Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Na het doorlezen van vele topics over verschillende NMTs en soortgelijke oplossingen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een aantal verschillende opties heb, te weten:

1) NAS + NMT
2) NAS + PS3
3) Server + NMT
4) Server + PS3
5) Server + HTPC
6) HTPC

Als NAS heb ik de Synology 207+ op het oog en als NMT de HDX-1000, als server en HTPC kijk ik naar low power (green) oplossingen, hierbij is vooral de standby/idle stroomconsumptie het belangrijkste, als het apparaat aan staat en wat meer stroom nodig heeft bijvoorbeeld bijv afspelen van HD kwaliteit materiaal, dan is dat geen probleem.

Mijn wensen/eisen...
  • Idle/stand verbruik moet beperkt blijven (anders kan ik net zo goed mijn game pc aan laten staan).
  • Ik wil allerlei soorten media (mp3/downloaded avi/divx etc/photo's) mooi en eenvoudig kunnen afspelen op de aangesloten HDTV.
  • Eenvoudig is ook zeer belangrijk, daar ook niet tweakers de combo moeten kunnen gebruiken om media af te spelen.
  • Opnemen is niet van belang, evenals digitale TV..dat werkt toch niet met UPC.
De PS3 noem ik als optie omdat het een aantrekkelijk geprijst apparaat is wat en een bluray speler aanboord heeft (pre) en meteen een Media Extender is.
Het kunnen spelen van PS3 games is eveneens een Pre.
(Is dus 1 apparaat ipv 2 - Bluray speler en NMT)

De Synology vind ik een soort handig, klein apparaat met vele mogelijkheden...echter tov een servertje beperkt in het aantal disks.

Hebben meer mensen voor deze keuze gestaan en wat hebben jullie besloten en waarom ?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en ideeen.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuiderwijk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik zou de PS3 af laten vallen als het je primair om de Multimedia toepassing gaat. De PS3 kan aardig overweg met een NAS, maar bij mij (Buffalo LinkStation) zijn er toch vaak problemen. Belangrijkste reden voor mij om een Popcorn Hour te bestellen was het feit dat maar relatief weinig formaten ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 11:47

xyl

Waarom heb je een NAS nodig? Je kunt toch gewoon een harde schijf in de NMT plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gekozen voor een Netgear Readynas met raid oplossing.
Als Speler heb ik een HTPC staan die ik nog aan het configgen ben.
Wat mij betreft het voordeel van een HTPC is de veelzijdigheid van het apparaat.

Suc6 met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Het probleem met de PS3 (en Xbox 360) is de ondersteuning van formaten. Waar bijv. de PS3 wel een goede BluRay-speler heeft (/is), worden sommige andere formaten niet ondersteund.

Kijk bijvoorbeeld hier: \[PS3/360] GOTSent, MKV to MP4/M2TS/AVCHD converter (deel 2)
Daar staan de beperkingen van de PS3 (en Xbox 360) mooi beschreven.

Ditzelfde geldt voor veel NMT's. Er zijn altijd wel rare bestandsformaten / codec's die problemen geven.
Of bijvoorbeeld ondertitels worden niet herkend...

Dat is bij een HTPC geen probleem. Hier zijn meestal genoeg alternatieven voor (codec's of VLC) om alles te kunnen afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle reacties (meer meningen/argumenten blijven uiteraard welkom)

De beperking mbt codecs is inderdaad lastig.. en qua ps3 vroeg ik mij idd af of de voordelen (1 apparaat, gebruiksvriendelijk menu, bluray en ps3 games) van de ps3 opwogen tegen de nadelen (beperkte codecs).

De NMT vs HTPC vind ik vooral lastig om een mooie kleine. stille htpc te bouwen welke niet al te veel herrie maakt.
Ik wil met een Logitech Harmony aan de gang dus op zich is het uiterlijk niet zo'n heel groot probleem.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2008

Een ander voordeel van de HTPC vind ik het feit het meteen als server kan dienen, scheelt immers weer een apparaat.

Ik zal eens kijken wat voor HTPC software er beschikbaar is, want hier heb ik nog weinig ervaring mee.

