten".

Kort gezegd komt het hier op neer:
Aftrekpost studiekosten = kosten -/- vergoeding -/- drempel
  • kosten: zie normbedragen, staan op de site van de belastingdienst
  • vergoeding: ontvangen studiefinanciering (bij een uitwonende beurs is de vergoeding hoger dan de kosten, er is dan dus geen sprake van een aftrekpost.
  • drempel: uit mijn hoofd €500,--

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1