Broodje aap of niet, accu in de vriezer

Pagina: 1
Acties:
  • 16.937 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
De meesten hier zullen het verhaal wel kennen. Een versleten accu zou tot leven te wekken zijn door hem een tijdje in de vriezer te leggen. Je leest er veel verschillende verhalen over, de ene claimt dat je de accu er juist mee sloopt, de ander zegt dat ze het juist beter gaan doen.

Mijn kennis gaat niet ver genoeg om hier een goede uitspraak over te kunnen doen, maar ik kan er wel iets over filosoferen.

De reden dat ik hiermee kom, is omdat ik een laptop accu heb, waarmee ik m'n laptop net opgestart kreeg, en dan viel hij uit. Wat ik ook probeerde, de accu was gewoon op. Ik heb met die accu gewoon de gok genomen (hij was immers toch al onbruikbaar) en heb hem een nachtje in de vriezer gelegd.
Nu haal ik met diezelfde accu al snel een half uur werktijd. Dat is nog lang niet de tijd die hij ooit haalde (tot 1,5 uur), maar het is toch wel een opmerkelijke verbetering ten opzichte van hoe het was.

Mijn chemische en natuurkundige kennis kunnen het niet 100% verklaren, maar iets wat ik van met name Li-ion accu's weet, is dat hun werking sterk afhankelijk is van de stabiliteit van de kristalstructuur van in de cellen. Die kristalstructuur is vrij gevoelig voor temperatuur (boven de 50 graden Celsius neemt het rendement bijvoorbeeld sterk af). Omgekeerd kan een lage temperatuur de kristalstructuur ook beïnvloeden, en mijn vermoeden is dat bij accu's zoals die van mij, het sterk afkoelen de kristalstructuur gedeeltelijk hersteld.

Wie heeft er vergelijkbare ervaringen of weet waardoor dit positieve effect op lijkt te treden?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:59

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met google valt genoeg te vinden als je zoekt op freeze battery, er is zelfs een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en is je theorie 'bewezen' al gaat het meer over het gebruik/behandelen van je li-ion accu.

Er is wel een filmpje wat je vermoeden bevestigt om een laptopbatterij tot leven te wekken en je duur te verlengen als je batterij echt 'op' zou zijn. Google er op los zou ik zeggen ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tsja, halve vergelijkbare ervaringen.

Vaak genoeg een accu / hdd / iets anders in de vriezer gedouwd als het niet meer lekker werkte. Bijna altijd positief resultaat...

Maar, het is geen wondermiddel in mijn ervaring verloopt de goede werking snel.
Oftewel imho wel aan te raden als tijdelijke fix, maar ik zou nooit met zo'n accu op vakantie gaan bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

In het algemeen, als je dit gaat overwegen, dan is het tijd voor een nieuwe.
Het zelfde hebben we toch met het verhaal -ik laat m'n batterij om de zoveel tijd helemaal leeglopen omdat dat beter is voor de batterij-

[ Voor 36% gewijzigd door kKaltUu op 29-12-2008 00:56 . Reden: Beetje omgehusseld voor duidelijkheid ]

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24

Kleintje81

Blaat

Ik meen dat dit alleen werkt met NiMH, heb dit zelf ook een keer geprobeerd met een NiMH laptop accu. Verwacht er inderdaad geen wonder van, bij mij was de werktijd toen van 2 minuten naar 15 gestegen.

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is wel een factor 7, dus echt niet slecht in die zin :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Kleintje81 schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:07:
Ik meen dat dit alleen werkt met NiMH, heb dit zelf ook een keer geprobeerd met een NiMH laptop accu. Verwacht er inderdaad geen wonder van, bij mij was de werktijd toen van 2 minuten naar 15 gestegen.
Zoiets staat mij ook bij....

Ik heb het zelf wel is geprobeerd met een Li-on batterij (van een mobiel), ik ben er niets mee opgeschoten, misschien doet hij het wel zelfs slechter.

Je hoort inderdaad nog steeds van die verhalen van dat het beter is om de accu helemaal leeg te laten lopen alvorens hem op te laden. Volgens mij kan dit bij sommige batterijen zelfs slechter zijn omdat het aantal oplaad cycli hiermee verkort wordt.. Ik weet het fijne er ook niet van :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Alleen zijn tegenwoordig accu's van NiMA gemaakt dus heeft het vriezen geen zin meer. Ook het helemaal laten leeglopen is met nieuwe batterijen slechter dan ze gewoon aan de oplader te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
NiMA, weet je dat zeker (waar staat die A dan voor)? Bedoel je niet gewoon NiMh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
MiMh waren toch die batterijen die nu verboden zijn en allemaal vervangen zijn door nieuwe techniek??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
AFAIK werkt die truuk enkel bij NiCD en bij NiMH batterijen, omdat bij deze na verloop van tijd waterstofbellen (gas) ontstaan bij de elektroden, hierdoor is er een slechter contact met het electroliet en stijgt de interne weerstand van de batterij ==> gaat minder lang mee.
Door de batterij in de vriezer te stoppen, krimpt alles wat en zou daardoor de waterstof (voor een stukje) weer opgenomen worden in het elektroliet, en wordt de veroudering een klein beetje teniet gedaan.