Welke kast zouden jullie aanraden ? (die van de bestbuy guide lijkt me nogal groot om bij je tv te kunnen plaatsen - ik ga eens kijken of dit past in het dressoir dat we voor ogen hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
De afstandsbediening voor een PS3 communiceert met behulp van BlueTooth, dit kan dus niet met een Logitech Harmony (of gelijksoortige universele afstandsbediening) gedaan worden.

HTPC software: zie bijvoorbeeld MediaPortal, XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Dat is idd een minpunt voor de ps3 oplossing, welke ik wel had gevonden maar nog niet had genoemd.

Dit maakt het een stuk minder gebruiksvriendelijk (tenminste voor mijn bedoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Zolang je goed materiaal downloadt of zelf creëert, zal een NMT het goed afspelen. Alleen afwijkende codecs en slechte conversies leveren soms problemen op. Ik ben ze zelf nog niet tegengekomen en heb toch al vele duizenden bestanden afgespeeld, inclusief 720p en 1080p MKV, WMV, TS enzovoort.
Een htpc lijkt leuk, maar er zit van alles in dat je niet nodig hebt en dat wel stroom verbruikt en/of lawaai maakt. En een PS3 is zoals al gezegd niet handig als mediaspeler. Dat zal niet gauw beter worden, want Sony vindt het helemaal niet leuk als je gedownload materiaal afspeelt.
Ik heb jarenlang van alles geprobeerd en ben nu eindelijk tevreden met mijn NMT (en TViX). Er is wel eens een probleempje met een firmware-update, maar dat geldt voor alle moderne apparaten. Het is niets vergeleken met de tijd die het kost om een Windows-pc draaiend (en veilig) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Dan blijven de volgende twee keuzes over:

1) NAS + NMT
2) HTPC (vind het zonde om 2 PCs te gebruiken)

Goedkoper lijkt het me overigens wel... immers een HTPC is goedkoper dan een multi hd NAS en een NMT.

Toch nog maar eens goed rondsnuffelen en eventueel eens wat HTPC software testen op mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55

RKD

Trouble schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:42:
Dan blijven de volgende twee keuzes over:

1) NAS + NMT
2) HTPC (vind het zonde om 2 PCs te gebruiken)

Goedkoper lijkt het me overigens wel... immers een HTPC is goedkoper dan een multi hd NAS en een NMT.

Toch nog maar eens goed rondsnuffelen en eventueel eens wat HTPC software testen op mijn laptop.
Is het niet een optie om te kijken naar de Popcornhour a-100 of a-110 ? Deze heeft mogelijkheid om smb sharing te gebruiken (aka zelfs als nas te werken) kan voor je downloaden (torrents en nzb) en speelt zo ongeveer alles af wat beschikbaar is?

O ja, hij verbruikt 15 watt...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Bedankt voor het al het advies... ik ga denk ik voor een NMT + een server.

Het idee is om het een green server te maken met veel storage, voldoende geheugen en wat CPU kracht.
Grafisch e.d. is totaal niet van belang (onboard video ?).

Een synology vind ik ook een zeer mooie oplossing, maar voor meerdere hd's toch wat aan de prijs en dan denk ik dat ik veelzijdiger ben met een servertje, zonder dat het heel veel duurder hoeft te zijn in stroomverbruik.
Tenminste dat verwacht ik...

Als NMT denk ik aan de HDX 1000 of de Popcorn variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
Trouble schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:26:
Bedankt voor het al het advies... ik ga denk ik voor een NMT + een server.

Het idee is om het een green server te maken met veel storage, voldoende geheugen en wat CPU kracht.
Grafisch e.d. is totaal niet van belang (onboard video ?).

Een synology vind ik ook een zeer mooie oplossing, maar voor meerdere hd's toch wat aan de prijs en dan denk ik dat ik veelzijdiger ben met een servertje, zonder dat het heel veel duurder hoeft te zijn in stroomverbruik.
Tenminste dat verwacht ik...

Als NMT denk ik aan de HDX 1000 of de Popcorn variant.
Ik speel met hetzelfde idee en bijna dezelfde overwegingen als je aangeeft in je TS. De keuze hier is al een tijdje gevallen op een server + HTPC.
Als het kon zou ik alleen een HTPC doen, maar er zijn maar weinig kasten die genoeg schijven in RAID aankunnen en zeer stil zijn, en dan ook nog mooi en betaalbaar zijn... Ik heb niet zoveel eisen ;) 8)

Er komt nu zowiezo een HTPC, omdat mijn vriendin ook graag een mooi en makkelijk afspeel apparaat wil in de woonkamer. Voor ons geldt dat de DVD/HDD recorder aan het overlijden is en binnenkort de oude vertrouwde CRT omgeruild wordt voor mooie strakke HD flat TV.

Waarschijnlijk kies ik voor de HTPC kast een Origen AE S16T of een Zalman HD160XT (Plus)
Ik ben nog niet helemaal uit de exacte lijst hardware die ik wil, maar deze uitleg staat me zeer aan. Natuurlijk kunnen we inhoud zelf maken/regelen.
Als HTPC software gaat XMBC draaien. Open source, er wordt veel aan ontwikkeld, de toevoegingen gaan snel en zijn nuttig. Ik draai het nu als test op mijn eigen PC en ben er erg te spreken over.

Kortom, deze HTPC komt er snel. Als er op een x ogenblik te weinig opslagruimte is dan kijk ik dan wel of er een echte server komt (met 4/8 schijven in RAID 5/6) of een andere oplossing die dan wellicht op de markt is. Het is leuk om alles uit te zoeken, maar het moet wel draaien zonder al te veel zorgen. ;)
De jaren 2009 en 2010 worden wat mij betreft de jaren van Huis Domotica. Maar dat is een ander topic. ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouble schreef op maandag 29 december 2008 @ 02:29:
1) NAS + NMT
2) NAS + PS3
3) Server + NMT
4) Server + PS3
5) Server + HTPC
6) HTPC
7) NMT = NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Heb je al eens naar de Dune spelers gekeken? ( http://www.hdi.co.il/fullhd_players ) Dan heb je NMT+BluRay. Maar goed, dat is wel een behoorlijke meerprijs voor alleen BluRay.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ik zit met dezelfde keuze.

HTPC valt af omdat ik geen pc in de kamer wil en mijn vrouw moet er ook mee kunnen werken. PC is voor mij een ding op een bureau en niet bij de TV.

NAS-> server in huis

NMT-> speelt alle denkbare content, klein, stil en laag in verbruik

Oftewel ik kom ook uit op de NMT+server

Daarnaast heb ik ook een ps3 en een xbox en zelfs mijn Denon 3808A kan streamen maar die hebben stuk voor stuk beperkingen en als ik ergens een hekel aan heb gekregen is al dat geklooi om even een filpmje aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 21:44

DyStiC

'Atta way, baby!

Is een Mac Mini in combinatie met Plex geen optie?

Plex is eigenlijk XBMC door ontwikkeld voor de Mac, schijnt erg stabiel te werken en prima full-HD media af te spelen.
De Mac Mini kan mooi als compacte htpc gebruikt worden en is gelijk bruikbaar met bijgeleverde remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 07:45
Zoals eerder aangegeven kan een NMT ook als NAS fungeren. Gooi er een 1.5TB schijf in en je kan weer een tijdje vooruit. Daarnaast is het ook gelijk een downloadmachine aangezien er een ingebakken client is voor torrents of newsgroups.
Ik zelf heb een xbox met xbmc gehad, een server + htpc (mediaportal/mce2005), een ps3 en een xbox 360 als media extender gebruikt en uiteindelijk maak ik nu gebruik van de HDX. Tot nu toe bevalt die het best. Verbruikt weinig stroom, hoef geen pc meer aan te hebben als ik iets wil afspelen en het gebruik is zeer eenvoudig. Daarnaast komen er ook vaak firmware updates waarbij problemen opgelost worden. Enige wat ik tot nu toe ben tegen gekomen dat niet af wou spelen zijn ogm bestanden. Aangezien ik die haast nooit tegenkom was het voor mij geen probleem (met een simpel progje zo om te zetten naar bv mkv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Grote nadeel van zo'n NMT vind ik de interface/GUI om je media te bekijken, standaard is dat helemaal knudde. Met die movie jukebox kun je het dan nog een beetje toonbaar maken, maar ook dat is niet echt super. Daarnaast is dat ook niet echt gebruiksvriendelijk, of makkelijk bij te werken.