Li-Ion batterijen zijn totaal anders, hierin wordt Lithium gebruikt in een relatief onstabiele vorm, waardoor deze uit zichzelf na een jaar of 3 "op" zijn, dit verouderen wordt versneld door hoge temperaturen en door het opladen van de batterij (hoe dieper de batterij ontladen is, hoe meer die verslijt van opladen, ik ben niet zeker of dit komt door de hogere stromen en dus indirect weer hogere temperaturen, of dat dit er los van staat). Lithiumbatterijen hou je best zo vol mogelijk opgeladen (voor langdurige opslag 70% opladen en koel bewaren, maar slijten doet ie toch).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Megamind schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:46:
MiMh waren toch die batterijen die nu verboden zijn en allemaal vervangen zijn door nieuwe techniek??
Dat was NiCD, (bijna) alle oplaadbare batterijen die je nu koopt zijn NiMh (penlites, potlood ed)

Maar imho is NiCD nooit verboden, er worden nog steeds accuboren verkocht met een NiCD accu erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 15:14
Wellicht half offtopic. Maar doe je die dingen dan in een zak oid in de vriezer of zo hop erin?
Logisch zegt het me, in een zak maarja. kan wellicht anders zijn? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-04 13:58

RamO

The Alchemist of Happiness

naftebakje schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:00:
Lithiumbatterijen hou je best zo vol mogelijk opgeladen (voor langdurige opslag 70% opladen en koel bewaren, maar slijten doet ie toch).
Volgens die batteryuniversity website zeggen ze dat 40% de beste hoeveelheid is voor landurige opslag

Floccinoccinihilipilification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Megamind schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:46:
NiMh, niet met een M, die N is een afkorting van Nikkel.
Verboden zijn ze beslist niet, je vind ze nog alom toegepast en los te koop. Wat wel geleidelijk aan het verdwijnen is, althans in de consumentenmarkt, dat is de NiCad-accu (Nikkel-Cadmium). Die heeft inderdaad die vervelende eigenschappen wat betreft geheugeneffect. Nog afgezien van milieuaspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Al die afkortingen :P Die bedoelde ik inderdaad.

Maar met de verklaring van naftebakje kan dus de conclusie getrokken worden dat vrijwel alle nieuwe telefoons en laptops gewoon niet in de vriezer horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 21:54
SA007 schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:00:
[...]

Dat was NiCD, (bijna) alle oplaadbare batterijen die je nu koopt zijn NiMh (penlites, potlood ed)

Maar imho is NiCD nooit verboden, er worden nog steeds accuboren verkocht met een NiCD accu erin...
Volgens de EU Battery Directive 2006/66/EC is het voor fabrikanten van draagbare batterijen vanaf 26 september 2008 verboden om batterijen in Europa in te voeren waar teveel Mercurium, Cadmium of Lood in verwerkt is. Dat zijn alle batterijen met een Nikkel-Cadmium (NiCd) samenstelling. Deze batterijen mogen nog wel uit de huidige voorraad worden verkocht.
Als die accuboren dus uit de voorraad komen dan mag het...anders zijn ze langs de douane geglipt...

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 29-12-2008 13:45 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 15:00

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik heb het wel eens gedaan, en het werkte inderdaad. De accu's gingen van iets van 5 minuten naar zeker 20 minuten. Maar na de volgende keer opladen ging hij nog maar 15 minuten mee. En de keer daarop nog maar 10 minuten. Dus het werkt wel, maar het is maar tijdelijk.

Had de accu iets van 3 dagen in de vriezer laten liggen.

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 15:38

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Ik kom net terug van een vakantie in Spanje. En ik had daar mijn SE Xperia X10 in de zon laten liggen, batterij was dood, telefoon deed helemaal niets meer. Ik heb hem 3 dagen in de slaapkamer (koele shaduw) laten liggen en daarna weer geprobeerd, zonder resultaat...

Als laatste redmiddel kon ik me het 'fabeltje' over de vriezer herinneren. Ik heb de batterij in de vriezer gelegd voor een uur, geen resultaat. Daarna heb ik hem 1,5 dag in de vriezen laten liggen. En jahoor, de batterij doet het weer uitstekend!

Het betrefd een Li-Polymeer batterij.

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElmarNieser schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:23:
Ik kom net terug van een vakantie in Spanje. En ik had daar mijn SE Xperia X10 in de zon laten liggen, batterij was dood, telefoon deed helemaal niets meer. Ik heb hem 3 dagen in de slaapkamer (koele shaduw) laten liggen en daarna weer geprobeerd, zonder resultaat...

Als laatste redmiddel kon ik me het 'fabeltje' over de vriezer herinneren. Ik heb de batterij in de vriezer gelegd voor een uur, geen resultaat. Daarna heb ik hem 1,5 dag in de vriezen laten liggen. En jahoor, de batterij doet het weer uitstekend!

Het betrefd een Li-Polymeer batterij.
De vraag nu is, hoe lang blijft de batterij het goed doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 15:38

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:28:
[...]

De vraag nu is, hoe lang blijft de batterij het goed doen? :)
Oprechte vraag :) Tot nu toe al 2 weken na de ´Revive´

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Verwijderd

Doet ie het ook nog even goed als voor je hem in de zon liet liggen? Kan je het in percentages uitdrukken hoe goed ie het doet t.o.v. ervoor?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht dat tip hier weg had, niet zeker meer. Maar lijkt erop dat met telefoon batterij hier heeft gewerkt, even afwachten nog hoe het houd.Dacht Bedankje verschuldigd, bij dee's, doeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, toch niet hier, of wel? Weis nicht mèhr zicher, ver/*@& noch mal. Was nog laatste, bedankt aanhoren dan tenminste. Doeg

.......................nou, is toch nog wat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmkay
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.