Wat betreft is XBMC (op mac of windows) of zelfs Vista Media Center nog een gigantische stap voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DyStiC schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:56:
Grote nadeel van zo'n NMT vind ik de interface/GUI om je media te bekijken, standaard is dat helemaal knudde. Met die movie jukebox kun je het dan nog een beetje toonbaar maken, maar ook dat is niet echt super. Daarnaast is dat ook niet echt gebruiksvriendelijk, of makkelijk bij te werken.

Wat betreft is XBMC (op mac of windows) of zelfs Vista Media Center nog een gigantische stap voor.
Kijk dan eens naar een Tvx6500a, Speelt alle media zo'n beetje af is zeer gebruiksvriendelijk en een ftsoenlijke GUI en je hoeft er niet persé in HD in te duwen, en je kunt er een mooie DVD jukebox van maken. Tip, kijk eens op Ebay, prijzen zijn daar beduidend lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slainemc
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11-2013
Ik heb gekozen om de Playstation 3 Media Server te installeren op m'n pc. Op die manier kan ik alle media op m'n pc benaderen vanaf de PS3. Eens je de PMS hebt ingesteld werkt dit perfect (Ceje heeft hiervoor een uitgebreide tutorial gepost). Op de PS3 verloopt het scrollen doorheen mijn mediafolder op de pc razendsnel (enkele honderden films), en bij het aanklikken van een film start die vrijwel onmiddellijk. Als de PS3 het formaat niet herkent, dan ga ik naar de transcoded folder en speel ik hem af vanaf daar. Allemaal zonder haperen.
Nu moet ik er wel bijvertellen dat alle apparaten zijn verbonden via utp met 1000Mbps switches (DGS-1005D D-Link) en met een 802.11n router (DIR-655 D-Link). Mijn pc zelf is een dual-core (E8400).
Dus als je pc stevig genoeg is, is de combinatie PS3 en Playstation 3 Media Server zeker het overwegen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ik loop met die ps3 te kloten als het gaat omv WMV HD. Door dat WMA rechten gedoe krijg ik geen geluid. Wat is dat transcoden dan? Kun je daarmee die WMVHD wel draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Interessant topic O+

Zelf heb ik al een NAS gekocht om later content af te spelen om mijn tv met een htpc/ps3/nmt/cfullhdma

Htpc is relatief duur en de ps3 kan geen mkv afspelen, dus blijft de nmt en de cfullhdma over.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom :?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
DyStiC schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 21:31:
Is een Mac Mini in combinatie met Plex geen optie?

Plex is eigenlijk XBMC door ontwikkeld voor de Mac, schijnt erg stabiel te werken en prima full-HD media af te spelen.
De Mac Mini kan mooi als compacte htpc gebruikt worden en is gelijk bruikbaar met bijgeleverde remote.
Ik wilde het zelf gaan plaatsen, maar iemand was me al voor geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:55
wat leuk te zien dat ik niet de enige ben!

AFgelopen week de cfullhdmai thuis gehad. teruggebracht en een hdx-1000 opgehaald. Die heb ik na 2 uur teruggebracht: speelde geen video_ts af over netwerk...lag aan de firmware, maar als ik 300,- moet neerleggen voor een apparaat wil ik wel dat de bases op zijn minst werkt.

De conceptronic werkte prachtig qua menu, maar helaas stotterde het beeld nogal bij hd content en zelfs dvd's. Over dezelfde verbinding (gigabit netwerk) werkte de oude xbox met xbmc als een zonnetje; die las alle dvd's vanaf de server op zolder.

Ik weet het ook niet meer; htpc of nmt. Mijn enige probleem met HTPC is dat de audio niet synchroon loopt als je geluid aansluit over 5.1 versterker (die geen vertraging kan instellen) en beeld over hdmi. Nmt heb ik thuis gehad en het was gewoon ZO buggy (laatste firmware er direct opgezet maar niets hielp) dat bij het afspelen van een dvd het hele apparaat crashte. Gelukkig is Informatique (waar ik de spullen vandaan had) een goede zaak en kon ik rustig alles terugbrengen..

Maar ja, nu boven een pc staan met 2 tb aan films en niet kunnen streamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 16:47
Leuk topic, ben op het moment ook bezig om een nieuwe mediacenter in te richten.
Ik gebruik nu nog een xbox met xbmc, deze trekt het alleen niet meer.
Ik ga nu mijn huidige pc als HTPC inrichten (XBMC), deze blijft mooi in de computerkamer staan. Hdmikabel, audiokabel en usbhubje gaan straks door de muurm heb ik ook geen last van het geluid van de pc.

(Ik heb ook een Xbox360 en PS3 maar dit werkt toch niet zo fijn als XBMC.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Misschien is de WD TV ook een optie voor je? ([Mediaplayer] WD TV - deel 2)

Heb zelf ook lang zitten denken over een NMT, maar na het vasthebben (hij is erg klein) en zien van de WD TV bij een vriend ben ik overstag.

Dingetje kost net €100 euro, en kan het zelfde als een veel duurdere NMT (zelfde chipset).
Je mist de netwerkoptie, maar gewoon USB HD/Stickje insteken en klaar.

Aansluiting is beperkt tot HDMI en Composiet (en optical voor geluid). Maar dat is in huidige tijden voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door yzf1kr op 22-02-2009 20:30 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Interessant topic :)

Ik sta ook op het punt om compleet door te draaien tussen alle mogelijkheden :) Ik heb een server staan waarop een VM draait en voor de rest doet die server enkel wat simpel file en printer sharing. Ik dacht eraan om die te vervangen voor een NAS maar dan zit ik weer met een extra "werkloze" pc.

De Xbox 360 als media extender te gebruiken is mij te veel werk. Een NMT lijkt me daar in tegen wel fijn. Inpluggen op het netwerk, account aanmaken voor toegang tot de files en genieten... Maar is dat ook zo? Een HTPC doe ik iig niet wegens te onderhoudsgevoelig.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC

DyStiC

'Atta way, baby!

Chevy454 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:54:
Interessant topic :)

Ik sta ook op het punt om compleet door te draaien tussen alle mogelijkheden :) Ik heb een server staan waarop een VM draait en voor de rest doet die server enkel wat simpel file en printer sharing. Ik dacht eraan om die te vervangen voor een NAS maar dan zit ik weer met een extra "werkloze" pc.

De Xbox 360 als media extender te gebruiken is mij te veel werk. Een NMT lijkt me daar in tegen wel fijn. Inpluggen op het netwerk, account aanmaken voor toegang tot de files en genieten... Maar is dat ook zo? Een HTPC doe ik iig niet wegens te onderhoudsgevoelig.
Wat jij noemt onderhoudsgevoeglig, zie ik meer als bestand tegen de toekomst doordat de HTPC makkelijk is aan te passen. Software update om hem ergens mee compatibel te maken en/of hardware upgrade.

Ik blijf de grafische IU bij de NMT met name voor films een ware teleurstelling vinden. Ik wil graag m'n film kiezen d.m.v. door film posters te scrollen en daarbij het plot en IMDB rating zien. Dat kan probleemloos op een HTPC. Op de NMT is het d.m.v. movie jukebox nog een beetje te pruimen, maar gebruiksvriendelijk is het zeker niet (dat is pas onderhoudsgevoelig...)

Ik wacht overigens op de nieuwe mac mini, om daar een htpc van te maken i.c.m. plex i.m.o. de perfecte combinatie. Klein, stil, mooi (?) en voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:31

NvM

Zelf heb ik een tijdje mijn Xbox 360 als mediacenter gebruikt. Grote nadelen waren het constant omzetten van alles naar .mp4 met beperkt geluid (stereo). Toen een VGA kabel en optische kabel via kabeltje.com aangeschaft om mijn iMac aan te sluiten op de televisie en reciever.

Plex (OSX versie van XBMC) gedownload, Logitech Harmony aangeschaft, en het werkt perfect! Het ziet er slick uit, Plex werkt goed met de Harmony remote, en ondersteunt veel formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals al eerder gezegd door anderen, een interessant en relevant topic voor mij.

In het verleden (studententijd) stond m'n pc in de buurt van m'n TV.
Eigenlijk stond alles wel max 8 meter van elkaar ;)
Toen draaide ik Windows mediacenter, verbonden met m'n PC.
Ideaal: alles wat je binnenhaalt of maakt is afspeelbaar. Een format dat niet wordt ondersteund? Gewoon even de laatste codecs downloaden.
M.a.w. een HTPC is ideaal, echter: het vebruikt relatief veel stroom, en Microsoft is niet mijn beste vriend.
Voordeel: speelt alles af
Nadeel: relatief duurder (als je het in een mooie kast bouwt en het geluidsstil wil hebben), en Microsoft

Toen verhuist, een NAS gekocht (Synology DS-107e) met een XBOX 360.
Prima oplossing, de NAS is stil en de interface van de XBOX is ideaal. Zo lang ik geen USB-disken aan de NAS hang wordt alle content ook redelijk snel weergeven via de XBOX.
Echter, het allergrootste nadeel is dat niet alle formats worden afgespeeld.
Als dit wel het geval zou zijn geweest zou ik dit absoluut aanraden (of via PS3).
Aangezien ik niet van het converteren ben (als ik iets binnenhaal moet het gewoon werken) staat deze oplossing een uitbreiding of vervanging te wachten.
Voordeel: Stil, stabiel, in te richten als downloadstation (nieuwsgroepen).
Nadeel: speelt niet alle content af (met name DVD)

Nu zit ik dus ook met dezelfde vraag. Dat ik op korte termijn "iets" ga doen is zeker.
Ik denk dat ik vanuit functioneel oogpunt kies voor de NMT (HDX100 of PCH-A110).
Hetgeen mij nu nog enigzins beangstigd is het mogelijk hoge hobby-gehalte van de oplossing.
Echter, zo kun je wel op alles blijven wachten, er zal namelijk altijd doorontwikkeld worden.
Voordeel: stil, speelt alle content af, in te richten als downloadstation
Nadeel: mogelijke hobby-gehalte (instabiliteit)

Als iemand mij kan overtuigen dat het bovenstaande nadeel niet klopt, ga ik morgen nog een NMT halen.

Hoop dat je er iets aan hebt, en ben uiteraard benieuwd naar "huidige NMT's (PCH-A110 of HDX1000): hobby-oplossingen of niet".

Groet, JW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DyStiC schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:33:
Wat jij noemt onderhoudsgevoeglig, zie ik meer als bestand tegen de toekomst doordat de HTPC makkelijk is aan te passen. Software update om hem ergens mee compatibel te maken en/of hardware upgrade.
En dat wil ik mijn vader niet aan doen ;) Hij moet gewoon werken en dan wil ik niet horen dat het ding weer niet werkt :)

Maar ik zou direct nog wel eens willen experimenteren met een HTPC maar dan moet alles passief gekoeld zijn en voorzien zijn van een SSD :) Maar dat doe ik nog wel eens ooit.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 01-03-2009 20:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 22:54

yassine

Nothing to it but to do it!

Ook voor mij een interessant topic, aangezien ik 2 weken geleden mijn mce heb verkocht. Met de reden dat ik hem maar 1x per week gebruikte, en het geld goed kan gebruiken.

Nou zit ook dus de dubben of ik voor de relatief goedkope WDtv moet gaan of de NX 1000 of PHC, die relatief duur zijn. Ik neig naar de WD tv, mede door zijn lage prijs. Helaas lees ik wel negatief verhalen over het apparaat, met het afspelen/spoelen van grote MKV bestanden, en heb ik nog nergens kunnen lezen of hij de ingebakken subs afspeelt van mkv bestanden. Verder boeit me de netwerk functionaliteit niet veel, ik zoek echt een apparaat dat mijn films middels hardeschijf afspeelt.

Als iemand mij de doorslag kan geven, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 20:26

nwagenaar

God, root. What's the differen

Zelf kwam ik ook voor deze keuze te staan (2 jaar terug) en heb al jouw opties gehad. Maar uiteindelijk bleek een HTPC de daadwerkelijke oplossing voor mijn "behoeftes".

In den beginne ben ik begonnen met een XBOX voorzien van XBMC en heb deze later vervangen voor een XBOX360 (mede vanwege HDTV content in de vorm van WMV). Het grootste problemen van consoles vindt ik altijd dat ze lawaaiig zijn en dat de ondersteuning van bepaalde formaten gewoon troublesome is waardoor je het geheel opnieuw moest encoden.

Om dit probleem te verhelpen, heb ik ook een multimedia-player gekocht. Gebruik was makkelijk en door middel van firmware updates was de ondersteuning van nieuwe extensies en stabiliteit behoorlijk goed te verkrijgen. Maar het is hetzelfde als bij het gebruik van een console, bepaalde formaten waren gewoon troublesome en wachten op nieuwere versies van firmware die dit probleem mogelijk zou oplossen was altijd afwachten. Voordeel is wel, het is plug and play, goedkoop en natuurlijk zeer stil.

Uiteindelijk wou ik vanwege de invoering van DVB-S2 (HDTV/H264) bij Canal Digitaal, een nieuwe ontvanger kopen. Maar ik was mijn geheel van kastjes eigenlijk meer dan zat (DVB-T, DVB-S, DVD en Multimedia player) en dan was er natuurlijk de 4 afstandsbedieningen (excl TV en versterker). Hierdoor heb ik de keuze gemaakt om te gaan voor een HTPC (mede omdat de prijs van een HTPC indertijd iets hoger lag dan de DVB-S2 ontvanger die ik op het oog had). Vervolgens heb ik maanden lang diverse Mediacenter programmatuur geprobeerd en vervolgens bleek een Linux oplossing het beste voor mij te werken.

Ik gebruik sinds 9 maanden een HTPC voorzien van Xubuntu 8.04, VDR (voor het kijken van DVB-S, DVB-S2 en DVB-T transports) icm Extension HD (hardwarematige MPEG2 en H264 decoder kaart) en XBMC (multimedia materiaal) met een totaalprijs van ong. € 655.- (eHD was € 200,- incl. shipping en besteld in Duitsland. Resterende zaken zijn in Nederland aangeschaft).

Ondanks de softwarematige decoding, draait het geheel vlekkeloos op mijn Intel Core2Duo E7200. En ik kan al mijn multimedia materiaal afspelen zonder enige problemen. Of het materiaal nu lokaal of op het netwerk staat, het is geen enkel probleem. En het ziet er uber uit op mijn Panasonic Plasma :) Ik gebruik de standaard cooling die bij mijn kast en mijn CPU zijn geleverd en qua geluid heb ik niks op te merken, ik hoor het alleen wanneer ik er ong. 10CM van de mijn kast zit en wanneer het geluid uit staat.

Overigens, sinds 1 maand ben ik geheel overstapt naar de multimedia plugins voor de eHD. DVD's (origineel en ISO's), MKV's (voornamelijk 720P materiaal) en DivX/XviD's spelen zonder problemen of haperingen af. En ik maak gebruik van één (MCE) afstandsbediening. Daarbij is de CPU utilisation ong. 10% bij het afspelen van H264 streams/materiaal en heeft het een een verbruik van maximaal 65W. Tegenwoordig heb ik in mijn slaapkamer een Hauppauge MediaMVP staan, waarmee ik TV en multimedia files kan bekijken. :*)

IMHO is een HTPC veel veelzijdiger en flexibeler dan een console of een NMT. Het enige waar het op vast zit, is waarvoor ga je het gebruiken (alleen multimedia of bijvoorbeeld ook als PVR)? En ben je bereidt om de leercurve aan te gaan die je bij een HTPC krijgt?

Kort gezegt: Ga je alleen voor multimedia en ben je niet van plan om zaken te vervangen of samen te voegen, dan zou ik zeggen neem dan een NMT zoals de Popcorn oid. Wil je meer dan multimedia, dan zou een HTPC the next best thing zijn.

Hoe ik mijn configuratie heb opgebouwd, heb ik uitvoerig beschreven op mijn Nederlandstalige VDR Wiki.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 22:54

yassine

Nothing to it but to do it!

Duidelijk verhaal, bedankt daarvoor :)

Ik heb idd. de htpc als beste oplossing beschouwd (omdat ik nooit een "dom" apparaat koop) en het liefst alles zelf in de hand wil hebben, qua. aanpassen/tweaken en upgrade mogelijkheden.

Maar ik zei al, dat ik tot de conclusie ben gekomen dat een htpc over the top is, voor mijn doeleinden.
Dat zijn puur video/muziek bestanden (mkv's, avi, wmvhd) afspelen op mijn lcd tv.

Ik denk daarom sterk voor de WDtv te gaan, maar dan wil ik nog weten of hij ingebakken ott van mkv's afspeelt ;)

Leuke wiki, werk je bij xs4all? Ik loop daar stage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 20:26

nwagenaar

God, root. What's the differen

yassine schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:11:
Duidelijk verhaal, bedankt daarvoor :)
Geen dank. Mijn overstap naar een HTPC was overigens binnen een jaar geregeld. Maar in mijn geval wou ik ook zaken vervangen waardoor voor mij de keuze al veel makkelijker werd.
Ik heb idd. de htpc als beste oplossing beschouwd (omdat ik nooit een "dom" apparaat koop) en het liefst alles zelf in de hand wil hebben, qua. aanpassen/tweaken en upgrade mogelijkheden.

Maar ik zei al, dat ik tot de conclusie ben gekomen dat een htpc over the top is, voor mijn doeleinden.
Dat zijn puur video/muziek bestanden (mkv's, avi, wmvhd) afspelen op mijn lcd tv.

Ik denk daarom sterk voor de WDtv te gaan, maar dan wil ik nog weten of hij ingebakken ott van mkv's afspeelt ;)
Daarom had ik al aangegeven dat Een NMT in zo'n geval, een veel betere oplossing is. Al hoewel dat de WDtv zeker wel MKV's zal afspelen, is het maar de vraag of de diverse scene-releases het ook zullen doen. Er zijn een groot legio releases (voornamelijk 1080P) waarmee diverse players enorm veel last hebben.

Uiteraard heb je met een HTPC, hier helemaal geen last van.
Leuke wiki, werk je bij xs4all? Ik loop daar stage!
Nope. Werk niet bij XS4all. Heb gewoon de Wiki geactiveerd in het experimentele gedeelte van het Service Centre ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Mooi topic,

Zelf zit ik de afgelopen maand met het zelfde "probleem"
Mijn keus is uiteindelijk gevallen op een NMT (HDX1000) die momenteel in bestelling staat in Frankrijk.

Om de situatie te schetsen:
ik heb de volgende apparaten
Onkyo 606 + JBL ES 5.1 set
Toshiba 42" fullhd
xbox 360

Alles is via HDMI met de receiver aangesloten, de receiver ondersteund ook truehd audio via HDMI.

Voorheen speelde ik WMV hd via de xbox af. Divx en xvid zien er niet echt uit, dus die sloeg ik over. Het klooien met TVersity ben ik zat, en levert niet het gewenste resultaat op.

Ik wilde per se HD content met zo mooi mogelijk audio afspelen (liefst TrueHD)

HTPC neemt teveel ruimte in beslag, en eentje die aan alle eisen voldoet werd me te prijzig.

Een NMT ondersteund alle formaten, vandaar dat de keus gevallen is op de HDX 1000

[ Voor 6% gewijzigd door cypher21 op 03-03-2009 13:25 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Pagina: 1